07-04-2014

VNSG Congres 2014 takeaways

Deel dit bericht

 

De VNSG (Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers) hield onlangs haar jaarlijkse VNSG Congres in Maastricht. De redactie van Dutchitchannel.nl, executive-people.nl en BI-platform.nl was aanwezig en verzamelde een aantal nieuwsfeiten rond het thema ‘De gebruiker centraal’. Opvallend: We hoorden vaak 'SAP HANA' en de opening van het congres, met VNSG voorzitter Astrid Zwiers en SAP directeur Caspar Joustra (foto), was constructief-kritisch van karakter.

De nieuwe VNSG voorzitter Astrid Zwiers, cio van overheidsorganisatie P-Direkt die de personeelsadministratie gecentraliseerd heeft voor 130.000 ambtenaren, hamerde erop dat SAP-oplossingen de eindgebruiker meer centraal moet stellen. “We (VNSG) hebben SAP gedwongen te veranderen in een innovatieve organisatie. We houden elkaar scherp. We zeggen tegen SAP: wees helder in product- en licentiestrategie.”

Usability

Zwiers zegt dat er door SAP inmiddels stappen zijn gezet rond het gemakkelijk maken om te werken met SAP, maar er moet meer gebeuren. “Ik denk dat we daar nog niet zijn. De usability is beter geworden, maar er moet nog steeds met verschillende passwords worden ingelogd. Kijk ook waar gebruikers nu staan met hun installbase, licentiestructuur en pakket. Help ze van a naar b. Respecteer ook gebruikers die dat niet willen. Gebruikers willen rendement zien, ze kunnen niet zomaar overstappen. De eindgebruiker wil quality time en lean & mean werken.”

Status Quo

Caspar Joustra herkent ‘de status quo’, waar veel organisaties mee kampen, en zegt dat er stappen zijn gezet om zaken te vereenvoudigen. “Je moest vroeger (als klant) eerst veel voor-investeren. Nu is bijvoorbeeld SAP HANA op basis van maandabonnement verkrijgbaar, dus niet meer op licentie. We willen zaken simplificeren en flexibiliseren. SAP zal zijn gebruikers altijd helpen, ook als je op een SAP systeem draait van tien jaar geleden. We bieden future proof software. We zijn niet zoals Microsoft die stopt met XP en dan zegt ‘Zoek het maar uit’.”

Complex

Volgens Zwiers is de user interface van SAP complex vergeleken met Microsoft maar ook van toegevoegde waarde. Zwiers: “SAP is een ander systeem met connecties van en naar bedrijfsprocessen, dat maakt het complexer om zaken door te laten draaien. Je kan niet zomaar iets uit het systeem halen. De asset dat SAP een connectie heeft naar bedrijfsprocessen moeten we in stand houden.”

In de IT-branche heeft SAP een naam goed te maken: Zo duren de implementaties vaak lang. Zwiers zou graag willen zien dat SAP zijn software meer kort en cyclisch ontwikkelt met meer gebruiksvriendelijkheid en toepasbaarheid. Caspar Joustra beaamt dit. “We kunnen dingen verbeteren.”

Van hub naar slimme switch

Een medewerker van CTAC vindt dat de informatie niet altijd goed ontsloten is op de website van VNSG. Zwiers herkent dat en zegt dat de VNSG website wordt vernieuwd. “We willen van eenvoudige hub een slimme switch worden. De technische innovatie is er, we gaan de website en zoekmachines vernieuwen, met meer social networking en snel nieuwe focusgroepen opzetten.”

Polls

Tijdens het VNSG Congres was er een online poll met de vraag of SAP de eindgebruiker meer centraal zet: ‘Een klein beetje’ zei 43 procent, ‘ik zie beweging’ zei 37 procent en ‘heel duidelijk’ 10,2 procent.

Bij een andere poll werd gevraagd ‘Gaat uw bedrijf groeien?’. ‘Ja’ zei 63,8 procent, ‘Nee’ zei 21,2 procent, ‘Misschien’ zei 14,1 procent. Caspar Joustra verwacht dat veel Nederlandse bedrijven klaar zijn voor verdere groei, zoals ASML. “Ze hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie.“

Duurzaam

De VNSG is met het aantreden van Zwiers als voorzitter meer duurzaam geworden. ”De gebruiker komt binnen op het VNSG Congres en krijgt niet meer een tas met folders, maar alleen app. Het VNSG Congres is duurzaam ingericht.”

Gelikt

Tijdens het VNSG Congres werd een gelikte SAP promo film getoond met heel veel blije gebruikers en een positieve marketingboodschap. Veel deelnemers vonden het filmje wel erg gelikt. De film geeft het idee van ‘SAP is niet het probleem, de klant is het probleem’. Gebruikers zagen in de promofilm geen toepasbare apps die ze zelf kunnen gebruiken. Een gebruiker zou graag al die innovatie in de promofilm in alle SAP producten terug willen zien.

McKinsey

Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland, zegt dat SAP innovaties levert aan klanten rond cloud, social, apps en mobile. “Het gaat om het bieden van een klantervaring. Volgens een recent McKinsey rapport verwacht 60 procent van de ceo’s dat 15 tot 50 procent van de innovaties IT-gedreven moeten zijn. 66 procent van het IT-budget wordt besteedt voor het onderhoud van IT. Dat gaat ten koste van innovatie. Het is beter is dat 66 procent van het budget wordt besteed aan innovaties, onder andere door applicaties in de cloud te zetten. Of applicaties en analytics te laten draaien op SAP HANA platform. HANA is niet alleen een real time data platform, maar ook een development platform.”

Door: Witold Kepinski

 

Tags:

Software

Partners