06-04-2010

‘Business Intelligence moet door de hele organisatie worden gedragen’

Deel dit bericht

Conclusies uit de Ronde Tafelconferentie die i3 op 25 maart organiseerde in samenwerking met vaktijdschrift RetailTrends.

Wanneer retailers Business Intelligence willen oppakken, moet goed worden beseft dat het niet zomaar een IT-project is. BI heeft impact op de hele organisatie en op de werkprocessen van meerdere afdelingen en dus de medewerkers. Uiteraard is het van belang dat het op directieniveau wordt opgepakt, maar uiteindelijk moet het worden gedragen door de hele organisatie. Kwaliteit gaat vervolgens boven snelheid. Het is beter een maand later in productie te gaan met de juiste data, dan een maand eerder met data die niet op elkaar aansluit en daardoor onbetrouwbaar is. Deze conclusies kunnen worden afgeleid uit de Ronde Tafelconferentie die i3 op 25 maart organiseerde, in samenwerking met vaktijdschrift RetailTrends. In de sfeervolle ambiance van Slot Zeist kon de voorjaarseditie rekenen op een divers gezelschap retailprofessionals uit vooraanstaande retailorganisaties. Hou het overzichtelijkEen ander, veelgehoord discussiepunt rondom BI is het ‘gevaar’ van het ontstaan van teveel rapportages en spreadsheets. ‘Zodra je een medewerker teveel ruimte geeft om spreadsheets te maken, loop je het risico te verzanden in allerlei data en rapportages. Vervolgens is er geen tijd dat allemaal te analyseren en heb je onderaan de streep nog niets. Hou het dus overzichtelijk. Kies voor bijvoorbeeld vijf KPI’s per informatie domein. Daar kun je 95 procent van je bedrijf mee aansturen’, aldus een van de aanwezige retailers. Lessons learned volgens de retailprofessionals bij het opzetten van een succesvolle BI omgeving-Begin klein, zodat het overzicht wordt behouden. -Stel een duidelijke definitie vast van de informatiebehoefte. -Huur een pure Business Intelligence-specialist in, met echte kennis van zaken en een objectief advies. -Spreek een vaste prijs af met de leverancier en het adviesbureau. -Plaats kwaliteit boven snelheid. -Zorg voor een gebruiksvriendelijke en uitnodigende look & feel van het BI tool. Enkele uitspraken‘Business Intelligence moet integraal onderdeel zijn van je retailorganisatie, anders leidt het tot versnippering van informatie en discussies over de interpretatie van data’ ‘Je moet je medewerkers meenemen en het belang van BI overbrengen. Zo voorkom je een hakken in het zand-mentaliteit’ ‘Je moet je bedrijf niet op de dagelijkse gang van zaken managen, maar op de uitzonderingen’ ‘Je moet eerst bepalen welke informatie je nu echt nodig hebt. Als manager hoef ik niet alle data en rapportages te weten, laat staan een store-manager’Online retailenTijdens de Ronde Tafelconferentie was ook ruimte voor een aantal stellingen, waarop de aanwezige retailprofessionals konden reageren. Eén stelling ging in op online retailing: ‘Traditionele retailers zijn te laat met online en lopen continu achter de feiten aan’. Uit de discussie die volgde, kan worden afgeleid dat retailers zich inmiddels wel degelijk bewust zijn van de kansen van etailing. Maar het goed oppakken en er ook daadwerkelijk succesvol in zijn, is andere koek. Daarvoor zijn investeringen nodig. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook wat betreft het aantrekken en aanstellen van de juiste mensen, die beschikken over kerncompetenties die nodig zijn voor e-commerce. Een aantal conclusies ‘Retailers kunnen baat hebben bij het goed en snel acteren op social media’ ‘Retailers focussen nog te veel op de fysieke winkels. De kerncompetenties die horen bij online retailing zijn niet of nauwelijks aanwezig’‘Door klanten de mogelijkheid te geven om producten te beoordelen, zorg je voor een community-gevoel op je webshop’ Bron: i3.

Company:

i3 groep

Partners