03-02-2016

SAS versterkt in 2016 aanbod met nieuwe mobiele, cloud- en IoT-oplossingen

Deel dit bericht

SAS, aanbieder van business analytics, heeft in 2015 een omzet van 3,16 miljard dollar behaald. Dit is een stijging van 2,3% (6,4% bij een constante wisselkoers) ten opzichte van de omzet in 2014. Dit betekent dat SAS al 40 jaar op rij, sinds zijn oprichting in 1976, omzetgroei weet te realiseren. Het resultaat van 2015 is met name toe te schrijven aan de toenemende behoefte aan risk-, fraude- en security-oplossingen. De verkoop van nieuwe SAS-software nam toe met 12%. Een bevestiging van de groeiende vraag naar analytics van SAS.

“We helpen al 40 jaar onze klanten de wereld te veranderen met analytics,” zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. “Als leider in analytics zijn we de partij waar mensen zich toe wenden voor hoogwaardige kennis en oplossingen.”
 
SAS liet in alle regio’s een sterke omzetgroei zien. Niet alleen door de vraag naar nieuwe oplossingen, maar ook dankzij de implementatie van technologieën waarmee het al jaren succes boekt zoals data management, analytics en business intelligence. Afgelopen jaar verwelkomende SAS 1800 nieuwe klanten waarmee het in totaal op 80.000 locaties helpt betere beslissingen te nemen met analytics.

Nieuwe klanten in Nederland
SAS sloot in Nederland nieuwe contracten met onder meer Rijkswaterstaat, SUEZ, NS, woningcorporatie Eigen Haard en PwC. Daarnaast realiseerde SAS een partnership met de KNVB voor het inrichten van een Voetbal Intelligence-platform. Daarmee kan de KNVB eenvoudiger gegevens verzamelen, deze analyseren en op basis daarvan doelgroepen beter van dienst zijn. Ook kan de organisatie met het platform zien welke activiteiten het meest winstgevend zijn.

“Data is een belangrijke asset en gelukkig realiseren steeds meer organisaties zich dat ook,” zegt Bert Boers, Managing Director SAS Nederland. “Met onze analytics-toepassingen krijgen niet alleen managers, maar ook andere professionals inzichten op basis waarvan ze beslissingen kunnen nemen die het verschil maken en helpen concurrenten voor blijven.”

Kansen
SAS versterkt in 2016 zijn aanbod met nieuwe mobiele, cloud- en IoT-oplossingen. SAS Cloud Analytics heeft afgelopen jaar snel aan populariteit gewonnen en wordt inmiddels door klanten in meer dan 70 landen gebruikt. Met naar schatting 40 miljard ‘connected’ apparaten in 2020, zal het IoT leiden tot doorbraken op het gebied van onder andere smart cities. Maar waar de kansen voor innovatie toenemen, ontstaat er ook meer risico om te worden aangevallen. Daarom introduceerde SAS in 2015 SAS Cybersecurity om deze risico’s te detecteren en bestrijden.

SAS Academy for Data Science
Om voorop te blijven lopen in de branche investeerde SAS in 2015 ook weer een substantieel deel van zijn omzet, 25%, in R&D. Naast het investeren in nieuwe innovaties, investeert SAS ook in talent. Daarvoor richtte het onder meer de SAS Academy for Data Science op. Studenten aan de academie kunnen zich aanmelden voor een studie om SAS Certified Big Data Professional en/of SAS Certified Data Scientist te worden. Hiermee speelt SAS bovendien in op het tekort aan data scientists.
Verder werd SAS vorig jaar door verschillende analisten benoemd tot leider op diverse gebieden zoals data management, fraude-detectie, retail en customer intelligence. Een recent rapport van IDC gaf aan dat SAS maar liefst 33,3 procent marktaandeel heeft in de markt voor advanced en predictive analytics. Dit aandeel is groter dan het 24,5% marktaandeel van alle andere 9 genoemde concurrenten gecombineerd.

Company:

SAS

Partners