Onderzoek van LavaStorm toonde gisteren aan dat maar liefst 75% van de bedrijven niet optimaal profiteert van de voordelen die big data kan bieden. Onder deze bedrijven zijn natuurlijk ook veel MKB-bedrijven te vinden. Hoogleraar Stijn Viaene van de Vlerick Business School zet de voordelen die MKB-bedrijven uit big data kunnen halen op een rijtje.
Bedrijven kunnen volgens Viaene op vier verschillende gebieden profiteren van big data:
Software-as-a-Service
MKB'ers kunnen op twee verschillende manieren een big data-platform tot hun beschikking krijgen. Bedrijven die veel gespecialiseerd IT-personeel in dienst hebben kunnen een eigen dataplatform creëren. Dit vereist echter een investering in de vorm van zowel tijd als geld. Het is echter ook mogelijk een dergelijk platform af te nemen van een Software-as-a-Service (SaaS) provider. Bedrijven betalen hierbij een variabel tarief per marketingcampagne of transactie.
Viaene adviseert MKB-bedrijven in ieder geval één strategisch experiment op te zetten om te onderzoeken welke mogelijkheden big data voor hun organisatie kan bieden. Het is volgens de hoogleraar verstandig in dit geval te kiezen voor een big data-platform van een SaaS-provider. Niet alleen hoeft het bedrijf hierdoor geen grote investeringen te doen in het platform, ook kan de provider het MKB-bedrijf bij het experiment ondersteunen. Bij de keuze van deze provider kunnen bedrijven op zoek gaan naar referenties van bestaande klanten. Het is echter ook van belang te informeren bij collega's naar hun ervaringen met potentiële SaaS-providers.
Privacy
Privacy speelt hierbij een groot belang. Eén van de voordelen die bedrijven uit big data kunnen halen is een nauwere relatie met klanten. Deze relatie kan ernstige schade oplopen indien de privacy van gebruikers in het geding is. MKB-bedrijven doen er dan ook verstandig aan altijd zeer kritisch naar de privacy van klanten te kijken.
Do's en don'ts
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht