08-07-2014

Cloudera en Capgemini breiden Big Data samenwerking uit met extra consultants

Deel dit bericht


Capgemini en Cloudera, speler op het gebied van bedrijfsanalytisch datamanagement met Apache Hadoop, breiden hun partnerschap uit met twee nieuwe oplossingen waarbij Cloudera Enterprise, het platform voor datamanagement, wordt gecombineerd met dienstverlening en ondersteuning door Capgemini. Dit meldt Jorgen Heizenberg (foto), CTO Business Information Management bij Capgemini Nederland.

Enterprise Data Hub Accelerator

Met de twee nieuwe oplossingen kunnen bedrijven sneller meer waarde uit hun data halen, aldus de twee partners. Met behulp van een stappenplan ondersteunt de nieuwe oplossing ‘Enterprise Data Hub Accelerator’ bedrijven om hun eerste big data projecten sneller en effectiever uit te voeren en te ontwikkelen tot een volledige en bedrijfsbrede big data strategie. Hierbij wordt gekeken op welke manier databeheer, analytics en platformen ingeschaald en onderdeel kunnen worden van de bedrijfsstrategie om transformatie te ondersteunen.

De Entreprise Data Hub Accelerator komt tegemoet aan de behoefte van klanten om meer inzicht te krijgen in het moment waarop zij moeten starten met het doorvoeren van big data implementaties, de manier waarop succes kan worden verzekerd, hoe waarde kan worden gecreëerd voor gebruikers en wat de impact is van de gemaakte keuzes voor de lange termijn.

De oplossing bestaat uit een combinatie van het open-source platform van Cloudera en Capgemini’s ervaring en expertise in informatiestrategie en transformatie. In het Cloudera platform wordt data op een agile manier beheerd tegen voordelige tarieven zodat de data flexibel kan worden geïntegreerd in bestaande infrastructuren en tools. Samen met de klant werkt Capgemini via een helder stappenplan aan de identificatie van de belangrijkste drijfveren van de klant, aan de transformatie van het informatiebeheer en evaluatie van bestaande analytische processen. Op basis van de uitkomsten wordt bepaald welke stappen op welk moment moeten worden gezet, aldus de twee partners.

Data Science-as-s-Service
De nieuwe oplossing ‘Data Science-as-a-Service’ biedt intelligente diensten zoals: Supply Chain Risk Monitoring, Fraud and Anti Money Laundering, Brand Reputation Monitoring en Key Influencers Intelligence. Dankzij het Cloudera platform en Capgemini’s kennis en analytische capaciteiten, krijgt de klant inzicht in het onderscheid tussen ruis en waardevolle inzichten, aldus de twee partners. In deze oplossing zijn alle aspecten van data science en analytics samengevoegd, inclusief data inventarisatie en voorbereiding, voorspellend en voorschrijvend modelleren, classificeren en clusteren, simulatie en optimalisatie, en visualisatie en implementatie, zonder dat bedrijven zelf hoeven te investeren in het ontwikkelen van vaardigheden en kennis in het bedrijf zelf.

Als onderdeel van de verlengde samenwerkingsovereenkomst zal Capgemini wereldwijd inzetten op investeringen in het Cloudera platform. Dankzij een reseller overeenkomst tussen Capgemini en Cloudera wordt de uitvoering van het big data project gefaciliteerd en krijgen klanten toegang tot de ‘one stop shop’ voor hun big data projecten. Ook voert Capgemini de trainingsintensiteit van het eigen delivery team op: de komende 18 maanden zullen wereldwijd, waaronder in Nederland, meer dan 500 extra consultants worden opgeleid.

“Consumenten hebben overal waar ze zich bevinden te maken met data: in alle objecten waarmee we communiceren zijn data verwerkt. Grenzen tussen de digitale en fysieke wereld vervagen, wat betekent dat business modellen van bedrijven aan verandering onderhevig zijn. Om echte uitdagingen te adresseren, zoals Internet of Things of het grip krijgen op de evolutie van de customer experience, is het gebruik van big data noodzakelijk,” zegt Jorgen Heizenberg. “Het partnerschap met Cloudera maakt een versnelling in de uitvoer van big data projecten mogelijk.”

 

Tags:

Big Data

Partners