28-04-2022

Snowflake: Meer dan 90% bedrijven haalt niet alles uit data-economie

Deel dit bericht

Onderzoek van Snowflake onder 1.000 tech-managers en zakelijk leiders wijst uit dat slechts 6 procent van de bedrijven wereldwijd een datastrategie heeft waarmee  daadwerkelijk significante zakelijke voordelen worden behaald. Meer dan 90 procent van bedrijven wereldwijd maakt dus nog geen optimaal gebruik van data.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er nog steeds obstakels bestaan waardoor de meeste organisaties verhinderd worden om volledig deel te nemen aan de data-economie, bijvoorbeeld door de ondersteunende technologie die daarvoor nodig is.

Overige belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
• Veel bedrijven hebben nog geen ongehinderde toegang tot data - maar 50 procent van bedrijven heeft volledige toegang tot interne data, waar deze zich ook bevinden.
• Maar 38 procent van bedrijven geeft aan data te gebruiken om grote zakelijke beslissingen te nemen.
• Een groot deel van bedrijven maakt nog geen strategisch gebruik van data - 48 procent maakt ‘enigszins’ gebruik van data voor zakelijke doeleinden (omzetgroei en de identificering van nieuwe kansen) en 12 procent maakt in kleine mate strategisch gebruik van data.
• Maar 45 procent van bedrijven is in staat om data te delen met andere organisaties.
• 42 procent van de respondenten gebruikt data om risico's te identificeren en fraude binnen hun bedrijf te voorkomen - de meest voorkomende manier waarop data worden gebruikt. Dit wijst op een groeiende trend om data op een preventieve manier te gebruiken.

"Succesvolle organisaties behalen zakelijk voordeel dat voortkomt uit toegang tot data, dataservices, oplossingen en samenwerking - die alleen te vinden zijn in de data-economie", zegt Jennifer Belisssent, Principal Data Strategist bij Snowflake. “Vooruitstrevende organisaties gebruiken alles wat de data-economie te bieden heeft om de meest complexe zakelijke problemen op te lossen, klantervaringen te verbeteren en fraude tegen te gaan. De bedrijven die nog geen volledige controle hebben over alle data die ze bezitten, zullen merken dat ze achterop raken bij de concurrentie en mogelijk een groter risico lopen op veiligheidsbedreigingen.”

De uitdaging van de data-economie
Om deel te nemen aan de data-economie, moeten bedrijven grip krijgen op hun data. Velen hebben echter moeite om er waarde uit te halen en hier effectief mee om te gaan. De mogelijkheid om toegang te krijgen tot alle vormen van data is een integraal onderdeel van een datastrategie, maar de helft van de organisaties heeft geen volledig onbeperkte toegang tot data.

Veel bedrijven vinden dat de technologieën die ze gebruiken niet geschikt zijn voor de data-economie, omdat ze niet schaalbaar en elastisch zijn. Minder dan een derde van de respondenten geeft aan dat hun data managementoplossingen schaalbaar zijn en daarnaast kan slechts minder dan een kwart data in realtime delen, openen en integreren.

"De barrières die achterblijvers ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan de data-economie kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdgebieden; technologie, mensen en processen," voegt Belisssent toe. "De meeste van deze organisaties gebruiken nog steeds legacy on-premises technologie die niet schaalbaar of ongeschikt is voor moderne databehoeften. Bovendien ontbreekt het hun leiders aan de vaardigheden die nodig zijn om hun datastrategieën te creëren en uit te voeren, en zijn ze niet in staat om processen te implementeren die hen in staat stellen om data te delen en samen te werken. Leiders in de data economie profiteren daarentegen van dataplatforms in de cloud. Zij hebben een sterk, data-geletterd leiderschap dat een bedrijfsbrede aanpak van data-innovatie stimuleert en hebben processen opgezet die hun data wederzijds beschikbaar maken."

Het volledige onderzoeksrapport over de data-economie is hier te downloaden.

Partners