16-11-2013

myBrand optimaliseert bedrijfsprocessen met SAP

Deel dit bericht


Terwijl de markt voor ERP dienstverlening in Nederland de afgelopen jaren krimpt, groeit SAP-dienstverlener myBrand elk jaar met zo’n 20 procent. myBrand levert complete SAP-oplossingen, zoals CRM, Analytics, Retail en HRM. In een interview verklaart directeur Bart Oomen het succes van deze SAP-specialist. “Uiteindelijk verbeteren we samen met onze klanten volledige bedrijfsprocessen met SAP-software.”

SAP biedt proces ondersteunende applicaties en daarmee helpt myBrand klanten met het verbeteren van hun bedrijfsprocessen. “Als SAP-dienstverlener leveren we deze diensten vaak op basis van ons cloud platform,” vertelt Bart Oomen, directeur van myBrand. “We gaan daarbij voor het gezamenlijke belang en hebben altijd direct contact. Dat doen we met een slagvaardige organisatie met flexibele teams.”

myBrand is een bedrijf dat vanuit een bepaalde bedrijfsfilosofie is ontstaan, aldus Bart Oomen: “Het bedrijf gaat voor lange termijn relaties met haar klanten en medewerkers, neemt alleen ervaren consultants aan, geeft de medewerker inspraak in de organisatie en creëert betrokkenheid.” Dat bleek een succesvol concept, want de start-up met vier medewerkers is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 190 medewerkers, waarvan maar liefst 70 procent aandeelhouder is.

myBrand Private Cloud
Volgens Oomen heeft een bedrijf baat bij het volgen van een heldere en consistente strategie, echt verantwoordelijkheid nemen voor de aan myBrand toevertrouwde activiteiten, daarbij is een hoge klanttevredenheid de belangrijkste maatstaf. Vanaf het begin heeft myBrand gekozen voor SAP-oplossingen op een hardware platform. De keuze voor de myBrand Private Cloud dateert van zes jaar geleden. De strategie die het bedrijf voert, wordt gebaseerd op plannen met een horizon van vijf jaar. Elke drie jaar wordt die strategie door myBrand aangescherpt, met opnieuw een horizon van vijf jaar.

Om zo dicht mogelijk bij de klanten te zitten heeft myBrand nu een drietal vestigingen; Oegstgeest, Apeldoorn en Geertruidenberg. Momenteel werken er op de vestiging van bijvoorbeeld Oegstgeest zo’n veertig medewerkers, maar over twee tot drie jaar moeten dat er honderd zijn. “Tachtig tot honderd medewerkers per vestiging is voor ons wel een maximum,” vindt Oomen. “Mochten we verder doorgroeien dan zullen we dat waarschijnlijk doen met een extra vestiging.”

Betrokkenheid
Zelf heeft Oomen een bedrijfskundige achtergrond. “Ik heb jarenlang gewerkt bij voornamelijk Amerikaanse bedrijven. Daarna bij diverse IT-dienstverleners. Eind 2004 hebben we myBrand vormgegeven. Dat deed ik omdat er door veel fluctuaties in de ERP-markt veel onvrede bij klanten bestond. Mijn doel is tevredenheid bij zowel klanten als werknemers, daardoor ontstaat een gevoel van betrokkenheid bij beide partijen en dat resulteert uiteindelijk in langetermijnrelaties. We richten ons op klanten in de midmarket aan wie we onderscheidende diensten leveren op basis van een goede prijs/kwaliteitverhouding. We hebben dan ook veel middelgrote en grote bedrijven op ons platform. Daarnaast werken we voor semioverheidsinstellingen, onder andere Gemeente Utrecht.”

Volgens Oomen is myBrand gegroeid door onderscheidend te zijn in kwaliteit van dienstverlening, dit heeft steeds ook geleid tot een gezond bedrijfsresultaat. “In 2013 investeren we enkele miljoenen in kennisontwikkeling en onze private cloud-omgeving. We zien dat SAP flink in beweging is en investeert in nieuwe software, voor een deel door grote overnames, zoals SuccessFactors.

Flexframe
Oomen ziet dat SAP-applicaties vaker worden uitbesteed en naar de cloud gaan. “Voor onze klanten worden de technische aspecten van SAP steeds minder relevant, ze willen dit vaak niet zelf inrichten en beheren. Het beheer van SAP-applicaties verschuift daardoor naar dienstverleners zoals wij. Maar ook hardware en schaalbaarheidsissues worden uitbesteed. Daarvoor hebben we ons platform in onze rekencentra staan met enorme clusters en apparatuur die schaalbaarheid en redundantie bieden. We combineren Fujitsu Flexframe en de VMWare virtualisatietechnologie met SAP-applicaties. We kunnen daardoor schaalbare SAP-applicaties bieden. Onze klanten hoeven om die reden niet vooraf te bepalen hoeveel ze in hardware capaciteit moeten investeren. Dit principe werkt twee kanten op. Wanneer de activiteit krimpt, bijvoorbeeld als ze hun databases verkleinen, hoeven ze namelijk minder te betalen, is er sprake van groei dan nemen de kosten toe. De mate van groei en krimp is precies meetbaar, de kosten daarmee volledig transparant.”

Clusters
Een belangrijke ontwikkeling die Oomen ziet bij klanten is dat IT-beslissers, zoals CIO’s, goed nadenken over wat ze wel en niet zelf willen doen. Ik ben onder de indruk van de kennis bij onze klanten. “Tien jaar geleden was outsourcing de trend, iets wat je moest doen. Maar nu worden beslissingen weloverwogen genomen, men bekijkt nauwkeuriger waarom en hoe iets moet worden uitbesteed. IT-beslissers zoeken uit hoe ze waarde kunnen toevoegen aan de concurrentiepositie van het bedrijf, aan ieder bedrijfsproces. Ze wegen af welke risico’s ze zelf kunnen en willen dragen. Daardoor wordt er tegenwoordig minder in grote clusters uitbesteed, iets wat voorheen wel gebeurde. Het gaat ook om de toegevoegde waarde van de business en die weten onze klanten goed te beoordelen.”

Door: Witold Kepinski

Tags:

Software

Partners