11-03-2015

Fujitsu belooft meer support tijdens channel partner kick-off

Deel dit bericht

'Human Centric' innovations, een breed portfolio met lokaal (in Europa) geproduceerde producten en meer samenwerking met en tussen partners: Fujitsu heeft grote plannen. Dat het einde van het fiscale jaar in zicht is, was voor Fujitsu een mooie aanleiding om op 4 maart met partners alvast vooruit te blikken op het komende jaar. Tijdens de Fujitsu channel partner kick-off werden partners bijgepraat over nieuwe innovaties, zoals de biometrische oplossing Palm Vein. Daarnaast werd er door onder andere Rob Overtoom, Head of Sales, gesproken over de plannen op het gebied van samenwerking tussen Fujitsu en haar partners. “We gaan meer support bieden aan partners, om sneller en effectiever samen te kunnen werken”, stelt hij.

Fujitsu TechCommunity

Eén van die nieuwe samenwerkingsvormen is de Fujitsu TechCommunity, een online platform voor partners en vendor, met name bedoelt als faciliteit voor pre-sales. Veerle Limbos, Vice president Global Channel Business, gelooft in het succes van de Fujitsu TechCommunity. “We zijn zo'n twee jaar geleden gestart met dit online platform, speciaal voor onze Select Circle partners. Dit zijn partners die in het high-end segment onze producten aanbieden. We misten echt partners die in dit segment werkten. Om ons als vendor aantrekkelijker te maken, hebben we de Fujitsu TechCommunity opgericht.”

Op dit moment wordt het door ongeveer duizend Europese partners gebruikt.” Het platform is een besloten community naar partners toe, waar pre-sales of technisch personeel kan lezen over nieuwe producten, vragen kan stellen en specificaties kan bekijken. Daarnaast is er nieuws en blogs over ontwikkelingen binnen Fujitsu en biedt het platform de mogelijkheid voor partners om direct in contact te komen met de technische mensen van Fujitsu. Om de samenwerking tussen partners te vergroten is er ook een discussion board, waar volop gebruik van wordt gemaakt. “Partners helpen elkaar hier met problemen, maar ook wij kunnen via deze weg vragen aan onze partners stellen. Door het discussion board goed te volgen krijgen wij een beter beeld wat er speelt in de markt en uiteindelijk kunnen we zo samen met onze partners meer business genereren.”

Primeflex

Ander nieuws voor de partners was de introductie van Primeflex for Hadoop.

Primeflex is een verzameling van meer dan twintig  oplossingen voor IT-vraagstukken. Het zijn standaardoplossingen die volledig ontwikkeld, getest en geproduceerd zijn door Fujitsu. Partners kunnen zich volledig richten op de implementatie en het beheer van de omgeving voor de klant, want Fujitsu regelt alle zaken op het gebied van architectuur. Het  zijn kant-en-klare geïntegreerde oplossingen, maar het is ook mogelijk om voor een specifieke klant maatwerk te leveren.

Deze 'standaardoplossingen' bieden de eindklant veel voordeel, legt Gerben Meeuwes (Storage Solutions Specialist bij Fujitsu) uit. “Het systeem is kant-en-klaar, schaalbaar en de tijd om in productie te kunnen gaan is veel korter. Alle producten worden van tevoren uitgebreid getest in de fabriek.”

 De nieuwe Primeflex for Hadoop biedt de klant de mogelijkheid  om zelf real-time rapportages en (Big Data) analyses te gaan maken in zowel gestructureerde en ongestructureerde data. “Het was complex, Business Intelligence, te moeilijk voor de business. Het duurde soms weken voordat de business beschikte over rapportages. Tot voor kort waren het vaak alleen een paar specialisten binnen bedrijven die hiermee overweg konden.” Meeuwes ziet daar nu verandering in komen. “Het is niet langer zo dat slechts 1 of 2 personen in een organisatie aan de slag kunnen met analytics, hele afdelingen kunnen hiermee werken.”

Samenwerking tussen partners

Naast de TechCommunity en de introductie van nieuwe oplossingen, zet Fujitsu ook in op offline bijeenkomsten, waarmee het bedrijf de samenwerking tussen partners wil vergroten. Limbos ziet dat die een belangrijke aanvulling zijn op de online communicatie. “Juist in deze tijd van online communiceren zie je dat mensen ook de behoefte hebben aan persoonlijk contact. Daarom organiseren we bijvoorbeeld bijeenkomsten waarbij we zo'n 5 tot 8 partners uit verschillende Europese landen bij elkaar brengen om ervaringen uit te wisselen. Uit die bijeenkomsten komen regelmatig samenwerkingen tussen partners voort. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere meetings, zoals het Fujitsu forum, trainingen en andere bijeenkomsten voor partners.”

Fujitsu en the Internet of Things

Fujitsu praatte de partners ook bij op het gebied van Human Centric Innovations. Door IoT zijn steeds meer apparaten verbonden met internet. Ronald Bottenberg, pre-sales consultant: “Waren er in 2013 'slechts' 10 miljard apparaten online, in 2020 zal dit aantal naar verwachting gestegen zijn tot 50 miljard.” De hoeveelheden data die daarbij geproduceerd worden zijn nauwelijks voor te stellen. “Een zelfrijdende auto van Google bijvoorbeeld, produceert 3,6TB data per uur. Een vliegtuig produceert zelfs 20 TB per uur. In de ontwikkeling van nieuwe oplossingen houden wij nu al rekening met hoe de wereld er over een paar jaar uitziet.”

In de innovaties van Fujitsu staat de mens centraal. 'Human Centric Innovations', noemt het bedrijf deze ontwikkeling. Limbos: “Fujitsu is altijd bezig met innovaties die ook een maatschappelijke waarde hebben. Wij houden ons bijvoorbeeld bezig met de vraag: Hoe kunnen we op een intelligente manier met landbouw omgaan? Een ander voorbeeld is de sterke vergrijzing in Japan. Veel ouderen leven geïsoleerd. Wij bedenken oplossingen waarbij technologie helpt om maatschappelijke waarde te creëren. Denk aan een vingerscan waarmee je de bloeddruk kunt meten. De gegenereerde data wordt automatisch naar een datacenter gestuurd en geanalyseerd. De arts krijgt een bericht welke patiënten hij op basis van de data moet gaan bezoeken. De oplossingen die wij maken zijn lang niet alleen bedoeld voor de landbouw en de gezondheidszorg, wij maken ook vernieuwende producten voor de auto-industrie en de banking sector.” De grote range aan producten maakt de keuze niet te ingewikkeld, maar biedt juist kansen aan partners volgens Limbos. “Partners kiezen precies die producten die bij hun klanten passen.”

Partners