06-04-2014

Samenwerking CIO en CMO cruciaal bij big data

Deel dit bericht

 

Big data, dat inzicht geeft in klantgedrag op basis van opgeslagen informatie, gaat alle onderdelen van een organisatie aan zoals bij marketing, sales, IT, finance en directie. “CIOs en CMOs zien daarom steeds vaker in dat ze moeten samenwerken rond business en big data technologie. De binding met klanten wordt daardoor nauwer waardoor er meer omzet kan worden gehaald.” Dit zegt Robert Fair, Executive Vice President, Chief Marketing & Information Officer bij Teradata, leverancier van datawarehouse, analytics en marketing crm oplossingen.

Robert Fair zegt dat de dubbelfunctie van CMO en CIO in praktijk goed uitpakt. “We spelen in op de trend dat de marketing divisie meer tijd en geld spendeert aan IT dan voorheen het geval was. IT werd vroeger gezien als een kostenpost, maar de CMO ziet IT vaker als de ‘business enabler’. Sinds mijn aanstelling als CMO en CIO spreek ik met veel meer verschillende afdelingen, zoals met de sales, marketing en HR. De discussie gaat over de gezamenlijke rol van technologie en business en hoe we de juiste oplossing kunnen leveren. Mijn taak is, net zoals bij een puzzel, alle stukjes samen te voegen die zorgen voor de juiste IT strategie.”

Huwelijk

De nauwere samenwerking tussen IT en de business afdelingen is niet over één nacht ijs gegaan, erkent Fair. “Het is net als een vers huwelijk, we zitten nu in de witte broodweken. Je ziet veel spanningen tussen IT en business, dat komt vooral door het gebrek van goede communicatie tussen de business afdelingen. Maar iedereen ziet het nut van de samenwerking in, medewerkers willen graag een bijdrage leveren aan business enablement. We kiezen daarbij voor open dialoog tussen alle werknemers en afdelingen. Uiteraard ontstaan er hier en daar strubbelingen, maar dat hoort er nou eenmaal bij als je de beste diensten wil leveren.”

Door de nauwe samenwerking tussen IT en business afdelingen worden klanten van Teradata optimaal geholpen, aldus Fair. “Klanten gaan bij Teradata niet voor een kortlopend traject of een transactie, maar voor een relatie van minimaal drie jaar. Ze zien dat we veel kennis hebben van diverse verticale markten en technologie. We laten dat ook online via onze websites, onderzoeken en social media zien. Veel nieuwe klanten komen direct via onze website naar ons toe. Dat leidt tot meer omzetgroei.”

Verwarring

Klanten willen op dit moment weten wat big data voor hun concreet kan betekenen, aldus Fair. “Er is nog steeds vaak verwarring rond big data, het is niet alleen maar opslag, maar ook analytics. Veel managers snappen best dat ze meer geld kunnen verdienen als ze hun data beter analyseren. Maar hoe, daar gaat het om. We helpen onze klanten met het begrijpen van big data, bijvoorbeeld met welke data strategie of wanneer en waar ze precies analytics kunnen toepassen tegen een goede prijs/prestatie verhouding. We geven duidelijk aan hoe en waarmee ze geld kunnen verdienen met big data. Daar komt veel technologie en business modellen bij kijken, zoals enterprise datawarehousing (EDW), finance en operations. Elke verticale markt is weer anders. Grote telecombedrijven hebben veel informatie door het vele dataverkeer. Ze hebben dan behoefte aan een goede EDW oplossing, mede door komst van LTE en 4G netwerken wat tot meer datagroei leidt. De olie & gas industrie heeft weer andere eisen rond dataopslag en analytics. Zo is het voor deze ‘vertical’ cruciaal om exact vast te stellen hoeveel olievaten per dag er nodig zijn. Dit meet je door alle afdelingen met elkaar samen te laten werken rond een datastrategie. Als je dat niet doet, leg je het af.”

Witold Kepinski

 

Tags:

Big Data

Partners