20-01-2014

'Online retailers maken te weinig gebruik van big data'

Deel dit bericht


Online retailers maken nog te weinig gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Retailers verzamelen wel gegevens van klanten, maar slaan deze niet gestructureerd op en valideren de gegevens niet. Dit terwijl retailers hiermee de waarde van een webshop of merk kunnen verhogen.

Het consultancybedrijf DDMCA stelt dat lokale retailers door beter gebruik te maken van big data een grotere vuist zouden kunnen maken naar grote buitenlandse webshops zoals Zalando en Spartoo. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren. Lokale retailers kunnen hierdoor maar moeilijk concurreren met de megawebshops.

Kapitaalinjecties voor lokale spelers
DDMCA stelt echter dat ook lokale retailers kapitaalinjecties kunnen aantrekken. Big data speelt hierbij echter een belangrijke rol. Als voorbeeld noemt het consultancybureau de danceorganisator ID&T, dat een sterke focus heeft op online verkoop. ID&T werd eind 2013 door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment overgenomen voor 130 miljoen dollar. Dit bedrag is volgens Dennis Doeland, directeur van DDMCA, deels gebaseerd op gevalideerde data over danceliefhebbers. Big data heeft ID&T dus geholpen de waarde van het bedrijf te vergroten.

Het consultancybureau stelt dat online retailers in andere sectoren zouden kunnen leren van de entertainmentindustrie. “Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog.”

WH

Tags:

Big Data

Partners