Een meerderheid van de middelgrote bedrijven in Nederland verwacht in 2014 een aanzienlijke groei te realiseren. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van SAP Nederland. De onderzoeksresultaten tonen aan dat innovatief vermogen en het gebruik van vernieuwende ICT belangrijke voorwaarden voor groei zijn.
Voor het onderzoek ‘Groeien met innovatieve IT’ zijn ruim tweehonderd beslissers van middelgrote Nederlandse bedrijven ondervraagd met een jaaromzet tussen 50 miljoen en een miljard euro uit vrijwel alle economische sectoren. 44 procent van de respondenten verwacht in 2014 een groei van meer dan 2 procent te realiseren. 12 procent gaat zelfs uit van een “sterke tot zeer sterke groei” van minstens 5 procent. Daarmee overstijgt het aantal groeiende bedrijven, nadrukkelijk het aantal achterblijvende bedrijven. Minder dan één op de vijf ondernemingen die deelnamen aan het onderzoek verwacht in 2014 aan omvang in te boeten.
Groeiers en krimpers In het onderzoek heeft SAP Nederland de gemeenschappelijke kenmerken van de ‘groeiers’ onder de MKB-bedrijven in kaart gebracht. Daarbij is geanalyseerd in welke opzichten ze zich onderscheiden van bedrijven die slechter presteren. Opvallend is dat een relatief groot aandeel van de ‘groeiers’ bestaat uit in Nederland gevestigde buitenlandse private ondernemingen. Deze bedrijven blijken minder vaak met financieringsproblemen te kampen dan Nederlandse organisaties. Bovendien worden de groeiambities van Nederlandse bedrijven vaker gehinderd door een risicomijdende cultuur, iets waar buitenlandse bedrijven naar eigen zeggen geen last van hebben.
Zowel ‘groeiers’ als ‘krimpers’ geven aan dat in de komende drie jaar tot maximaal een kwart van de omzet uit nieuwe producten of diensten moet komen. Bedrijven met een groeiverwachting hebben echter het onderscheidend vermogen dat ze veel beter dan ‘krimpers’ in staat zijn om nieuwe marktkansen te identificeren. Een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk van middelgrote bedrijven die groei verwachten, is hun innovatief vermogen. Veel meer dan ‘krimpers’ zetten ze nieuwe technologie zoals analytics en mobility in om hun marktpotentieel te verkennen en te vergroten.
Analytics-software is een belangrijk hulmiddel bij het vinden van nieuwe mogelijkheden, vertelt Marcel Groenenboom (foto), Director General Business & Channels bij SAP Nederland. “Om nieuwe marktkansen snel te kunnen identificeren, is marktoverzicht en een goede organisatie allesbepalend. Analytics biedt bedrijven direct toegang tot actuele gegevens, zoals uit financiële rapporten of verkoopanalyses. Hiermee wordt snel duidelijk wat bijvoorbeeld de omzet van een nieuw product in een bepaalde regio of onder een specifieke doelgroep is. Dergelijke analyses toont ondernemingen precies waar hun groeipotentieel zit en waar ze nieuwe marktkansen kunnen exploiteren.”
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht