06-04-2014

McKinsey: ‘Data is macht’

Deel dit bericht

 

Michael Chui, onderzoeker bij adviesbureau McKinsey Global Institute, adviseert elke organisatie zo snel mogelijk een datastrategie in vorm van een aparte divisie op te zetten. Net zoals een finance, marketing of HR divisie. Volgens Chui geeft data & analytics organisaties macht, waardoor ze zich kunnen onderscheiden van de concurrent.

Chui: “Bij het opzetten van een datastrategie moet er gekeken worden naar diverse aspecten zoals technische, zakelijke en juridische kaders. De nieuwe ‘data afdeling’ kan bijvoorbeeld geleid worden door een CFO, CMO of Big Data manager. Die krijgt te maken met technische uitdagingen, bijvoorbeeld hoe je data analyseert en visualiseert. Zo moet je data combineren uit verschillende bronnen die niet altijd allemaal gestandaardiseerd zijn. Een business uitdaging is dat real time data analyseren niet altijd mogelijk is. Juridisch krijg je de vraag wie de rechtmatige eigenaar van de data is, de klant of de organisatie? Zorg dat alle formele en informele overeenkomsten rond data duidelijk zijn. Voldoe altijd aan de wetgeving.”

Daarnaast is het aantrekken van talent cruciaal, benadrukt Chui. “Je hebt bijvoorbeeld een ‘datawetenschapper’ nodig, die analytische algoritme kennis in huis heeft. Of iemand die goed weet hoe met big data capaciteit om te gaan. Ook de IT-dienstverlener moet de juiste kennis en talent in huis hebben, want outsourcing en offshoring van Big Data zal in de toekomst vaker plaatsvinden.”

Door: Witold Kepinski

 

 

Tags:

Big Data

Partners