13-11-2023

JADS MKB Datalab met 16 projecten gestart

Deel dit bericht

Eind september is JADS MKB Datalab een nieuwe projectronde gestart. Dit keer met 16 nieuwe projecten en 12 nieuwe projectpartners. De studenten die de opdrachten voor het JADS MKB Datalab uitvoeren, gaan werken aan interessante afgebakende projecten waarbij ze de organisaties helpen om meer datagedreven te werken.

JADS MKB Datalab, opgericht in 2018, heeft als missie om data science & AI (Artificial Intelligence; kunstmatige intelligentie) toegankelijk te maken voor het midden- en kleinbedrijf. Hoewel een digitale transitie juist voor kleine bedrijven een grote stap voorwaarts kan betekenen, zien zij vaak niet direct de toegevoegde waarde van meer datagedreven werken, weten ze niet waar ze moeten beginnen of hebben ze zelf niet de juiste vaardigheden in huis om met data aan de slag te gaan. Door middel van kortlopende projecten met student consultants zetten zij een eerste stap in de wereld van data. Tijdens de kick-off sessie werden de bedrijven persoonlijk voorgesteld en gekoppeld aan de student consultants.

JADS MKB Datalab heeft in de afgelopen vijf jaar een grote verscheidenheid aan bedrijven bijgestaan, voor wie het de meest uiteenlopende projecten heeft uitgevoerd, van vrij eenvoudig tot zeer complex. Meer dan 160 ondernemers lieten zich ondersteunen. Het aantal uitgevoerde projecten is bijna het dubbele, aangezien veel ondernemers uit het verleden terugkomen voor meer. Voor de studenten van JADS MKB Datalab is dit het bewijs dat elk bedrijf meer uit data science kan halen.

Vraagstukken
Een greep uit de vraagstukken waar de student consultants samen met het Lab aan gaan werken:
Beter identificeren van verschillende klantsegmenten;
Opschonen van data en dit om een juiste wijze (visueel) vorm kunnen geven;
Scannen en automatisch classificeren van afbeeldingen middels AI;
Ontwikkeling van proof of concept voor het automatiseren van processen;
Inzichtelijk maken van operationele data en o.b.v. beschikbare data toewerken naar visualisaties van KPI’s.

Centrale kick-off geeft extra inzicht
Tijdens het kick-off moment stellen de bedrijven zichzelf en hun uitdagingen voor en stellen ook de studenten die met de uitdagingen aan de slag gaan zichzelf voor. Daarna maken de studenten individueel afspraken over de werkwijze en communicatie met het bedrijf waarvoor ze een uitdaging oppakken. Deze sessies werken inspirerend, omdat het ook een goed beeld geeft waar bedrijven uit heel andere sectoren mee aan de slag gaan op het gebied van waardecreatie uit data. De vraag van de ondernemers staat centraal aangezien studenten de projecten als een bijbaan buiten het curriculum uitvoeren. Uiteraard werd de ochtendsessie afgesloten met een tour rondom de campus.

Partners