De plannen van De Bijenkorf hebben veel stof doen opwaaien. Wethouders en burgemeesters van steden waar het warenhuis verdwijnt, plengen krokodillentranen. Maar Cor Molenaar, schrijver van het boek ‘Red de winkel!’ en hoogleraar eMarketing, ziet in de Bijenkorf-strategie de toekomst van retail. “Aantrekkelijke winkels op toplocaties, die het hogere segment klanten aanspreken. Waar gewenst en nodig, ze een gehele of gedeeltelijke integratie met Primark realiseren (zoals in Oxfordstreet, Londen). nieuwe internetconcepten met ‘location based facilities’, smart mirrors, dynamic routing, sensoring en loyalty-concepten, naast de klassieke website. Daarnaast natuurlijk ook de mobiele toepassingen en de in store internettafels en tablets”, is Molenaars commentaar in zijn nieuwsbrief.
Cor laakt de gemeentebestuurders die verrast zeggen te zijn door De Bijenkorf. Die hebben liggen slapen en geen strategie ontwikkeld voor hun binnensteden, aldus Molenaar. Maar ook de retailers zelf krijgen ervan langs. Concurreren op prijs is te gemakkelijk en een heilloze weg. Uit veel onderzoeken blijkt dat prijs voor de meeste mensen pas op de vierde plaats komt als ze iets kopen. Gemak, informatie en service scoren hoger. Dit geldt ook in de Business to Business markt. Sales Experience staat op de eerste plaats en niet de prijs. Terwijl de winkelier nog veel meer p’s tot hun beschikking hebben: promotie, presentatie, personeel, plaats, product, proces en partner (in willekeurige volgorde). Wat mij betreft, komt daar nog een ‘p’ bij: passende technologie.
Onuitputtelijk
En dus niet zomaar een appje erbij, denkend dat de shopper dan wel de winkel binnen stapt. Nee, een integrale aanpak, gebruikmakend van alle mogelijkheden die IT biedt. Sensoren in de winkels die laten zien hoe mensen zich bewegen, wat hun leeftijden zijn, het geslacht. Real time voorraadbeheer, zodat je tijdig weet dat de ene winkel door zijn voorraad heen raakt, terwijl elders in het land die producten nog volop aanwezig zijn, zodat je ze op tijd daar kunt hebben waar ze wel worden verkocht. Of denk aan de slimme spiegel. In Tokio kunnen de klanten van de Diesel-store in de spiegel al zien hoe een broek hun staat voordat ze hem aan hebben. De spiegel laat dat zien. Bovendien kunnen ze dit beeld via Facebook of Twitter naar vrienden sturen om hun mening te vragen. In Nederland heeft modewinkel WE de Twitter-spiegel geïnstalleerd.
Beeld, geur, verlichting, integratie met de eigen webshop, het gratis aanbieden van WiFi aan klanten, een digitaal profiel maken van klanten en ze daarbij betrekken. De IT-mogelijkheden om mensen in en buiten de winkel ter wille te zijn, zijn haast onuitputtelijk. Het vergt een investering, natuurlijk. Maar die haal je er met gemak uit. Sterker nog: Molenaar denkt dat winkeliers die niet deze stappen zetten, het uiteindelijk niet gaan redden.
Monic van Aarle, Sector Director Channel General Business bij SAP Nederland
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht