13-11-2014

B2B markt wacht digitale versnelling in 2015

Deel dit bericht

De technologie die we gebruiken is eindelijk in staat om onderling samen te werken en dit faciliteert een overkoepelende strategie in de digitale transitie van B2B-organisaties. Deze integrale aanpak van het digitale landschap gaat een van de belangrijkste B2B-trends van 2015 worden, voorspelt Marc Woesthuis, Managing Director en eigenaar van internetbureau TriMM. “Tegelijkertijd is het belangrijk dat we de persoonlijke benadering niet uit het oog verliezen in al dat digitale geweld.” Woesthuis onderscheidt zeven onderwerpen als het aankomt op de digitale versnelling voor B2B in 2015.

1. De integrale benadering
De ene groep selecteerde de tools voor direct marketing, een andere groep zette de webshop op en een derde groep was bezig met de corporate site. “Koplopers in de digitale revolutie bij bedrijven werkten de afgelopen jaren noodgedwongen op eilandjes, omdat integrale oplossingen simpelweg nog niet voorhanden waren. Daar gaan we het komende jaar een enorme verschuiving in zien”, aldus Woesthuis. Hij weet dat bedrijven in 2015 steeds vaker voor een integrale benadering kiezen en vanuit een overkoepelende strategie werken. “De customer journey wordt op een eenduidige manier langs alle touchpoints geleid, zodat de klantervaring consistent en eenvoudiger wordt.”

2. Samenwerkende tools
Deze integrale benadering wordt gefaciliteerd door tools die steeds meer onderling compatibel zijn. Het is niet meer noodzakelijk dat alles van hetzelfde platform afkomstig is om goed samen te werken. Systemen worden steeds opener en tools van bijvoorbeeld Oracle, Adobe en Salesforce zijn eenvoudiger te integreren. Dat is een wereldwijde trend waar nu ook de B2B-sector van profiteert. “Bedrijven kunnen hierdoor veerkrachtiger en wendbaarder zijn en hoeven niet complete systemen te vervangen als ze nieuwe tools willen integreren. Industriesectoren kunnen zich veel sneller ontwikkelen dan een aantal jaar geleden, omdat ze makkelijker stappen kunnen maken in digitale business development en business creation. Het is dankzij deze ontwikkelingen mogelijk om in veel kortere tijd nieuwe business te creëren en ontginnen.”

3. We vertrouwen de cloud
Woesthuis vervolgt: “Hadden we aanvankelijk nog onze twijfels over de beveiliging en de betrouwbaarheid van applicaties en data in de cloud, inmiddels zijn de grootste imagoproblemen verholpen en wordt het gebruik van cloudgebaseerde tools door B2B-bedrijven steeds meer geaccepteerd. Issues met betrekking tot veiligheid en data-integriteit zijn nu goed geregeld en daarmee staan de seinen op groen om de tools voor het hele bedrijf in te zetten.” Nu de cloud als veilig en betrouwbaar wordt ervaren, wordt structureel gekeken naar hoe cloudgebaseerde tools optimaal ingezet worden en hoe ze bedrijven kunnen helpen om meer snelheid en flexibiliteit te realiseren.

4. We verbinden steeds meer met ‘dingen’
Internet of Things (IoT) is een thema dat in 2015 sterk groeit in belangstelling. IoT is de derde fase waar het internet doorheen gaat en wordt groter dan de omzet uit mobiel in onze sector. De wereld van technologie, productdesign en marketing smelt samen. Hierin veroorzaakt de Industrial Internet of Things (IIoT) een sterke groei: aan operationele technologie (embedded technologie en machine technologie) wordt 80 procent meer uitgegeven dan aan IT. IIoT brengt deze werelden bij elkaar, waarbij digitale sales en marketingactiviteiten met business modellen komen waarmee nieuwe markten kunnen worden bediend.

5. Houd het persoonlijk
De bankensector in Nederland was koploper als het ging om de digitale transitie, maar raakte in het proces het persoonlijke contact met de klanten kwijt. Particulieren weten vaak niet meer bij wie ze nou terecht kunnen voor hun bankzaken en dat is een slechte ontwikkeling. Voor veel bedrijven in de B2B-sector is het verdienmodel in hoge mate afhankelijk van het onderhouden van persoonlijke contacten en zij doen er goed aan hier rekening mee te houden wanneer ze zaken gaan doen via het digitale kanaal. “Zorg ervoor dat relaties een persoonlijk gevoel houden bij het contact met het bedrijf, want een klant die zich alleen gelaten voelt in een nieuwe maar onpersoonlijke interface, blijft niet lang klant.”

6. Eenduidigheid wordt steeds belangrijker
Nu een geïntegreerde benadering van het digitale landschap mogelijk is, wordt het steeds belangrijker dat bedrijven een eenduidige klantbeleving realiseren. “Wat je in de offline wereld doet, moet je ook doen in de online wereld.” Alle kanalen moeten dezelfde uitstraling en boodschap hebben. “Of het nou gaat om feedback van klanten of de manier waarop je contact met elkaar hebt, het moet dezelfde ervaring bieden. Een onpersoonlijke benadering van klanten via het digitale kanaal zal net zo min goed uitpakken voor je organisatie als een onpersoonlijke benadering in een winkel.”

7. Een kwestie van verhalen vertellen
Puur een product opleveren is allang niet meer voldoende en bedrijven moeten zich onderscheiden met een persoonlijke aanpak, die inhoud geeft aan hun merk. In de dialoog met de klant of prospect moeten verhalen verteld worden om de interesse te krijgen en vast te houden. Verhalen die eerlijk en authentiek zijn, maar ook de juiste diepgang hebben. Steeds meer B2B bedrijven zien dit in en zullen hier in 2015 een slag in gaan maken.

Partners