Het succes van organisaties in de toekomst is gebaseerd op een data-strategie in combinatie met klantvertrouwen. Dit zegt de vice president Hermann Wimmer (foto) van Teradata EMEA & Asia Pacific, leverancier van analytische data platformen, applicaties en diensten.
Wimmer zei dit tijdens een keynote tijdens de Teradata Universe 2014 conferentie in Praag. Data is volgens Wimmer te vergelijken met een geldeenheid, maar wel waarmee je een vertrouwensband met klanten moet opbouwen. Tegenwoordig beschikken volgens Wimmer veel bedrijven en overheden over data-informatie van burgers, denk maar aan vliegtuigmaatschappijen, LinkedIn, Facebook, banken, Google en WhatsApp. "Zo werd WhatsApp door Facebook gekocht vanwege de opgeslagen data. Datzelfde geldt voor de overname van Nest door Google. Je moet er voor zorgen dat burgers data aan jouw geven, dan heb je als organisatie het vertrouwen."
Netflix
Een voordeel van een data-strategie is dat burgers lokale diensten op maat krijgen aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen. Wimmer voorspelt een 'datatificatie' waarbij organisaties data verzamelen uit allerelei bronnen zoals sensoren, daarna analytics doen en vervolgens klanten op maat gemaakte aanbiedingen te doen.
Volgens Wimmer zijn er al data-gedreven bedrijven zoals het car-sharing bedrijf ZipCar waarmee zoveel mogelijk mensen op een bepaalde tijd en binnen een regio van een auto gebruik kunnen maken. Ook Netflix gebruikt big data analytics om shows op maat te bieden en te meten zoals House Of Cards en Orange Is The New Black.
Witold Kepinski
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht