23-07-2015

BI wordt ook voor het MKB steeds toegankelijker

Deel dit bericht

Ondernemers analyseren gegevens om te innoveren, hun strategie aan te passen of reclamecampagnes te bedenken. Business Intelligence (BI) heeft echter geen zin als er zo maar gegevens uit een database worden getrokken. Dit stelt kenner Daan van Beek van Passionned.

BI is het verzamelen van gegevens binnen de eigen sector om slimme dingen te doen. De Bonuskaart is hiervan een goed voorbeeld. Door de klantgegevens handig te analyseren kan de marktleider in de supermarktketen hier voordeel uit halen.

BI wordt steeds toegankelijker voor het MKB
In het bedrijfsleven is BI de normaalste zaak van het leven. Binnen het MKB wordt de technologie nog maar weinig gebruikt. Niet alleen zijn hier de aantallen klanten vaak minder groot, ook was goede analyse-software vaak relatief duur. BI wordt volgens Van Beek echter steeds toegankelijker voor het MKB. Van Beek schreef een boek over het onderwerp: ‘De intelligente organisatie’.

Volgens Van Beek kan BI voor elk bedrijf of bedrijfje nuttig zijn. ‘Het bedrijf kaartje2go, waar ongeveer dertig mensen werken, maakt veel gebruik van BI-informatie, maar je moet het instrument wel verstandig inzetten. Dus niet op jouw afdeling van het bedrijf zomaar wat gegevens uit een database trekken en dan denken dat je goed bezig bent. Op die manier is iedereen binnen een organisatie met cijfers bezig zonder dat iemand de regie heeft. Ik vergelijk het altijd met een snelweg; het is mooi om wegen te hebben, maar het is veel belangrijker om samen van a naar b te komen.’

Voorbeelden
Van Beek kan mooie voorbeelden noemen. Zo wijst hij op de Dutch BI Award, die enige tijd terug is gewonnen door de brandweer van Amsterdam Amstelland. Door de aanwezige statistische gegevens te analyseren ontdekte de brandweer bijvoorbeeld dat sommige branden zijn te verklaren doordat een bepaalde gemeenschap vaak wokt. Hierbij ontstaat het risico dat de vlam in de pan slaat en brand uitbreekt. Dit stelt de brandweer in staat gericht actie te ondernemen. Zo is een campagne ontwikkeld om te waarschuwen voor deze manier van koken.

Meer informatie over de inzet van BI en de resultaten die dat kan opleveren is te vinden in het artikel ‘Ook ondernemer analyseren gegevens om te innoveren'. Ook dit jaar wordt de Dutch BI Award uitgereikt aan de slimste organisatie van Nederland. Ook U kunt ook zelf meedingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ en de Dutch BI Award. Aanmelden voor deze verkiezing is mogelijk via de website van Passionned. De inschrijving sluit op 31 augustus 2015.

Partners