01-09-2023

Betere diagnoses en behandelingen: drie manieren waarop AI de zorg verbetert

Deel dit bericht

In de moderne gezondheidszorg spelen voorspellende artificial intelligence (AI)-tools een steeds belangrijkere rol. Denk aan het stellen van diagnoses en het ondersteunen bij de interpretatie van complexe medische gegevens. Deze krachtige AI-gestuurde (diagnostische) tools zijn in staat om snel en nauwkeurig enorme hoeveelheden medische informatie te analyseren, wat leidt tot snellere en nauwkeurigere diagnoses.

Robert Eggermont, Country Manager bij InterSystems, belicht drie manieren waarop AI bijdraagt aan een verbeterde patiëntenzorg, en hoe het de druk op de zorg kan verlichten.

Verbeteren van diagnoses en behandelingen
Omdat AI-gestuurde (diagnostische) tools snel en nauwkeurig grote hoeveelheden medische gegevens analyseren, kunnen deze worden ingezet om sneller en nauwkeuriger diagnoses vast te stellen. Daarnaast ondersteunt AI zorgprofessionals ook met de interpretatie van data, zodat zij in staat zijn betere beslissingen te maken. Op deze manier kunnen artsen effectievere behandelplannen ontwikkelen en de patiëntervaring aangenamer maken.
Verder helpt AI bij het identificeren van mogelijke gezondheidsproblemen voordat ze ernstig worden en kan er preventief worden ingegrepen. Uiteindelijk verbetert dit de uitkomst voor patiënten en zijn de zorgkosten vaak lager.

Het bieden van gepersonaliseerde zorg
AI kan grote datasets analyseren om patronen en relaties te identificeren die normaal niet zichtbaar zijn. Dit helpt bij het identificeren van patiënten die risico lopen op bepaalde aandoeningen, en kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde behandelplannen. Iedere patiënt heeft namelijk een uniek gezondheidsprofiel. Gepersonaliseerde zorg kan ook behandeltrajecten verkorten. Zo kunnen bepaalde behandelingen of stappen in het traject worden overgeslagen omdat deze niet nodig zijn voor de patiënt.

Het automatiseren van administratieve taken
AI biedt verder de mogelijkheid om veel administratieve taken te automatiseren, waardoor zorgprofessionals zich kunnen concentreren op wat er echt toe doet: patiëntenzorg. Het gaat om taken zoals het plannen van afspraken, het invullen van papierwerk en het beheren van facturering en verzekeringsclaims. Daarnaast kan AI ondersteunen bij het optimaliseren van planningen, zoals het voorspellen van bezettingsniveaus. Zorginstellingen kunnen AI-aangedreven chatbots ook inzetten om veelgestelde vragen van patiënten te beantwoorden.

Omdat AI gebruikmaakt van grote datasets is het essentieel dat zorginstanties toegang hebben tot deze patiëntdata en –geschiedenis, zodat deze optimaal benut wordt. Vaak zit deze data verspreid bij verschillende zorginstanties. Zorginstellingen moeten dus openstaan voor de nieuwe ontwikkelingen die de komst van AI met zich meebrengt, zodat patiëntgegevens op een eenvoudige en veilige manieren onderling uitgewisseld kan worden.

Tags:

Data, Cloud, AI, Zorg, Analytics

Company:

InterSystems

Partners