31-08-2016 Door: Walter van der Scheer

Werkwijze van Data Scientists sluit niet altijd aan bij traditionele organisaties

Deel dit bericht

Datagedreven werken draait natuurlijk om data en technologie, maar het zijn vooral de mensen die het verschil maken. Inmiddels hebben meer dan 300 respondenten deelgenomen aan de Big Data Survey. Uit de Big Data Survey blijkt dat voor veel organisaties het opbouwen van teams een grote uitdaging is om datagedreven te kunnen werken. Wat is er voor nodig om een aantrekkelijke werkgever te worden voor data scientists? Om een beeld te vormen van de manier waarop organisaties in de praktijk omgaan met deze uitdaging hebben we een aantal deelnemers van de Big Data Survey een aantal aanvullende vragen gesteld. Dit keer: Tim van Grieken, Data Scientist bij The Sting.

The Sting is een echte omnichannel retailer die via 60 winkels in Nederland, Duitsland, België en Engeland en voor een groot deel ook online Young Fashion aanbiedt. Er werken zo’n 2200 mensen. 50 procent van de retailers slaan data op in een centraal datawarehouse of data lake. Het zijn vooral de grotere retailers die dit in de praktijk ook toepassen. The Sting slaat ongestructureerde data op binnen Hadoop en verwerkt deze tot een Golden Record van iedere klant. Deze data over de voorkeurskanalen, aankopen online én in de winkel, gebruikt The Sting om in elke fase van het aankoopproces en op zoveel mogelijk plaatsen op de website een relevante ervaring te bieden. Hiermee valt The Sting binnen de kwart online retailers die hun website in real-time kunnen aanpassen aan gedrag op de website. “Klantdata zijn gedurende het hele proces beschikbaar, niet alleen op de website, maar ook onze klantenservice gebruikt en verrijkt de klantinformatie”, legt Tim van Grieken uit. 


Marktanalyses

60 procent van de online retailers maakt gebruik van data voor marktanalyses. “Klant- en marktanalyses spelen een grote rol binnen onze organisatie. We gebruiken deze niet alleen om contactmomenten, zoals e-mail, te personaliseren, maar ook om te signaleren welke trends waar spelen, zodat we hier direct onze inkoop op kunnen afstemmen”. 
Om deze toepassingen te ontwikkelen is het belangrijk om te beschikken over data scientists. “Wij zijn in 1982 begonnen met de eerste winkel, in Tilburg. Pas sinds 2015 hebben we een webshop. In een traditionele organisatie die niet in de markt bekend staat als een toonaangevend bedrijf op gebied van Big Data is er dan ook geen natuurlijke aanvoer uit de markt”. 


Verwachtingspatroon

Ook het algemene tekort aan data scientists werkt hier niet aan mee. Tim vertelt dat hij keihard moet werken om talenten te spreken en dan op basis van de huidige projecten en plannen deze moet overtuigen om te kiezen voor The Sting. “Data scientists hebben een eigen manier van werken, die niet altijd past binnen het verwachtingspatroon van traditionele organisaties. Ook bij ons hebben we de uitstraling van het kantoor een facelift gegeven. Daarnaast zijn we ook meer vrijheid van werken gaan bieden”. 



Ruimte voor ontwikkeling
In de Big Data Survey hebben we gekeken naar de aantrekkelijkheid van diverse arbeidsvoorwaarden voor data scientists, waaronder salaris, auto van de zaak, opleidingsbudget, transparantie van de organisatie en het kennisniveau van collega’s. Het allerbelangrijkste, stelt Tim, is het team waarin data scientists terecht komen. “Het onderzoekende, het continu willen leren, is echt een eigenschap die data scientists met elkaar gemeen hebben”, beschrijft Tim. “Wanneer we met sollicitanten spreken, blijkt dat niet de faciliteiten of het salaris de doorslag geven, maar dat goede coaching en ruimte om zichzelf te ontwikkelen het meest belangrijk zijn”.

Op 21 september aanstaande komt het eindrapport van de Big Data Survey beschikbaar met hierin alle conclusies en inzichten in de ontwikkelingen in een tiental branches.

Walter van der Scheer

Walter van der Scheer is Chief Marketing at GoDataDriven. At GoDataDriven, Walter van der Scheer is responsible for all marketing and communications related activities. For over 15 years, Walter has been privileged to work at the intersection of marketing, IT and business management. Walter is a frequent speaker and trainer at all kinds of events, ranging from in-company sessions, events, seminars to conferences. Before joining GoDataDriven, Walter was the head of commercial operations at a leading marketing automation software company. Walter holds a degree in Marketing.

Alle blogs van deze auteur

Partners