Online retailers maken nog te weinig gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Retailers verzamelen wel gegevens van klanten, maar slaan deze niet gestructureerd op en valideren de gegevens niet. Dit terwijl retailers hiermee de waarde van een webshop of merk kunnen verhogen.
Het consultancybedrijf DDMCA stelt dat lokale retailers door beter gebruik te maken van big data een grotere vuist zouden kunnen maken naar grote buitenlandse webshops zoals Zalando en Spartoo. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren. Lokale retailers kunnen hierdoor maar moeilijk concurreren met de megawebshops.
Kapitaalinjecties voor lokale spelers
DDMCA stelt echter dat ook lokale retailers kapitaalinjecties kunnen aantrekken. Big data speelt hierbij echter een belangrijke rol. Als voorbeeld noemt het consultancybureau de danceorganisator ID&T, dat een sterke focus heeft op online verkoop. ID&T werd eind 2013 door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment overgenomen voor 130 miljoen dollar. Dit bedrag is volgens Dennis Doeland, directeur van DDMCA, deels gebaseerd op gevalideerde data over danceliefhebbers. Big data heeft ID&T dus geholpen de waarde van het bedrijf te vergroten.
Het consultancybureau stelt dat online retailers in andere sectoren zouden kunnen leren van de entertainmentindustrie. “Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog.”
WH
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht