ING maakte onlangs bekend in een big data-experiment gegevens over het betalingsgedrag van klanten te willen verkopen aan bedrijven, die hiermee persoonlijke advertenties kunnen aanbieden. De bank ontving hierop een storm van kritiek. Desondanks blijkt ING toch te willen inzetten op big data, al is het wel op een andere manier.
Het Financieele Dagblad meldt dat ING op een bijeenkomst voor analisten zijn nieuwe strategie heeft toegelicht. Deze strategie bestaat uit het zwaarder inzetten op analytics om klanten beter te kunnen bedienen. ING stelt een speciale 'Chief Innovation Officer' aan om de mogelijkheden op dit gebied te verkennen.
Criminaliteit bestrijden
Big data zou onder andere een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de bestrijding van criminaliteit. Denk hierbij aan het opsporen van verdachte creditcardbetalingen om deze tijdig te kunnen blokkeren en schade te kunnen voorkomen. Dit is mogelijk door betalingen te vergelijken met eerder betalingen, waardoor betalingen op verdachte locaties snel kunnen worden opgespoord.
Nieuw zijn deze analyses echter niet, aangezien banken al langer bij klanten aan de bel trekken indien met hun creditcard verdachte transacties worden gemaakt. ING wil dit proces echter verder digitaliseren, waardoor de analyses sneller en goedkoper moet kunnen worden uitgevoerd.
Kredietwaardigheid analyseren
ING wil de data-analyses daarnaast gebruiken om de kredietwaardigheid van klanten beter in beeld te kunnen brengen. Dit moet het eenvoudiger maken kredietwaardige klanten een hogere lening te verstrekken dan mensen die mogelijk moeite hebben met het afbetalen hiervan. Dit moet klanten helpen eerder een lening te krijgen, iets waar banken door de economische crisis van afgelopen jaren erg kritisch naar zijn gaan kijken.
WH
28 maart 2024 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op ...
28 maart 2023 Dit seminar met Mike Ferguson gaat dieper in op de ontwikkeling van dataproducten en ook hoe je een datamarktplaats kunt gebruiken om het delen van dataproducten in de hele organisatie te regelen en te delen om de time-to-value te ver...
28 maart 2023 Dit seminar behandelt de strategische implementatie van Knowledge Graph-initiatieven binnen organisaties en biedt een uitgebreid raamwerk waarin geavanceerde technieken worden gecombineerd met praktijkcases. Het voorziet deelneme...
9 april 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met inno...
11 april 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
16 april 2024 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een herontw...
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
16 mei 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten van En...
Deel dit bericht