De overheid krijgt het meeste vertrouwen van Nederlanders als het gaat om het beschermen van persoonlijke gegevens en het leveren van betrouwbare digitale ervaringen. Het Nederlandse vertrouwen in de overheid is opvallend groot als je dat vergelijkt met het wereldwijd gemiddelde; 49 procent versus 37 procent. Dat blijkt uit de Digital Trust Index 2024 van Thales, toonaangevend wereldwijde leverancier van technologie en beveiliging. In totaal ondervroeg Thales 12.426 consumenten wereldwijd, waaronder 1.009 uit Nederland.
Danny de Vreeze, Vice President Identity and Access Management bij Thales, over de bevindingen: "Als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens hebben consumenten het meeste vertrouwen in de overheid, het bankwezen en de gezondheidszorg. Deze trend zien we wereldwijd. Dat is niet heel verrassend gezien de strenge regulering en verantwoordelijkheden in deze sectoren, samen met de genomen maatregelen om de veiligheid van consumentgegevens te waarborgen. Hoewel alle bedrijven onderhevig zijn aan internationale privacywetgeving, gelden voor sectoren die lager op de ranglijst staan minder strenge richtlijnen.”
De digitale vertrouwensindex beklimmen
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders (93 procent) bereid is om persoonlijke gegevens te delen met organisaties. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 89 procent. Consumenten stellen wel eisen aan het delen van persoonlijke gegevens. Zo verwachten ruim acht op de tien (84 procent) Nederlanders dat organisaties bepaalde privacyrechten in acht nemen. De meestvoorkomende verwachting van Nederlandse consumenten is het recht om persoonlijke gegevens te laten verwijderen (57 procent), op de voet gevolgd door het recht om geïnformeerd te worden over het feit dat persoonlijke gegevens worden verzameld (52 procent). Andere veelvoorkomende privacyrechten die Nederlandse consumenten verwachten, zijn:
• Het recht om hun persoonlijke gegevens te kunnen aanpassen (33 procent van de Nedelanders verwacht dit, versus wereldwijd gemiddelde van 39 procent)
• Het recht om een kopie van hun persoonlijke gegevens op te vragen (dit wordt geëist door 28 procent van de Nederlanders, versus wereldwijd gemiddelde van 33 procent)
• Het recht om gegevens van het ene naar het andere platform te verplaatsen (door 21 procent van de Nederlanders wordt dit verwacht, versus wereldwijd gemiddelde van 26 procent).
De resultaten onderstrepen dat het recht op privacy en veiligheid niet onderhandelbaar is. Een op de vijf Nederlanders (18 procent) heeft de afgelopen twaalf maanden een merk links laten liggen omdat het om te veel persoonlijke informatie vroeg. Wereldwijd ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 29 procent. Ook een te lang inlogproces (16 procent), zorgen over hoe persoonlijke informatie wordt gebruikt (15 procent) en slechte online service (15 procent) zorgden ervoor dat Nederlandse consumenten van merk overstapten.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht