17-05-2014

Big Data: van volume naar vertrouwen

Deel dit bericht


'Peer2peer car-sharing' en je appartement verhuren via Airbnb, het zijn twee succesvolle voorbeelden van de veranderende wereld om ons heen. Een economie op basis van één simpel gegeven: vertrouwen. Niet voor niets zeggen TEDx spreker Rachel Botsman en IBM’s sociale-mediaevangelist Luis Suarez beiden dat vertrouwen in 2020 de munteenheid van de corporate wereld zal zijn.

Een andere onontkoombare verandering is dat bedrijven verder worden overspoeld door 'big data' afkomstig uit veel verschillende bronnen. In gesprek met Patrick Billens, big data specialist bij IBM Benelux, over hoe je de wirwar aan vaak rommelige informatie kunt vertrouwen.

Wat is de grootste uitdaging van big data?

“De moeilijkheid van big data is niet alleen de hoeveelheid waar vooral over wordt gesproken. In 2015 zal het gevoel met betrekking tot de juistheid van 80 procent van de beschikbare data twijfelachtig zijn. 'Lost in paradise', zoals Paula Wiles Sigmon big data omschrijft, want helaas is complexiteit inherent aan grote volumes data. Het is de big-dataparadox: complexiteit, groei en een veelvoud van je data leiden vaak tot minder vertrouwen.”
Waar zie je de grootste valkuilen?Big data wordt dikwijls beperkt tot een 'Hadoop solution', terwijl dit maar één van de mogelijke startpunten is om een big-dataproject te beginnen. Exploratie van de reeds beschikbare data in je bedrijf, verrijken van bestaande informatie, combineren van bestaande data en nieuwe data, snelheid in beschikbaarheid van je gegevens en dus je businessanalyses zijn ook relevante beginpunten voor je big-dataproject. Bovendien zal de big data als zodanig gauw aan belang winnen als je de juiste case voor je bedrijf aanboort. En al snel zullen beveiliging, gebruiksgemak, toegang tot 'skills' en 'governance' even belangrijke onderdelen worden als 'toegang tot en goedkoop opslaan van de big data'. Voor de reeds bestaande gestructureerde data zijn dit reeds cruciale punten, waarom zou dat niet voor je big data zijn?

Maar hoe kun je de beschikbare data leren vertrouwen?

“Als manager wil je weten of je de juiste context hebt, het vertrouwen krijgen dat je de juiste data gebruikt voor een analyse en dat deze kwalitatief goed genoeg is. Een chief data officer is binnen de organisatie de aangewezen persoon die moet weten welke data correct is, of gevoelige data voldoende beveiligd is en wat het risico is om data te gebruiken.”

Kan één persoon weten of alle data correct is en tegelijkertijd zorgen voor beveiliging?

“Door één omgeving voor big data te creëren bied je organisaties vertrouwen in hun gegevens. Een internationale dienst om online geld over te maken wist zo het aantal fraudegevallen met 72 procent terug te brengen door beter inzicht in haar data.”

Hoe krijg je meer vertrouwen in de kwaliteit van je data?

“We zien dat onze drie-stappenaanpak bedrijven houvast geeft. Deze stappen zijn:

1. Data Click - Geef gebruikers gecontroleerde zelfservice-toegang tot de belangrijke big data repositories. Een fabrikant kreeg door een juiste big data- en analytics-aanpak 95 procent sneller de productinformatie die hun ingenieurs nodig hadden om de machine maximaal operationeel te houden.

2. Information Governance Dashboard - Zien is geloven. Geef direct inzicht in je big data-policies door middel van een visueel dashboard. Dit biedt gebruikers inzicht in de mate van vertrouwen van een gegevensbron. Een dashboard maakt het mogelijk gebruikers te identificeren en onderschept problemen direct bij de bron en in een vroeg stadium. Het voorkomt daarmee het maken van slechte beslissingen op basis van onvoldoende betrouwbare gegevens.

3. Big data, Privacy en Veiligheid - De opkomst van big data maakt het gemakkelijker om toegang te krijgen tot een breed scala aan bronnen. Het waarborgen van privacy en veiligheid, en dit vooral ook in je hele organisatie doorvoeren zijn cruciale randvoorwaarden. Nieuwe technologie biedt de mogelijkheid om gevoelige big data niet alleen te controleren, maar ook te maskeren in Hadoop, NoSQL en relationele systemen. Hiermee voorkom je onbevoegde toegang tot gevoelige gegevens.”

Waar moeten je verder op letten?

“Het is belangrijk om aandacht te geven aan de juiste vaardigheden en bedrijfsprocessen. Start met een 'business value assessment' om de belangrijkste startpunten voor je big data-strategie te identificeren. Probeer het wiel vooral niet opnieuw uit te vinden en investeer in de juiste opleiding en training van je big data-experts. Er zijn veel big data case-studies beschikbaar. Een 'pure data'-aanpak biedt gebruikers de mogelijkheid binnen een paar uur op te starten en vereenvoudigt het beheer en de beveiliging zodat vertrouwen ook in big data de sleutel tot succes vormt.”
 
Door: Redactie 
 

Tags:

Big Data

Partners