Online retailers maken nog te weinig gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Retailers verzamelen wel gegevens van klanten, maar slaan deze niet gestructureerd op en valideren de gegevens niet. Dit terwijl retailers hiermee de waarde van een webshop of merk kunnen verhogen.
Het consultancybedrijf DDMCA stelt dat lokale retailers door beter gebruik te maken van big data een grotere vuist zouden kunnen maken naar grote buitenlandse webshops zoals Zalando en Spartoo. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren. Lokale retailers kunnen hierdoor maar moeilijk concurreren met de megawebshops.
Kapitaalinjecties voor lokale spelers
DDMCA stelt echter dat ook lokale retailers kapitaalinjecties kunnen aantrekken. Big data speelt hierbij echter een belangrijke rol. Als voorbeeld noemt het consultancybureau de danceorganisator ID&T, dat een sterke focus heeft op online verkoop. ID&T werd eind 2013 door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment overgenomen voor 130 miljoen dollar. Dit bedrag is volgens Dennis Doeland, directeur van DDMCA, deels gebaseerd op gevalideerde data over danceliefhebbers. Big data heeft ID&T dus geholpen de waarde van het bedrijf te vergroten.
Het consultancybureau stelt dat online retailers in andere sectoren zouden kunnen leren van de entertainmentindustrie. “Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog.”
WH
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne (Native-Cloud) Data Architecturen, Datawarehouse Desi...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
Deel dit bericht