Uit het nieuwe Data Strategies for AI Leaders rapport van MIT Technology Review Insights, in samenwerking met Snowflake, blijkt dat bedrijven ambitieus zijn op het gebied van generatieve AI. Zo wil 72 procent de efficiëntie of productiviteit verhogen, zet 55 procent in op een groter concurrentievermogen en streeft 47 procent naar meer innovatie in producten en diensten. Desondanks moet de fundamentele datastrategie worden verbeterd om het potentieel van AI te maximaliseren.
Bedrijven hebben een sterk datafundament nodig op basis van moderne cloud-dataplatforms om hun eigen datavoorraden te benutten, maar ook de grote hoeveelheden data die eerder niet toegankelijk was. Grotendeels gaat dit om ongestructureerde data zoals video’s en afbeeldingen. Volgens het rapport geeft slechts 22 procent van de bedrijfsleiders aan ‘zeer bereid’ te zijn om met AI aan de slag te gaan, terwijl 53 procent aangeeft ‘enigszins bereid’ te zijn. Hogere bereidheid correleert met minder uitdagingen qua toegang tot schaalbare rekenkracht, datasilo's, integratieproblemen en data governance. Ondanks het vertrouwen van veel bedrijfsleiders in de resultaten die AI kan opleveren, realiseren zij zich dat data de sleutel is tot hoe snel en effectief zij de waarde van AI kunnen ontgrendelen.
Een andere uitdaging waar organisaties mee te maken hebben, is het grootschalig inzetten van AI. 95 procent van de respondenten gaf aan moeilijkheden te ondervinden bij de implementatie van AI. 59 procent van de respondenten noemt data governance, security of privacy als hun grootste uitdaging, gevolgd door datakwaliteit en -actualiteit (53 procent), en kosten van middelen of investeringen (48 procent). Het nemen van beslissingen over budgetten en middelen, waaronder die voor het verbeteren van de data-infrastructuur, blijft een uitdaging bij elke technologie-investering. De kosten van GenAI zelf dalen, omdat bedrijven begonnen zijn om kleinere Large Language Models (LLM’s) te bouwen die krachtig, maar minder kostbaar zijn.
Fundament leggen
“Veel bedrijven hebben grote ambities voor generatieve AI: ze zijn op zoek naar een nieuwe vorm van hoe ze werken en wat ze verkopen”, zegt Baris Gultekin, Head of AI bij Snowflake. “Uit ons gezamenlijke onderzoek blijkt dat organisaties steeds meer de drang voelen om AI-toepassingen in te zetten en zich realiseren dat hun data inzichten kan bieden uit voorheen niet aangeboorde informatiebronnen. Een sterk datafundament vormt de kern van generatieve AI-mogelijkheden. Bedrijfsleiders moeten snel handelen om zorgen over bijvoorbeeld databeveiliging en kosten aan te pakken, en het fundament leggen dat ze nodig hebben om de belofte van AI waar te maken.”
De voordelen van generatieve AI worden zichtbaar voor bedrijven die al verder gevorderd zijn in hun datareis, omdat ze veel hebben geïnvesteerd in een datafundament en nu worden beloond door AI toe te passen op die data. Elk bedrijf dat wil profiteren van AI, moet eerst een goed datafundament opzetten, die een brede verzameling van processen en middelen omvat behorende bij het verzamelen, samenvoegen, opslaan en toegankelijk maken van bedrijfsdata. Investeringen in datafundamenten in de hele organisatie zal krachtigere gebruikers van GenAI mogelijk maken, terwijl ze ook de zorgen over governance en beveiliging verminderen.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht