22-01-2010

SAS zet groei voort: omzet stijgt naar 2,31 miljard dollar

Deel dit bericht

EMEA levert 45 procent van de omzet, Nederland laat bovengemiddelde groei zien.

SAS, specialist op het gebied van Business Analytics, behaalde in 2009 een wereldwijde omzet van 2,31 miljard dollar. Dit is een stijging van 2,2 procent ten opzichte van de resultaten van 2008. Ondanks de slechte economische omstandigheden wist SAS voor het 34ste jaar op rij zijn groei en winstgevendheid voort te zetten.“De groei in 2009 bewijst dat het loont te investeren in R&D en lange termijnrelaties met klanten en medewerkers", zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. "We hebben niet alleen de crisis doorstaan, maar zijn er met een voorsprong uitgekomen."Vestigingen van SAS boekten wereldwijd omzetgroei. EMEA was daarbij verantwoordelijk voor 45 procent van de wereldwijde omzet. De omzet uit softwareverkopen steeg wereldwijd gemiddeld 3,3 procent. Onder meer Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland lieten daarbij een bovengemiddelde groei zien. SAS investeerde 23 procent van de omzet van 2009 in R&D en sloot het jaar af zonder ontslagen. Dit onderstreept de toewijding van het bedrijf aan innovatie en zijn werknemers. Daarbij is SAS gisteren in Amerika als nummer 1 geëindigd op de jaarlijkse ranglijst '100 Best Companies to Work For' van Fortune Magazine. Als belangrijkste redenen voor deze leiderschapspositie geeft Fortune aan dat SAS ook gedurende de recessie vacatures openstelde en zijn werknemers steunde. CEO Jim Goodnight sprak ook voor 2010 de belofte uit dat er geen recessiegedreven, gedwongen ontslagen zullen vallen.Evenals in 2008 kozen klanten in 2009 voor oplossingen van SAS voor het realiseren van omzetgroei door het maximaliseren van effectieve klantrelaties, het beter beheersen van hun bedrijfsprocessen en terugbrengen van kosten door risicomanagement. De meeste vraag was er dan ook naar oplossingen op het gebied van analytics, customer intelligence, dataintegratie en risicomanagement."Bedrijven houden zich nu met name bezig met de vraag hoe zij het meest kunnen profiteren van de kansen die het economisch herstel met zich meebrengt", zegt Karel Kinders, country manager SAS Nederland. "Er is een sterke focus op klantgerichtheid en het minimaliseren van risico's en fraude. Om inzicht te krijgen in belangrijke criteria op deze gebieden en onderbouwde beslissingen te kunnen nemen, ondersteunt SAS hen met geïntegreerde business analytics-oplossingen."In 2009 kozen wereldwijd 1.389 bedrijven voor de oplossingen van SAS. In Nederland zijn dat onder meer T-Mobile, Schuitema, PON, Zorggroep Almere, gemeente Den Haag, NVM en Vacansoleil. Het groeiende partnernetwerk van SAS speelde een belangrijke rol bij 25 procent van alle verkopen en bij bijna de helft van de vijftig grootste overeenkomsten die wereldwijd werden gesloten. SAS werkt hiervoor onder meer samen met system integrators Accenture en CapGemini. Daarnaast is er een stijging van het aantal middelgrote bedrijven dat business analytics-oplossingen van SAS kiest. Hierbij werken zij samen met locale partners die gespecialiseerd zijn op dit gebied. Hiermee wordt duidelijk dat business analytics niet alleen voorbehouden is aan grote ondernemingen. Ook het middenbedrijf zoekt naar een manier slim om te gaan met de groeiende hoeveelheid interne en externe data die tot belangrijke inzichten kan leiden en daarmee helpt hun concurrentiepositie te verbeteren.Bron: SAS.

Company:

SAS

Partners