14-09-2023

SAS biedt betrouwbare generatieve AI in branchespecifieke oplossingen

Deel dit bericht

McKinsey & Company voorspelt dat generatieve AI miljarden dollars aan jaarlijkse omzetgroei zal genereren voor sectoren zoals het bankwezen, hightech, biowetenschappen en retail. SAS speelt een centrale rol in deze belangrijke sectoren. SAS wil de belofte van generatieve AI waar maken met een investering van 1 miljard dollar in branchespecifieke oplossingen.
 
"Waarde creëren met generatieve AI vereist diepgaande industriële domeinexpertise, state-of-the-art AI-technologie en end-to-end governance. SAS levert dit alles op unieke wijze in zijn portfolio", zegt Bryan Harris, SAS Executive Vice President en Chief Technology Officer. "Onze investering van 1 miljard dollar in branchespecifieke oplossingen omvat de integratie van betrouwbare generatieve AI-technologie die accuraat en uitlegbaar is. SAS software wordt door onze klanten vaak ingezet in cruciale bedrijfsprocessen en we kunnen het ons niet permitteren om slechts af en toe gelijk te hebben."
 
SAS wil als voorvechter van betrouwbare AI haar klanten de juiste ondersteuning bieden bij het gebruik van deze transformationele technologieën. SAS beschouwt betrouwbare en ethische principes als essentieel voor alle soorten AI, inclusief GAI-innovatie. Dit is vooral belangrijk voor sectoren waar veel gevoelige data wordt gebruikt, zoals de financiële sector en de gezondheidszorg.  
 
Voor het genereren van synthetische data werkt SAS samen met klanten in het bankwezen en de gezondheidszorg. SAS blijft samenwerken met klanten die digital twin-simulaties bouwen in de maakindustrie en logistiek. Ook doet SAS uitgebreid onderzoek naar de toepassing van Large Language Models bij branchespecifieke uitdagingen, waarbij de focus vooral ligt op het leveren van betrouwbare en veilige resultaten aan klanten.
 
Tijdens SAS Explore zijn de laatste innovaties van het bedrijf op het gebied van betrouwbare generatieve AI op de drie belangrijkste pijlers getoond:
• Het genereren van synthetische data. SAS heeft baanbrekend werk verricht met een gepatenteerde uitbreiding op generative adversarial networks (GAN's) om statistische congruente data in tabelvorm te creëren die de complexiteit van de echte omgeving weerspiegelt. Dit maakt het mogelijk om de privacy te beschermen, vooroordelen te beperken en sporadisch voorkomende gebeurtenissen erin op te nemen. Dit vormt de basis voor digital twins. De innovatie van SAS op dit gebied zorgt voor een enorme verbetering van voorspellende modellen en brengt tegelijkertijd kostenreductie in sectoren als de gezondheidszorg, biowetenschappen, verzekeringsbranche, retail, maakindustrie en het bankwezen.
• Digital twins. Om te kunnen anticiperen op disrupties en om de veerkracht te verbeteren, kunnen organisaties complexe systemen zoals toeleveringsketens en productieprocessen simuleren en optimaliseren. Het bouwen van een digital twin van een fysiek systeem stelt een organisatie in staat om "Wat als?"-vragen te stellen en de toekomst beter te voorspellen. Dit leidt tot meer strategische beslissingen, meer waarde en minder risico en verlies. SAS werkt bijvoorbeeld samen met organisaties als Federal Public Service Finance en Wienerberger om activiteiten te optimaliseren, problemen beter te detecteren en maatregelen voor voorspellend onderhoud te verbeteren.
• Large language models. Large language models zijn een belangrijk onderdeel van de generatieve kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkeling. En om echte waarde te leveren aan bedrijven, moeten deze modellen worden afgestemd op gebruikssituaties binnen de sector met behoud van dataprivacy. De expertise van SAS in neurale netwerken, deep learning, reinforcement learning en natuurlijke taalverwerking (NLP) versnelt de time-to-value van generatieve AI voor klanten. Klanten van SAS kunnen bijvoorbeeld de kracht van generatieve AI-modellen al gebruiken met een SAS Customer Intelligence 360-integratie. Het helpt marketeers bij het stroomlijnen van activiteiten op het gebied van planning, contentcreatie en ontwikkeling van het klanttraject (de customer journey). In tegenstelling tot veel andere leveranciers zijn de generatieve AI-integraties van SAS niet gebonden aan één leverancier van generatieve AI-modellen. De marketingklanten van SAS hebben de flexibiliteit om te kiezen welke generatieve AI-modellen ze willen integreren en gebruiken.

Partners