Het succes van organisaties in de toekomst is gebaseerd op een data-strategie in combinatie met klantvertrouwen. Dit zegt de vice president Hermann Wimmer (foto) van Teradata EMEA & Asia Pacific, leverancier van analytische data platformen, applicaties en diensten.
Wimmer zei dit tijdens een keynote tijdens de Teradata Universe 2014 conferentie in Praag. Data is volgens Wimmer te vergelijken met een geldeenheid, maar wel waarmee je een vertrouwensband met klanten moet opbouwen. Tegenwoordig beschikken volgens Wimmer veel bedrijven en overheden over data-informatie van burgers, denk maar aan vliegtuigmaatschappijen, LinkedIn, Facebook, banken, Google en WhatsApp. "Zo werd WhatsApp door Facebook gekocht vanwege de opgeslagen data. Datzelfde geldt voor de overname van Nest door Google. Je moet er voor zorgen dat burgers data aan jouw geven, dan heb je als organisatie het vertrouwen."
Netflix
Een voordeel van een data-strategie is dat burgers lokale diensten op maat krijgen aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen. Wimmer voorspelt een 'datatificatie' waarbij organisaties data verzamelen uit allerelei bronnen zoals sensoren, daarna analytics doen en vervolgens klanten op maat gemaakte aanbiedingen te doen.
Volgens Wimmer zijn er al data-gedreven bedrijven zoals het car-sharing bedrijf ZipCar waarmee zoveel mogelijk mensen op een bepaalde tijd en binnen een regio van een auto gebruik kunnen maken. Ook Netflix gebruikt big data analytics om shows op maat te bieden en te meten zoals House Of Cards en Orange Is The New Black.
Witold Kepinski
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht