07-02-2011

‘Nederlandse managers gebruiken e-mail als belangrijkste informatiebron’

Deel dit bericht

Onderzoek Avanade: slechts vier procent zoekt in social media naar informatie.

Avanade heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de zakelijke impact van grote hoeveelheden data. Hieruit blijkt dat Nederlandse managers voornamelijk e-mail gebruiken voor het zoeken naar relevante informatie. Met 85 procent is dit het hoogste percentage ter wereld. Daarnaast geeft 38 procent aan dat zij veel data opzoeken in klantdatabases. Slechts vier procent – het laagste percentage wereldwijd – zoekt in social media news feeds.
 
Nederlanders kiezen voor veilige opslag. Slechts acht procent van de Nederlandse managers slaat data op de desktop op, terwijl nog 44 procent van de Fransen en Italianen dit doet. De grootste hoeveelheid van de Nederlanders (65 procent) slaat data op de server op en twaalf procent gebruikt cloud gebaseerde opslag.
 
Toch geven managers aan dat er wel een aantal zaken verbeterd kan worden. 54 procent zegt dat ze sneller toegang willen tot data en vijftig procent meent dat het trainen van medewerkers kan helpen om effectiever met datastromen om te gaan. Dit is nodig omdat 42 procent van de managers de benodigde informatie niet kan vinden.
 
Ook is managers gevraagd waar ze het komende jaar in gaan investeren. Het hoogste percentage (73  procent) geeft aan in beveiliging te investeren. Daarnaast staan CRM (38 procent), mobility (35 procent), digital collaboration (31 procent) en financiële systemen (31 procent) hoog op het verlanglijstje. 50 procent geeft aan dat ze de komende periode wil gaan investeren in cloud computing/SaaS.
 
“Veel organisaties gaan nog steeds niet goed om met de steeds grotere omvang van hun opgeslagen data en het omzetten hiervan naar informatie”, zegt Erik Lamers, Business Development & Marketing Director bij Avanade Nederland. “Toch doen Nederlanders het op het gebied van het toegankelijk maken van data al redelijk goed ten opzichte van andere landen. Echter, de kans zit hem in het bieden van oplossingen waardoor data informatie wordt en het bedrijf in staat is zinvol interne informatie te koppelen aan externe informatie, bijvoorbeeld afkomstig vanuit social media”.
 
Het onderzoek ‘The business impact of big data’ is in augustus 2010 uitgevoerd door Kelton Research, een onafhankelijke onderzoekorganisatie. Er deden 543 managers, IT-beslissers en afdelingshoofden van toporganisaties in 17 landen – verdeeld over Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific – mee aan het onderzoek.
 
Meer informatie kunt u <a href="http://www.avanade.com/BigData" target="_blank">hier</a> vinden; daar kunt u tevens een samenvatting van het onderzoek downloaden.

 
<a href="http://www.link.nl" target="_blank">Avanade</a>.
 

Company:

Avanade

Partners