24-03-2009

Rondetafel over Business Intelligence in de Telecom

Deel dit bericht

'Eén versie van de waarheid blijft een utopie’.

Speciaal voor de telecom branche organiseerde Ensior onlangs een Round Table in Kasteel Maurick in Vught. Met relaties uit de telecom sector werd onder de bezielende leiding van moderator en TV-producer Willem Bol gepraat over Business Intelligence in een neergaande economie. Een vijftiental vertegenwoordigers van o.a. Vodafone, KPN, UPC, Scarlet, EDS en Belgacom namen deel aan het gesprek. Telecom firma’s hebben grote problemen met de complexiteit van hun datawarehouse-programma’s en de veel te lange ontwikkelingstijd ervan. Nog los van de uit de pan rijzende kosten, schieten ze hierdoor grotendeels hun business intelligence doel voorbij. Vanwege de razendsnelle marktontwikkelingen kan het datawarehouse de wensen van de business niet bijhouden. De databronnen en gebruikerswensen veranderen kansloos onder de vingers van de datawarehouseontwikkelaars. Iedere afdeling hanteert eigen definities voor meetwaarden. Een consistent datamodel en daarmee een uniform datawarehouse, één versie van de waarheid, blijven een utopie. Een heel goed advies luidt: creëer een soort centrale landingsbaan voor alle data vanuit diverse bronsystemen. Laat vervolgens iedereen vanaf die basis zijn eigen traceerbare 'leugens' rapporteren. Onder de aanwezigen gaf dit idee ruimschoots voldoende stof tot discussie. Al vrij snel was er consensus dat een dergelijke ‘landing strip’ een hoop zorgen, tijd en geld zou besparen. In plaats van alle informatie centraal beschikbaar te maken, kan iedere business unit vanuit zijn eigen doelstellingen en eigen KPI’s data vanaf de ‘landing strip’ naar eigen behoefte omzetten naar informatie. Iedereen was ervan overtuigd dat de rapportage, na het uitfilteren van de ‘leugens’, wel met één geselecteerde BI-tool moet geschieden vanwege standaardisering en beheersbaarheid. Dat er bij nieuwe businessinitiatieven nieuwe data landingsbanen worden aangelegd, kwam op de meeste aanwezigen over als erg riskant en moeilijk beheersbaar. Wellicht is het inderdaad niet verstandig om databewerking te sterk te decentraliseren, om daarmee maar de grootste hobbel te vermijden van dat centrale en uniforme datawarehouse. Al eerder werd onderkend dat business intelligence cruciaal is voor het behoud van de goede klanten. Een van de aanwezige telecomfirma’s stelde voor om de business waar een behoefte aan business intelligence ontstaat te voorzien van zogenoemde data-gps-middelen. “Daarmee kan de business in de chaos aan data zijn eigen weg vinden, in plaats van het hele stratenplan aan te passen voor ieder nieuw bronsysteem bij nieuwe businessinitiatieven.”Het was redelijk ontnuchterend dat de aanwezigen vrij eensgezind concludeerden dat er weinig aandacht wordt besteed aan voorspellende analyse: “Daar wordt de business namelijk niet op afgerekend.” In technisch opzicht kunnen talloze diensten en producten worden ontwikkeld die echt resultaten kunnen neerzetten. Een inmiddels bedaagd maar daarom niet minder sprekend voorbeeld is de Senseo. Puur vanuit de voorspellende analyse van het gedrag en wensen van consumenten bedachten Douwe Egberts en Philips dit uitermate succesvolle product. De combinatie T-Mobile en iPhone zou het topje van de ijsberg kunnen zijn. ‘Zonder volwassen business intelligence verlies je de concurrentieslag’, was een van de conclusies van de Round Table. ‘Des te spijtiger is het dat business intelligence niet op de balans van een telecombedrijf staat’. Bron: Ensior.

Company:

Ensior

Partners