16-06-2013

Interview Henk van der Bruggen, i3 Groep: 'Begeleid informatie van de wieg tot het graf'

Deel dit bericht


Al vanaf de oprichting speelt i³ groep met zijn oplossingen in op de enorme datagroei die organisaties meemaken. Vooral de groei van ongestructureerde data zorgt voor veel vraag naar opslagmogelijkheden, maar meer nog naar mogelijkheden om die data strategisch in te zetten. Een van de trends die hierop inspeelt is Vendor Neutral Archiving en Business Analytics. Voor dit laatste richtte i³ groep in april een nieuwe dochteronderneming op: Smart Information Solutions.

i³ groep is in Nederland actief sinds 2000 als aanbieder van storage-oplossingen. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een onderneming met 75 medewerkers en een omzet van 57 miljoen euro. Algemeen directeur Henk van der Bruggen verklaart deze groei door de succesvolle manier waarop i³ groep is ingesprongen op de worsteling van bedrijven met de enorme datagroei waar ze mee werden en worden geconfronteerd. “Dus begonnen met het bieden van oplossingen voor complexe storage-vraagstukken zijn we uitgegroeid tot een aanbieder van volledige infrastructuuroplossingen. We werken met een verkooptak, en een managed tak. In het eerste geval bieden we zowel on premise als off premise oplossingen. Daarnaast kunnen we ook het beheer van die complexe infrastructuur op ons nemen.” Data speelt in die ontwikkeling een centrale rol. “Vroeger ging het nog over computers, maar die worden op zichzelf steeds minder interessant. En waar we het rond 2000 nog voornamelijk hadden over gestructureerde data, is dat verschoven naar ongestructureerde data. Die groeit vele maken harder dan de gestructureerde data, en is ook nog eens veel complexer. Dat komt doordat die in allerlei vormen voorkomt, het gaat om tekst, foto’s, video en andere formaten.”

Smart Information Solutions
“Voor uitdagingen op het gebied van analytics en Big Data hebben wij in april dit jaar een nieuwe dochteronderneming opgestart, Smart Information Solutions. Deze tak gaat zich volledig richten op het ondersteunen van organisaties met oplossingen op het gebied van BA en Big Data vraagstukken. Er zijn cases waarin analyses tien tot honderd keer sneller kunnen worden uitgevoerd. Dit levert onze klanten enorme voordelen op en maakt ze wendbaarder.”

Complex
“Een datagroei van veertig tot vijftig procent kun je misschien nog opvangen met het inzetten van extra storage, maar vervolgens moet je er wel iets mee doen. Je moet data eigenlijk van de wieg tot het graf begeleiden. Informatie moet beschikbaar, beheersbaar en beveiligd zijn. Dat is voor veel organisaties een groot probleem. De grootste ondernemingen als banken hebben vaak nog wel een omvangrijke IT-afdeling, maar voor minder grote bedrijven wordt het al snel te complex.”

Cloud is een logisch gevolg van deze ontwikkeling. “Maar het probleem is niet weg als je het in de cloud brengt. Want is het nog wel jouw data, waar staat het, wie kan erbij? Dan worden security en integriteit belangrijk. Dat is waar CIO’s zich zorgen om maken. Want de gestructureerde data in de legacy-systemen hebben ze wel onder controle. Maar die ongestructureerde data die overal vandaan komt hebben ze niet in de hand. Hoe manage je dat? En wat ga je er vervolgens mee doen?”

In het laatste geval gaat het om data analyse. “Je wilt daar snel, efficiënt en effectief de juiste data uithalen. Dat zijn vragen uit de business, omdat bijvoorbeeld de afdelingen sales of marketing met complexe vragen komen. Die moeten worden beantwoord uit de ongestructureerde data. Ook bij het nemen van strategische beslissingen speelt die data een rol, maar als je niet over de juiste gegevens beschikt kun je niet de juiste beslissingen nemen. Daar helpen wij organisaties bij, wij beheersen voor hen die infrastructuur, en helpen ze de juiste analyse op die data los te laten.”

Weggooien
“Daar hoort overigens ook bij dat je data weggooit die je niet meer nodig hebt. Want het is zeker zo belangrijk om te weten welke gegevens geen waarde meer hebben, zodat ze uit het systeem kunnen. Dat is bij cloud een bijkomend probleem, want wat kan er nog weg als het eenmaal online komt te staan. Het komt allemaal neer op de vraag hoe je je infrastructuur en je data beheert. Hoe zorg je dat het er altijd is, en wie mag er waar en wanneer bij.”

Een van de grote vraagstukken de afgelopen jaren is Bring You Own Device. “Iedereen komt met tablet en smartphone en wil daarmee toegang tot netwerken en data van de organisatie. Dat moet veilig gebeuren, maar het is een complex vraagstuk waar niet iedereen de juiste kennis voor in huis heeft. Dat is waar wij een rol spelen. We zorgen dat alle data onder controle is, goed is opgeslagen, eventueel gemanaged, zodanig dat je het kunt analyseren en zo nodig vernietigen.”

“We zien het zelf bij ons CRM-systeem. We hebben een veilige app om met de smartphone toegang te krijgen tot die data. Maar in de app store is een hele reeks third-party apps te vinden die misschien wel niet zo goed beveiligd zijn, maar waarmee mensen wel toegang zouden kunnen krijgen tot dat systeem zonder dat dit officieel geborgd is. Daar moet je rekening mee houden, om de integriteit van de uitgewisselde data te borgen.”

Onderdeel van effectief Life Cycle Management is goed archiveren. “Daar is vaak te weinig aandacht voor. De markt zal daar de komende jaren nog veel mee te maken krijgen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg en de overheid. Daar zijn allerlei eisen over het bewaren van data, terwijl de hoeveelheid geproduceerde data alleen maar groeit. In praktijk zie je dat er voor een goedkope oplossing wordt gekozen, die echter over een aantal jaren niet meer leesbaar zijn. Er bestaan organisaties die daarom verouderde tapesystemen in de lucht houden. Zij zouden dat eigenlijk moeten gaan migreren naar modernere opslag, maar dat kost weer tijd en geld.”

Onafhankelijk
In de visie van i³ groep is Vendor Neutral Archiving daarvoor de oplossing. “Daar zetten we intensief op in. Onafhankelijk van de bestaande hardware kunnen we de data archiveren, en desgewenst op nieuwe technologie zetten. Dat is ook belangrijk bij fusies en overnames. Je bent niet meer afhankelijk van een fabrikant, het is een softwarematige oplossing die een neutrale en veilige laag vormt bovenop de bedrijfseigen systemen. Zo kun je altijd je data terugzetten als het nodig is.”

“Alle fabrikanten proberen grip te krijgen op die data, met hun eigen varianten. Wij zorgen voor een schil waardoor de data onafhankelijk wordt van die systemen en het wordt uitwisselbaar. Dat vinden de fabrikanten niet altijd even leuk, maar dat is wel waar de gebruikers om vragen. Bovendien is de data veel langer nodig dan de apparatuur waar het op staat. De levensduur is langer dan de gebruiksduur van de hardware. Je wilt dus makkelijk kunnen migreren.”

i³ groep heeft ongeveer vijftien leveranciers. 'Onze klanten willen best of breed, maar daar hebben we keuzes in gemaakt, We hebben een aantal A-leveranciers, waar onze service volledig is geregeld. Bij de B en C-leveranciers leveren we alleen de hardware. HP, IBM en EMC zijn bijvoorbeeld A-leveranciers, die passen volledig in onze oplossingen. Daarnaast zijn er niche-spelers, die echter altijd kunnen uitgroeien tot A-leverancier. Of ze verdwijnen weer. Dat is voortdurend in beweging.”

“Als we een SLA afsluiten voor honderd procent beschikbaarheid dan kunnen we dat ook waarmaken, met die A-leveranciers. En als klanten echt een andere leverancier willen, hebben we altijd nog partners waar we een beroep op kunnen doen. Dat ecosysteem wordt steeds groter. Ook bij cloud werken we waar nodig met de juiste partners. In alle gevallen nemen wij de klanten de complexiteit uit handen.”

Partners