Gartner heeft deze maand de Magic Quadrant voor de Digital Marketing Analytics markt gepubliceerd. Dit is het eerste jaar dat Gartner een Magic Quadrant rapport heeft opgesteld voor deze categorie. Ondanks dat digital marketing analytics al meer dan twintig jaar bestaat, is er recentelijk veel veranderd in deze markt. Onder andere vanwege de omnichannel trend is de focus van digital marketing analytics veranderd om de verschillende kanalen met elkaar te kunnen vergelijken en om de kanalen te kunnen analyseren als een geheel. Daarnaast verwacht de klant een steeds grotere mate van personalisatie en complexere, meer nauwkeurige analytics tools.
Volgens Gartner zijn de vereisten voor digital marketing analytics onder te verdelen in 5 categorieën, namelijk dataintegratie, exploratie, geavanceerde modelleringstechnieken, de toepasbaarheid van de analytics op verschillende kanalen, en een grote hoeveelheid aan meetmogelijkheden. De criteria voor ‘ability to execute’ (het vermogen van de leverancier om uit te voeren) zijn onder meer een beoordeling van het product of dienst, de verkoop-aanpak, het prijsmodel, de staat van dienst en het anticiperen op de markt, de marketingaanpak, de klantbeleving en de bedrijfsvoering.
Van de twaalf leveranciers vielen Adobe, SAS en Google in de categorie 'leaders'. IBM was de enige die als 'challenger' gezien werd, en die dus het dichtsbij de drie leiders komt qua performance. De andere bedrijven in deze Magic Quadrant waren AgilOne, AOL, comScore, MarketShare, OptiMine Software, Pitney Bowes en Visual IQ.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht