Datagedreven werken draait natuurlijk om data en technologie, maar het zijn vooral de mensen die het verschil maken. Inmiddels hebben meer dan 300 respondenten deelgenomen aan de Big Data Survey. Uit de Big Data Survey blijkt dat voor veel organisaties het opbouwen van teams een grote uitdaging is om datagedreven te kunnen werken. Wat is er voor nodig om een aantrekkelijke werkgever te worden voor data scientists? Om een beeld te vormen van de manier waarop organisaties in de praktijk omgaan met deze uitdaging hebben we een aantal deelnemers van de Big Data Survey een aantal aanvullende vragen gesteld. Dit keer: Tim van Grieken, Data Scientist bij The Sting.
The Sting is een echte omnichannel retailer die via 60 winkels in Nederland, Duitsland, België en Engeland en voor een groot deel ook online Young Fashion aanbiedt. Er werken zo’n 2200 mensen. 50 procent van de retailers slaan data op in een centraal datawarehouse of data lake. Het zijn vooral de grotere retailers die dit in de praktijk ook toepassen. The Sting slaat ongestructureerde data op binnen Hadoop en verwerkt deze tot een Golden Record van iedere klant. Deze data over de voorkeurskanalen, aankopen online én in de winkel, gebruikt The Sting om in elke fase van het aankoopproces en op zoveel mogelijk plaatsen op de website een relevante ervaring te bieden. Hiermee valt The Sting binnen de kwart online retailers die hun website in real-time kunnen aanpassen aan gedrag op de website. “Klantdata zijn gedurende het hele proces beschikbaar, niet alleen op de website, maar ook onze klantenservice gebruikt en verrijkt de klantinformatie”, legt Tim van Grieken uit.
Marktanalyses
60 procent van de online retailers maakt gebruik van data voor marktanalyses. “Klant- en marktanalyses spelen een grote rol binnen onze organisatie. We gebruiken deze niet alleen om contactmomenten, zoals e-mail, te personaliseren, maar ook om te signaleren welke trends waar spelen, zodat we hier direct onze inkoop op kunnen afstemmen”.
Om deze toepassingen te ontwikkelen is het belangrijk om te beschikken over data scientists. “Wij zijn in 1982 begonnen met de eerste winkel, in Tilburg. Pas sinds 2015 hebben we een webshop. In een traditionele organisatie die niet in de markt bekend staat als een toonaangevend bedrijf op gebied van Big Data is er dan ook geen natuurlijke aanvoer uit de markt”.
Verwachtingspatroon
Ook het algemene tekort aan data scientists werkt hier niet aan mee. Tim vertelt dat hij keihard moet werken om talenten te spreken en dan op basis van de huidige projecten en plannen deze moet overtuigen om te kiezen voor The Sting. “Data scientists hebben een eigen manier van werken, die niet altijd past binnen het verwachtingspatroon van traditionele organisaties. Ook bij ons hebben we de uitstraling van het kantoor een facelift gegeven. Daarnaast zijn we ook meer vrijheid van werken gaan bieden”.
Ruimte voor ontwikkeling
In de Big Data Survey hebben we gekeken naar de aantrekkelijkheid van diverse arbeidsvoorwaarden voor data scientists, waaronder salaris, auto van de zaak, opleidingsbudget, transparantie van de organisatie en het kennisniveau van collega’s. Het allerbelangrijkste, stelt Tim, is het team waarin data scientists terecht komen. “Het onderzoekende, het continu willen leren, is echt een eigenschap die data scientists met elkaar gemeen hebben”, beschrijft Tim. “Wanneer we met sollicitanten spreken, blijkt dat niet de faciliteiten of het salaris de doorslag geven, maar dat goede coaching en ruimte om zichzelf te ontwikkelen het meest belangrijk zijn”.
Op 21 september aanstaande komt het eindrapport van de Big Data Survey beschikbaar met hierin alle conclusies en inzichten in de ontwikkelingen in een tiental branches.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht