09-04-2014

Data-driven organisaties pas succesvol als ze vertrouwensband met klanten hebben

Deel dit bericht


Het succes van organisaties in de toekomst is gebaseerd op een data-strategie in combinatie met klantvertrouwen. Dit zegt de vice president Hermann Wimmer (foto) van Teradata EMEA & Asia Pacific, leverancier van analytische data platformen, applicaties en diensten.

Wimmer zei dit tijdens een keynote tijdens de Teradata Universe 2014 conferentie in Praag. Data is volgens Wimmer te vergelijken met een geldeenheid, maar wel waarmee je een vertrouwensband met klanten moet opbouwen. Tegenwoordig beschikken volgens Wimmer veel bedrijven en overheden over data-informatie van burgers, denk maar aan vliegtuigmaatschappijen, LinkedIn, Facebook, banken, Google en WhatsApp. "Zo werd WhatsApp door Facebook gekocht vanwege de opgeslagen data. Datzelfde geldt voor de overname van Nest door Google. Je moet er voor zorgen dat burgers data aan jouw geven, dan heb je als organisatie het vertrouwen."

Netflix

Een voordeel van een data-strategie is dat burgers lokale diensten op maat krijgen aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen. Wimmer voorspelt een 'datatificatie' waarbij organisaties data verzamelen uit allerelei bronnen zoals sensoren, daarna analytics doen en vervolgens klanten op maat gemaakte aanbiedingen te doen. 

Volgens Wimmer zijn er al data-gedreven bedrijven zoals het car-sharing bedrijf ZipCar waarmee zoveel mogelijk mensen op een bepaalde tijd en binnen een regio van een auto gebruik kunnen maken. Ook Netflix gebruikt big data analytics om shows op maat te bieden en te meten zoals House Of Cards en Orange Is The New Black.

Witold Kepinski
 

 

Tags:

Big Data

Partners