Data is onmisbaar in ons dagelijks bestaan. Het komt in steeds grotere getale, wordt beter en sneller. Data gaat steeds meer z’n eigen gang: Data gets an attitude, kun je wel stellen. Zelfsturende data biedt onbegrensde mogelijkheden, zolang je er maar grip op houdt. Deze blog gaat over de kansen en bedreigingen en geeft tips om data de baas te blijven.
Het zijn glorietijden voor data. Lieten we vroeger nog wel eens waardevolle data wegstromen, vandaag leggen we ieder feitje zorgvuldig vast. Logisch, want het is goud waard. Steeds vaker wordt er (grof) voor data betaald. Zo kopen bedrijven data om hun waar zo dicht mogelijk bij de consument te brengen. En consumenten betalen graag voor muziek-, video-, of adviesdiensten, mogelijk gemaakt door data. Bedrijven als Spotify, Booking.com en Netflix varen hier wel bij.
Data is nu al een goudmijn. En er ligt nog veel meer in het verschiet. Dankzij technische ontwikkelingen kunnen ze steeds zelfstandiger opereren. De voordelen hiervan zijn eindeloos: snellere doorlooptijden, betere kwaliteit en beschikbaarheid van producten en diensten, veel gebruiksgemak door mensen werk uit handen te nemen en antwoorden die anders nooit gevonden zouden worden. Data zonder tussenkomst van derden maakt zelfs near realtime reactie op de doelgroep mogelijk. Een ontwikkeling die menig marketing- en saleshart sneller doet kloppen.
Steeds meer zelfsturend
De houding (attitude) van data wordt proactiever. Data werkt steeds sneller, beter en zelfstandiger. Op basis van algoritmes, trekt data conclusies zonder dat daar nog mensen aan te pas komen. Zo krijg je nu al tijdens het webwinkelen automatisch dit soort suggesties – ‘Ook interessant voor u?’ ‘U bekeek dit artikel – nog maar 2 op voorraad!’ Stel dat straks iedereen met een Google Glass rondloopt, dan krijgen we voortdurend suggesties in beeld. Nu al zien we in het bedrijfsleven zelfsturende data de dienst uitmaakt. Iedere ochtend worden er automatisch rapportages opgesteld met voorspellingen voor de komende periode. Neem de hotelbranche: op basis van data worden dynamische prijzen gecreëerd, gecommuniceerd en transacties volledig automatisch geregistreerd. Geen mens komt er nog aan te pas
Data steeds minder beperkt door techniek
Techniek wordt steeds minder een beperkende factor voor data. Dankzij ontwikkelingen in de techniek van opslag, infrastructuur en transport blijft data ongeremd groeien en verzelfstandigen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze ontwikkelingen:
Risico’s van zelfsturende data
Zolang we met z’n allen blijven vragen naar snellere levering, meer en exactere informatie, zal de techniek zich blijven ontwikkelen om data de ruimte te geven. Data komt in the lead en gaat steeds meer overnemen. Makkelijk en goedkoop. Dat wél, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Denk aan verlies van controle. Omdat er geen mensen meer aan te pas komen, worden er geen steekproeven gedaan, bronnen gecheckt en is er niemand meer die op de ‘stopknop’ kan drukken als het écht fout gaat. Ook de totale afhankelijkheid van data maakt ons kwetsbaar. Neem de ontwikkelingen van beurskoersen: op basis van zeer complexe aan elkaar geknoopte processen, wordt ieder moment van de dag automatisch data gepresenteerd waar miljoenen mensen hun acties op baseren. Het gaat te snel en de vraag is of er nog iemand is die weet wat data besluit.
En hoe zit het met beïnvloeding van de data? Als er onvoldoende zicht is op potentiële stoorzenders in het proces die data manipuleren, zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Denk aan identiteitsfraudes en fouten in processen waar grote afhankelijkheden aan verbonden zijn.
Nog een risico van zelfsturende data: de eigen verantwoordelijkheid die het neemt: het mag dan een zegen zijn dat er dankzij data talloze manieren zijn om de boel te beveiligen, maar als er ergens in het proces een foutje zit en we krijgen met ons pasje of inlogcode geen toegang, dan vervloeken we het. En dan hebben we het nog niet eens gehad over uitval van data. Wat als de data achter signaleringssystemen zoals sluisdeuren, stoplichten en alarmsystemen uitvalt? Dat brengt ons naar het volgende punt: hoe laten we data slim voor ons werken, zonder de controle te verliezen?
Zó laat je data voor je werken
Dat data steeds meer in the lead komt is een feit. En hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog: het brengt veel gemak en snelheid. Zolang we ons maar bewust blijven van de verantwoordelijkheden die data van ons overneemt. We geven een paar tips:
Tot slot: anticipeer!
Het onderscheidend vermogen van organisaties verschuift steeds meer naar slimme inzet van data. Belangrijk is dan ook te anticiperen op de toenemende ‘assertieve’ attitude van data. Dit kan bijvoorbeeld door uitbesteden, de organisatie volledig in dienst van data stellen of juist op de rem trappen en de data op zoveel mogelijk manieren in te tomen. Welke keuzes organisaties ook maken, belangrijk is dat ze dat op korte termijn doen. Voordat data de keuze voor hén maakt…
Dennis Groot is Adviseur bij KPN Consulting. Zijn talent ligt in het slim verbinden van de nieuwste technologie met de dagelijkse bedrijfsvoering van organisaties in uiteenlopende branches. Als gids in Big Data helpt hij klanten te ontdekken hoe zij data zo slim mogelijk voor zich kunnen laten werken. Hiervoor ontwikkelt hij met een projectteam van KPN Consulting én in samenspraak met de klant oplossingen en diensten. Met zijn bijdrage Data gets an attitude werkte hij mee aan het gecrowdsourcde Gartner-rapport Last Call for Datatopia. Het rapport schetst 4 toekomstscenario’s (2030) van de rol van ICT in de maatschappij, het bedrijfsleven en het persoonlijk leven. Meer weten? Last Call for Datatopia (Crowdsourced by Gartner) dennis.groot@kpn.com of www.kpnconsulting.nl
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht