Gartner heeft deze maand de Magic Quadrant voor de Digital Marketing Analytics markt gepubliceerd. Dit is het eerste jaar dat Gartner een Magic Quadrant rapport heeft opgesteld voor deze categorie. Ondanks dat digital marketing analytics al meer dan twintig jaar bestaat, is er recentelijk veel veranderd in deze markt. Onder andere vanwege de omnichannel trend is de focus van digital marketing analytics veranderd om de verschillende kanalen met elkaar te kunnen vergelijken en om de kanalen te kunnen analyseren als een geheel. Daarnaast verwacht de klant een steeds grotere mate van personalisatie en complexere, meer nauwkeurige analytics tools.
Volgens Gartner zijn de vereisten voor digital marketing analytics onder te verdelen in 5 categorieën, namelijk dataintegratie, exploratie, geavanceerde modelleringstechnieken, de toepasbaarheid van de analytics op verschillende kanalen, en een grote hoeveelheid aan meetmogelijkheden. De criteria voor ‘ability to execute’ (het vermogen van de leverancier om uit te voeren) zijn onder meer een beoordeling van het product of dienst, de verkoop-aanpak, het prijsmodel, de staat van dienst en het anticiperen op de markt, de marketingaanpak, de klantbeleving en de bedrijfsvoering.
Van de twaalf leveranciers vielen Adobe, SAS en Google in de categorie 'leaders'. IBM was de enige die als 'challenger' gezien werd, en die dus het dichtsbij de drie leiders komt qua performance. De andere bedrijven in deze Magic Quadrant waren AgilOne, AOL, comScore, MarketShare, OptiMine Software, Pitney Bowes en Visual IQ.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht