19-06-2013

Interview SMT: ´Big Data veilig en voor iedereen in een organisatie op maat beschikbaar´

Deel dit bericht


Grote bedrijven hebben in hun systemen een schat aan informatie. Niet alleen over de beschikbaarheid en performance van systemen en applicaties, maar ook over operationele zaken als klantgedrag en security. SMT, groot geworden op het vlak van operationele beheertools voor complexe infrastructuren, heeft zijn portfolio daarom uitgebreid met Big Data-analyse. Het betreft een gebruiksvriendelijke oplossing waar bedrijven real time bedrijfskritische gegevens uit kunnen halen.

SMT is al vijftien jaar actief op de Benelux markt. In die tijd heeft de organisatie een voortdurende ontwikkeling doorgemaakt, tot de huidige organisatie die bedrijven helpt met het beheer van hun complexe infrastructuur en analyse van data. Onlangs heeft SMT een paar strategische beslissingen genomen, en vorig jaar is Harry Kloosterman toegetreden tot het management om het bedrijf op een op een verantwoorde manier verder te laten groeien, ook internationaal. Ondertussen is een nieuw filiaal geopend in België, om de markt daar en in Luxemburg lokaal te kunnen bedienen.

Op technisch gebied richt SMT zich op een aantal gebieden: infrastructuur- en performance management zijn de activiteiten geweest waar SMT groot mee is geworden. Dit is in de loop der tijd verbreed met security en Big Data. Het meest recent is de focus op Application Performance management (APM) uitgebreid en is Software Asset Management (SAM) aan het portfolio toegevoegd.

“Hoe complexer de infrastructuur bij een bedrijf, hoe groter de behoefte is aan de juiste tooling”, zegt Managing Director Harry Kloosterman. “SMT’s missie is om daarbij altijd innovatief te zijn, we kijken altijd zoveel mogelijk naar producten die misschien nog niet algemeen bekend zijn, maar die wel van toegevoegde waarde kunnen zijn voor onze klanten.” Een van de meest opvallende producten die in dat verband aan het portfolio werd toegevoegd is Splunk, software voor Big Data-management, dat Kloosterman als een van de key-producten voor de organisatie beschrijft.

Focus op gebruiker

Mede-oprichter en director sales & marketing Michiel Toes voegt daaraan toe: “Grote bedrijven hebben een uitgebreide en complexe IT-infrastructuur met vaak meerdere vestigingen en datacenters. Onze achtergrond is infrastructuurmanagement, waar we vijftien jaar geleden mee zijn begonnen. Daar zijn we sterk in gegroeid, maar mede omdat die markt ondertussen een vervangingsmarkt is geworden hebben we ons aanbod destijds uitgebreid op basis van de nieuwe technische mogelijkheden en klantbehoeftes die we zagen in de markt.”

Wat volgens hem nog ontbrak was de focus op de daadwerkelijke eindgebruiker van de business-applicaties. Gebruikerservaringen komen niet altijd overeen met wat de traditionele beheerstools rapporteren. Bijvoorbeeld een trage verbinding of applicatie, terwijl alle individuele ‘beheerslichten’ op groen stonden. Dan klopt er iets niet, waarbij er niet langer componentgericht gekeken moet worden. Daarom zijn we end to end monitoring gaan doen.”

Naast deze diensten bleek dat er een aanvullende vraag ontstond: “Als iets dat je meet niet in orde is, bijvoorbeeld een traag werkende applicatie, moet je wel weten waar het aan ligt. In de regel gaan technische mensen dan inloggen op de systemen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Maar wat je wilt is een centraal platform waar je alle informatie uit de infrastructuur in één keer bij elkaar kunt krijgen.”

Die informatie zit verstopt in machine data die gegenereerd wordt door alle componenten van het systeem. SMT zorgt ervoor dat die gegevens beschikbaar komen in de vorm van zinvolle informatie waar direct actie op ondernomen kan worden. Dat laatste kan zelfs geautomatiseerd worden. Kloosterman: “Als je over die data beschikt kun je direct zien wat er aan de hand is. We hebben bijvoorbeeld een klant gehad die zo binnen anderhalf uur een storing heeft gevonden waar ze normaal twee weken mee bezig zouden zijn, omdat ze voorheen op allerlei aparte systemen moesten inloggen.”

Business intelligence

“Dat is op zich al van grote meerwaarde, maar blijkt in de praktijk vaak nog veel krachtiger doordat diezelfde data en toepassing ook gebruikt kan worden voor inzichten in andere zaken als security, sales en klantgedrag. Dan kom je op het gebied van de business intelligence, omdat je naast technische gegevens ook operationele informatie krijgt. Bij webshops bijvoorbeeld inzichten in de transacties die wel en niet goed gaan, maar ook de redenen achter de zogenaamde ‘abandoned shopping carts’. Daar kan ook de marketing- of salesafdeling, of de CEO mee aan de gang. En die informatie kun je voor iedereen in de organisatie op maat beschikbaar maken.”

Een van de klanten van SMT in de financiële sector, AZL, heeft deze ontwikkeling in praktijk doorgemaakt. AZL is begonnen met het verzamelen securitygegevens, met als overweging dat er bespaard zou kunnen worden op de kosten. Maar toen ze de software eenmaal hadden bleek dat het ook geschikt was voor het regelen van compliancy. Het klaarzetten van de gegevens voor de audits kon nu in een paar uur gebeuren. Toes: “Dat heeft duidelijk waarde voor de business. Hun core business wordt gevormd door financiële transacties, die wil je in de gaten kunnen houden. Dat kunnen ze nu doen door middel van een overzichtelijk dashboard.”

 “Het gaat dus om het ontsluiten en inzichtelijk maken van data. We kunnen die data op alle vlakken ontsluiten, de logfiles kunnen worden ingelezen en in real time worden aangeboden in de vorm van relevante informatie.”

Snel aan de slag

In praktijk blijken gebruikers snel aan de slag te kunnen met de software. Toes: “Splunk heeft bijvoorbeeld een gratis download. We zien dat mensen er zelf mee aan de slag gaan. Een potentiële klant gaf mij onlangs een bijvoorbeeld een demo toen ik daar kwam, ze hadden zelf al van alles uitgezocht. Ook op de laatste Infosecurity-beurs kwam een medewerker van een grote bank langs, die we het principe hadden uitgelegd. Die avond heeft hij het zelf gedownload, en de volgende ochtend stond hij bij opening van de beurs al weer voor onze stand met een paar vragen.”

“Een van onze consultants had na een paar minuten zijn vragen beantwoord, en de oplossing zo geconfigureerd dat hij direct antwoorden had waar hij aangaf normaal een week mee bezig te zijn. Dat is wat mensen willen, kostenreductie, tijdwinst en flexibiliteit. En uiteindelijk gaat het om kwaliteit.”

“SMT heeft met haar jarenlange ervaring een best practice ontwikkeld voor een snelle en succesvolle implementatie en is tevens een gecertificeerd training en support centrum. Verder is het ook mogelijk om onze oplossingen te leveren als appliance of dienst.”

Toes: “Onze klanten willen hun complexe applicaties in de gaten houden. Want ze hebben voor miljoenen geïnvesteerd in tools, maar die geven niet goed aan wat er aan de hand is. Die kijken soms alleen maar naar componenten. Maar de keten is zoveel complexer. Organisaties zijn er uit zichzelf vaak niet op ingericht, het zijn silo’s. Deze applicatie doorbreekt juist die silo’s.”

Dit gaat verder dan de traditionele Business Intelligence. Kloosterman: “Van oudsher gaat BI over een grote hoeveelheid data waar je een analyse op loslaat. Maar dat is ondertussen aan het veranderen, tegenwoordig gaat het niet alleen om die grote hoeveelheden data, het moet ook nog eens online en real time gebeuren. Daardoor zien we dat Splunk in een behoefte voorziet. Als er wat gebeurt zie je dat direct in het dashboard. Zo kunnen organisaties weloverwogen strategische beslissingen nemen.”

 

 

Tags:

Big Data

Partners