De plannen van De Bijenkorf hebben veel stof doen opwaaien. Wethouders en burgemeesters van steden waar het warenhuis verdwijnt, plengen krokodillentranen. Maar Cor Molenaar, schrijver van het boek ‘Red de winkel!’ en hoogleraar eMarketing, ziet in de Bijenkorf-strategie de toekomst van retail. “Aantrekkelijke winkels op toplocaties, die het hogere segment klanten aanspreken. Waar gewenst en nodig, ze een gehele of gedeeltelijke integratie met Primark realiseren (zoals in Oxfordstreet, Londen). nieuwe internetconcepten met ‘location based facilities’, smart mirrors, dynamic routing, sensoring en loyalty-concepten, naast de klassieke website. Daarnaast natuurlijk ook de mobiele toepassingen en de in store internettafels en tablets”, is Molenaars commentaar in zijn nieuwsbrief.
Cor laakt de gemeentebestuurders die verrast zeggen te zijn door De Bijenkorf. Die hebben liggen slapen en geen strategie ontwikkeld voor hun binnensteden, aldus Molenaar. Maar ook de retailers zelf krijgen ervan langs. Concurreren op prijs is te gemakkelijk en een heilloze weg. Uit veel onderzoeken blijkt dat prijs voor de meeste mensen pas op de vierde plaats komt als ze iets kopen. Gemak, informatie en service scoren hoger. Dit geldt ook in de Business to Business markt. Sales Experience staat op de eerste plaats en niet de prijs. Terwijl de winkelier nog veel meer p’s tot hun beschikking hebben: promotie, presentatie, personeel, plaats, product, proces en partner (in willekeurige volgorde). Wat mij betreft, komt daar nog een ‘p’ bij: passende technologie.
Onuitputtelijk
En dus niet zomaar een appje erbij, denkend dat de shopper dan wel de winkel binnen stapt. Nee, een integrale aanpak, gebruikmakend van alle mogelijkheden die IT biedt. Sensoren in de winkels die laten zien hoe mensen zich bewegen, wat hun leeftijden zijn, het geslacht. Real time voorraadbeheer, zodat je tijdig weet dat de ene winkel door zijn voorraad heen raakt, terwijl elders in het land die producten nog volop aanwezig zijn, zodat je ze op tijd daar kunt hebben waar ze wel worden verkocht. Of denk aan de slimme spiegel. In Tokio kunnen de klanten van de Diesel-store in de spiegel al zien hoe een broek hun staat voordat ze hem aan hebben. De spiegel laat dat zien. Bovendien kunnen ze dit beeld via Facebook of Twitter naar vrienden sturen om hun mening te vragen. In Nederland heeft modewinkel WE de Twitter-spiegel geïnstalleerd.
Beeld, geur, verlichting, integratie met de eigen webshop, het gratis aanbieden van WiFi aan klanten, een digitaal profiel maken van klanten en ze daarbij betrekken. De IT-mogelijkheden om mensen in en buiten de winkel ter wille te zijn, zijn haast onuitputtelijk. Het vergt een investering, natuurlijk. Maar die haal je er met gemak uit. Sterker nog: Molenaar denkt dat winkeliers die niet deze stappen zetten, het uiteindelijk niet gaan redden.
Monic van Aarle, Sector Director Channel General Business bij SAP Nederland
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht