31-05-2014

Frank Beerlage, Teradata: 'Benader elkaar met open vizier, zonder politiek te bedrijven'

Deel dit bericht


Frank Beerlage, sinds een jaar managing director van Teradata Benelux, ziet meer kansen om geïntegreerde businessoplossingen aan datagedreven organisaties te leveren. “Technologie is het fundament voor een geïntegreerde aanpak. Maar zonder de business er bij te betrekken wordt het een kansloze missie; IT kan het niet meer alleen.”

Teradata is leverancier van analytische dataplatformen, applicaties en diensten. Het bedrijf biedt oplossingen voor big data, data-driven marketing en 'enterprise data warehousing' (edw) om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Onlangs vond de Teradata Universe 2014 Conferentie plaats in Praag. De boodschap aldaar was dat het succes van organisaties in de toekomst is gebaseerd op een datastrategie in combinatie met klantvertrouwen. Data zijn te vergelijken met een geldeenheid, maar wel een waarmee je een vertrouwensband met klanten moet opbouwen. Tegenwoordig beschikken veel bedrijven en overheden over datainformatie van burgers. Dat zijn onder andere vliegtuigmaatschappijen, LinkedIn, Facebook, banken, telecomaanbieders en utiliteitsbedrijven. “Die data moet zo goed mogelijk beheerd worden vanuit een geïntegreerde aanpak," aldus Beerlage. “De wereld verandert wat betreft datamanagement. Je kan aan organisaties niet meer een ‘one-size-fits-all oplossing’ leveren. Luister eerst naar wat de klant vertelt over zijn problemen en verwachtingen. Benader elkaar met open vizier, zonder politiek te bedrijven.”

Teradata biedt oplossingen die de business van organisaties moeten bevorderen op basis van een IT-fundament, aldus Beerlage. “We hebben daarom meer businessanalisten in dienst. Die hebben kennis van businessprocessen. Zonder de business er bij te betrekken wordt het een kansloze missie; IT kan het niet meer alleen.”

Geïntegreerde aanpak
Technologie is het fundament voor een geïntegreerde aanpak, aldus Beerlage. “Met Aster SQL-H liet Teradata al zijn klanten toe om analyses uit te voeren op de omvangrijke hoeveelheden data, opgeslagen in Hadoop. We ontwikkelen steeds meer nieuwe geïntegreerde technologie, zoals de Teradata QueryGrid. Deze big-dataoplossing biedt software die alle analyses in en voorbij de onderneming optimaliseert. Teradata QueryGrid gaat een stap verder met zijn 'push-down processing' in Hadoop, Aster Database en andere databases, zoals van Oracle .Teradata QueryGrid geeft gebruikers een self-service toegang tot gegevens en analytische verwerking door verschillende systemen heen, vanuit een enkele Teradata Database- of Aster Database-query.”

Recent werd de Teradata Active Enterprise Data Warehouse 6750 platform (Teradata Active EDW) geïntroduceerd, vervolgt Beerlage. “Dit platform bundelt geheugen, ssd-gebaseerd flash geheugen en harde schijven. De Teradata Active EDW voldoet aan de grootste, meest veeleisende realtime workloads met duizenden applicaties en een virtueel onbeperkt aantal gebruikers die gelijktijdig hun queries tot 61 petabytes aan data kunnen loslaten. Het Teradata Active Enterprise Data Warehouse is een sleutelelement in Teradata Unified Data Architecture die Teradata, Teradata Aster, Hadoop en de technologieën van partners verenigt. We adviseren klanten: begin gewoon met Teradata Aster en Hadoop. Ervaar wat het is. Het is 'data science' op omgevingen. Je hoeft niet direct een 'big data'-strategie op te zetten. Ga gewoon beginnen met ervaring opbouwen en uitbouwen.”

Het aanbod van Teradata is vereenvoudigd, vervolgt Beerlage. “We ontzorgen klanten met business-, branche- en technische oplossingen. De producten zijn verdeeld over 'analytic data platforms', applicaties en services. Je ziet steeds meer grote klanten onze producten in gebruik nemen. Zo gebruikt KPN voor zijn 'customer interaction management' (CIM) een solide database van hoge kwaliteit waarin de accurate klanteninformatie staat. Hierbij gebruikt KPN Teradata’s oplossingen voor een beter campagnemanagement. Dat doet KPN omdat marketing steeds meer datagedreven worden. We helpen onze klanten met marketingautomatisering en dataintegratie. Dat is onze focus. We hebben alles in huis om nog beter te luisteren naar de wensen van klanten, bijvoorbeeld rond integratievraagstukken. We zijn open in communicatie en dragen de sfeer uit ’we gaan er voor'. Sinds kort hebben we een nieuwe consulting-directeur. We luisteren daardoor nog beter wat klanten willen, en zijn een marktgericht bedrijf.”

Samenwerking met partners
Teradata werkt nauw samen met systeemintegratoren om de klanten van datagedreven oplossingen te voorzien. “We werken veel met Capgemini, Accenture, IBM en de ‘pure India players’ zoals Cognizant en Wipro. We hebben alleen consultants in dienst ter ondersteuning van projecten. De meeste klanten van Teradata worden bediend door de systeemintegratoren. We zijn goed in het leveren van technologie en 'managed services' van de Teradata-omgeving. We houden daar grip op, anders krijg je discussies met klanten dat een systeem verkeerd is ingericht. De klant bepaalt met welke partners hij wil samenwerken. Daarna gaan we als team werken. Partners nemen dan onderdelen van de outsourcing over. Onze taak als Teradata is dat ze onze technologie op een juiste manier positioneren, waarbij datamanagement centraal staat.”

Door: Witold Kepinski

 

Partners