22-11-2024

Fraudeweek 2024: Fraude aanpakken met behulp van innovatieve technologie

Deel dit bericht

SAS ondersteunt, samen met de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) en meer dan 1.000 andere organisaties, de internationale Fraud Awareness Week. Tijdens deze week richt SAS zich op bewustwording en bestrijding van fraude, met een bijzondere focus op de uitdagingen van AI-gedreven criminaliteit.

Uit het onderzoek Faces of Fraud van SAS blijkt dat zeven op de tien ondervraagden wereldwijd ooit slachtoffer is geweest van fraude. Meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse respondenten is minimaal een keer slachtoffer geworden van fraude. Uit ander recent onderzoek van SAS en ACFE naar antifraudetechnologie blijkt dat 83 procent van de antifraudeprofessionals verwacht binnen twee jaar GenAI-tools in hun fraudebestrijdingsprogramma’s op te nemen. Ze bevinden zich in een technologische wapenwedloop met steeds geavanceerdere criminele organisaties en staan daarbij voor de extra uitdaging om technologieën op een ethische manier en volgens de regelgeving in te zetten.

Olaf Passchier, Benelux Lead voor Fraude, Compliance en Public Security bij SAS, zegt: “Waar bedrijven en overheidsinstanties blijven innoveren met apps en digitale diensten om aan de onverzadigbare vraag van consumenten te voldoen, gebruiken criminelen steeds geavanceerdere tools zoals GenAI juist om kwetsbaarheden op te sporen en uit te buiten. Opvallend genoeg bewijzen onze klanten keer op keer dat het mogelijk is om in deze uitdagende tijd succesvol fraude te bestrijden. Door het bouwen van een robuuste data-architectuur, het effectief inzetten van deze data en het toepassen van ‘composite AI’, kunnen organisaties zich flexibel aanpassen aan de snel veranderende dreigingen.”

Voorspellen van frauduleuze transacties met real-time analytics
Voor financiële instellingen is snelheid essentieel: ze hebben slechts milliseconden om inkomende transacties goed te keuren of te weigeren. Dit is een enorme uitdaging, gezien het feit dat de wereldwijde creditcardtransacties in 2023 gemiddeld bijna twee miljard per dag bedroegen – oftewel bijna 23.000 transacties per seconde. Om verdachte activiteiten snel en nauwkeurig te detecteren, vertrouwt Nets, een digitale betaaldienstverlener en onderdeel van de Nexi Group in Milaan, op de geavanceerde antifraudetechnologie van SAS.

Nets bedient meer dan 740.000 verkooppunten en werkt samen met honderden banken. Door de AI-gestuurde mogelijkheden van SAS kan het bedrijf zijn voorspellende fraudemodellen voortdurend optimaliseren, zodat miljoenen consumenten verzekerd zijn van veilige en probleemloze directe betalingen.

Jukka-Pekka Kokkonen, hoofd Fraude en Geschillen bij Nexi Group, vertelt: “Met SAS Fraud Management kunnen we enorme hoeveelheden data analyseren om afwijkende patronen te herkennen en frauduleuze transacties te onderscheiden van de legitieme transacties – en dat alles in realtime. Het is essentieel om de prestaties van fraudedetectie constant te monitoren. De oplossing van SAS stelt ons in staat flexibel in te spelen op veranderende dreigingen in diverse regio’s wereldwijd.”

Verzekeringsfraude aanpakken voor betere service en betaalbare premies
Quálitas MX is de grootste autoverzekeraar van Mexico. Het bedrijf werkt samen met meer dan 20.000 agentschappen en biedt dekking voor meer dan vijf miljoen voertuigen. Innovatie en technologie staan centraal in de visie van Quálitas, wat duidelijk blijkt uit de cloud-gebaseerde aanpak van het bedrijf bij het bestrijden van fraude.

Al meer dan tien jaar gebruikt Quálitas het SAS Fraud Framework om verzekeringsfraude effectief op te sporen en te voorkomen. De verzekeraar ontwikkelt geavanceerde AI-modellen om verdachte activiteiten vroegtijdig en nauwkeurig te identificeren. Door fraude te minimaliseren, kan Quálitas verliezen beperken, wat helpt om premies betaalbaar te houden en legitieme claims sneller uit te keren. Deze aanpak is cruciaal voor het leveren van uitstekende service en het versterken van klantloyaliteit.

“Ons bedrijf verwerkt enorme hoeveelheden data en transacties. De uitdaging is om die data te benutten voor betere inzichten en beslissingen,” zegt Rene Abdala, Directeur Strategische Planning bij Quálitas. “SAS biedt ons een compleet beeld van onze klanten, waardoor we fraude en andere risico’s sneller kunnen identificeren. Daarnaast gebruiken we SAS om prijzen te optimaliseren en KPI’s te monitoren in onze hele organisatie.”

Het aanpakken van niet-naleving, belastingontwijking en belastingontduiking
Malta bevindt zich midden in een strategisch driejarenplan om de technologie voor het innen van belastingen en douanerechten te moderniseren. De Malta Tax and Customs Administration(MTCA) zet SAS in om nalevingsproblemen te detecteren en ervoor te zorgen dat zowel burgers als bedrijven hun eerlijke bijdrage leveren.

Niet-naleving, belastingontwijking en belastingontduiking vertegenwoordigen wereldwijd een verlies van 10 tot 20 procent van de verwachte jaarlijkse overheidsinkomsten. In landen met zwakke handhaving kan dit zelfs oplopen tot 80 procent. Het aanpakken van deze uitdagingen kan substantiële extra inkomsten genereren. Met SAS-oplossingen, ondersteund door het SAS Viya platform, kan MTCA data in realtime analyseren, waardoor toezicht efficiënter wordt en interventies sneller plaatsvinden.

“Vroeger werkten we met volledig handmatige processen,” vertelt Joseph Caruana, commissaris voor belastingen en douane bij MTCA. “Dankzij de geavanceerde analytics- en AI-functionaliteiten van SAS zijn onze controles nu sneller en effectiever. Ze zijn gebaseerd op datagedreven vergelijkingen, wat ons in staat stelt om nauwkeuriger en tijdiger beslissingen te nemen.”

Company:

SAS

Partners