01-07-2016

Dimension Data en A.S.O. onthullen next-generation technologie voor Tour de France

Deel dit bericht

Dimension Data en de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) kondigen grote verbeteringen aan voor het big data fietsanalyseplatform dat realtime informatie levert aan kijkers, commentatoren en wielrenploegen tijdens de Tour de France 2016. Op een microsite van Dimension Data komen alle data analytics van de Tour de France beschikbaar.

Race Center is de belangrijkste innovatie en deze webgebaseerde applicatie wordt gehost op het cloudplatform van Dimension Data en is ontwikkeld in samenwerking met de A.S.O. De applicatie combineert livekoersdata, -video, -foto’s, -social-mediaberichten en -commentaar dat – samen met een nieuwe live-tracking-website – zorgt voor een meeslepende digitale ervaring die verder gaat dan het tv-verslag van de koers. Race Center is vanaf nu de digitale hub van de A.S.O. voor de Tour de France. De live-tracking-website is het resultaat van de evolutie die de realtime big data collectie-, analyse- en digitale platformen van Dimension Data het afgelopen jaar hebben doorgemaakt.

Sensors
Kijkers krijgen dit jaar een vele malen rijkere en nog accuratere informatie over ieder van de 198 deelnemers in 22 ploegen, waaronder informatie over snelheid, de afstand tussen wielrenners, de samenstelling van de diverse pelotons, windsnelheid en -richting, en de weersomstandigheden.
Veel van de nieuwe technologieën die vorig jaar zijn getest, zijn nu klaar voor gebruik. Ze bevatten diverse belangrijke verbeteringen over het gehele spectrum. Dit jaar hebben de onder het zadel van elke fiets bevestigde sensors een tien keer zo groot bereik. Deze sensors zorgen voor het doorgeven van live data. Dat betekent veel minder uitval en ‘gaten’ in de data, en dus een nog betere, continue communicatie tijdens de koers.

Big data truck
De big data truck van Dimension Data heeft ook een upgrade gekregen. Zo biedt die nog meer ruimte voor de teams verantwoordelijk voor de grafische weergave op televisie, koerscoördinatie, datavastlegging en analytics. Samen leveren ze de end-to-end dataoplossing tijdens de Tour de France 2016. Dit is een van de grootste wijzigingen ten opzichte van vorig jaar, toen elk team afzonderlijk werkte. Het past bij het samenwerkings- en data-integratiethema van dit jaar, dat mogelijk is gemaakt dankzij de doorontwikkeling van de gebruikte technologieën.

Eén digitaal platform
Volgens Adam Foster, Dimension Data’s Group Executive, Sports Practice betekenen de verbeteringen aan de oplossingen van dit jaar dat men rijke en interessante verhalen kan vertellen op basis van wat er op elk moment gebeurt. “Dit biedt kijkers, de media, wielerfans en commentatoren diepere inzichten in aspecten die tot op de dag van vandaag verborgen bleven. Dit jaar werken we met een veel breder palet aan informatie, wat meer betekenis en context geeft aan koersdata, routes, wielrenners en de weersomstandigheden. Wat bijzonder is aan dit jaar, is dat al deze informatie direct aan de A.S.O. wordt geleverd via één digitaal platform. Dit maakt de datakwaliteit voor de kijkers nog waardevoller. Bovendien past het bij een jongere generatie kijkers die gewend is met de gehele wereld te communiceren via social media en livevideo.”

Kwalitatieve content
Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, A.S.O., zegt dat in de editie van vorig jaar een ongeëvenaarde groei te zien was in het gebruik van de verschillende sociale kanalen. Dat vereiste dat de Tour de France deze technologieën omarmt en optimaal inzet voor de moderne kijker. “De Tour de France is een van de grootste sportevenementen. Het is dan ook logisch om onze kijkers toegang te geven tot zoveel mogelijk kwalitatieve content, entertainment en analysemogelijkheden via de media die ze elke dag gebruiken”, aldus Prudhomme. “Samen met Dimension Data hebben we gewerkt aan nieuwe manieren om tegemoet te komen aan onze miljarden kijkers. We zijn dan ook zeer blij om het resultaat van ons werk in Race Center te kunnen laten zien.”
“Het toegang hebben tot diverse realtime video-, social-media- en livekoersinformatiebronnen vanuit een responsieve en intuïtieve interface zal de kwaliteit van Tour de France-verslaglegging flink verbeteren. Het zal onmisbaar zijn tijdens het grootste livetelevisie-evenement ter wereld”, voegt Prudhomme toe.

Bekijk hier de microsite van Dimension Data met alle data analytics over de Tour de France.

Op Twitter zijn live data updates van de Tour de France te volgen via @letourdata en ook @DiDataSport en @TeamDiData geven informatie.

Tags:

Big Data

Company:

Dimension Data

Partners