Gartner heeft deze maand de Magic Quadrant voor de Digital Marketing Analytics markt gepubliceerd. Dit is het eerste jaar dat Gartner een Magic Quadrant rapport heeft opgesteld voor deze categorie. Ondanks dat digital marketing analytics al meer dan twintig jaar bestaat, is er recentelijk veel veranderd in deze markt. Onder andere vanwege de omnichannel trend is de focus van digital marketing analytics veranderd om de verschillende kanalen met elkaar te kunnen vergelijken en om de kanalen te kunnen analyseren als een geheel. Daarnaast verwacht de klant een steeds grotere mate van personalisatie en complexere, meer nauwkeurige analytics tools.
Volgens Gartner zijn de vereisten voor digital marketing analytics onder te verdelen in 5 categorieën, namelijk dataintegratie, exploratie, geavanceerde modelleringstechnieken, de toepasbaarheid van de analytics op verschillende kanalen, en een grote hoeveelheid aan meetmogelijkheden. De criteria voor ‘ability to execute’ (het vermogen van de leverancier om uit te voeren) zijn onder meer een beoordeling van het product of dienst, de verkoop-aanpak, het prijsmodel, de staat van dienst en het anticiperen op de markt, de marketingaanpak, de klantbeleving en de bedrijfsvoering.
Van de twaalf leveranciers vielen Adobe, SAS en Google in de categorie 'leaders'. IBM was de enige die als 'challenger' gezien werd, en die dus het dichtsbij de drie leiders komt qua performance. De andere bedrijven in deze Magic Quadrant waren AgilOne, AOL, comScore, MarketShare, OptiMine Software, Pitney Bowes en Visual IQ.
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht