Retail en de sector voor verpakte consumptiegoederen (CPG) staan op het punt om een transformatie te ondergaan, aangedreven door generatieve AI, datawetenschap en innovatieve technologieën. Terwijl bedrijven ernaar streven concurrerend te blijven in een markt die voortdurend in beweging is, voorspelt Prabhath Nanisetty, Industry Principal - Retail Data & Technology bij Snowflake, drie belangrijke trends die de toekomst van de sector zullen bepalen.
De generatieve AI-golf zal een revolutie in datawetenschap teweegbrengen in retail en CPG
"Hoewel generatieve AI momenteel de krantenkoppen haalt, bestaat de technologie-adoptiecurve nog steeds en wat we zullen zien is een transformatie in retail en consumptiegoederen die voortkomt uit de bredere adoptie van een datastrategie die betere data science en machine learning in organisaties mogelijk maakt. Deze trend zal bedrijven in staat stellen om verder te gaan dan experimenteren en AI operationeel in te zetten in hun hele bedrijf. De focus zal verschuiven van consumentgerichte toepassingen zoals chatbots naar fundamenteel gebruik, zoals snellere besluitvorming met snel veranderende operationele gegevens, het harmoniseren van ongelijksoortige databronnen voor een completer beeld van een markt en het bieden van betere tools aan medewerkers zodat ze actie kunnen ondernemen. Deze adoptie zal de hele sector vooruit trekken op de technologie-adoptiecurve, waarbij zelfs traditioneel minder technisch onderlegde bedrijfsonderdelen zoals financiën of magazijnbeheer meer datagedreven benaderingen zullen omarmen."
Data clean rooms maken nieuwe vormen van samenwerking en analyse binnen het hele ecosysteem mogelijk
"Data clean rooms zijn vooral in de marketing- en reclamewereld geëxplodeerd om samenwerking met behoud van privacy mogelijk te maken. In de toekomst zal het gebruik van data clean rooms verder gaan dan deze toepassingen en bredere vormen van veilige samenwerking mogelijk maken in de hele waardeketen van de detailhandel en consumentengoederen. Deze technologie stelt bedrijven nu al in staat om gevoelige informatie te delen in een gecontroleerde omgeving en zal ook in 2025 nieuwe mogelijkheden bieden voor analyses en business intelligence.”
“Gegevens over winstgevendheid zijn bijvoorbeeld vaak streng beveiligd en zorgen vaak voor hiaten in de analyse, omdat een sterk prijsmodel dat de omzetgroei stimuleert, moet worden vergeleken met de winstgevendheid van een ander systeem. Een data clean room kan die kloof overbruggen, wat kan leiden tot snellere en meer voorspellende uitkomsten. Op dit moment is het ecosysteem van retail ongelooflijk complex met verschillende fabrikanten, distributeurs, retailers en meer. Data clean rooms zullen alle partijen helpen om nog efficiënter te werken, waardoor nieuwe inzichten mogelijk worden die voorheen onmogelijk waren vanwege datasilo's en privacyproblemen. Deze trend zal vooral transformerend bij bijvoorbeeld supply chain-optimalisatie en collaborative planning, die eerder beperkte toegang hadden tot mogelijkheden voor het delen van data"
AI-gestuurde bijscholing zal het personeelsbestand in retail transformeren
"Er zal een significante verschuiving plaatsvinden naar AI-tools die niet-technische retailmedewerkers bijscholen en meer mogelijkheden geven, van winkelmedewerkers tot bedrijfsanalisten. Deze trend gaat verder dan alleen het aanbieden van AI-assistenten; het gaat om een continue cyclus van leren en capaciteitsverbetering. Er zullen technologieën ontstaan waarmee werknemers kunnen beginnen met eenvoudige AI-ondersteunde taken en geleidelijk kunnen doorgroeien naar complexere data-analyses en besluitvormingsprocessen. Deze evolutie zal leiden tot slimmere, meer datagedreven besluitvorming op alle niveaus van een retailorganisatie. Voor winkelmedewerkers betekent dit AI-tools voor voorraadbeheer, klantenservice en gepersonaliseerde winkelervaringen. Op bedrijfsniveau stelt het zakelijke gebruikers in staat om geavanceerde analyses uit te voeren zonder dat ze diepgaande technische vaardigheden nodig hebben, waardoor AI-mogelijkheden in de hele organisatie worden gedemocratiseerd."
Van het gebruik van generatieve AI om de besluitvorming te verbeteren, tot het uitbreiden van de rol van data clean rooms voor veilige samenwerking en het omarmen van AI-gestuurde bijscholing voor het personeel, deze trends zullen de manier waarop retail- en CPG-bedrijven werken fundamenteel veranderen. Door geavanceerde technologieën te integreren in elk aspect van hun bedrijf, zullen organisaties nieuwe mogelijkheden voor efficiëntie, innovatie en groei vinden.
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de elfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Gen-A...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
Deel dit bericht