25-02-2022

InterSystems: Data grootste technische uitdaging voor meerderheid Fintechs

Deel dit bericht

Eenentachtig procent van de wereldwijde Fintech bedrijven noemt datakwesties als de grootste technische uitdaging waarmee ze worden geconfronteerd, waarbij bijna driekwart (74 procent) van de Fintech bedrijven waarvan de oplossingen zich in de vroege adoptiefase bevinden en bijna alle (85 procent) van degene met een gevestigd aanbod of waarvan de producten op grote schaal worden toegepast, het als hun grootste technische uitdaging zien.

Volgens het onderzoek The Global Fintech Landscape, in opdracht van InterSystems, zijn deze worstelingen verdeeld over het benutten van data voor analyses, machine learning en kunstmatige intelligentie (41 procent) en het aansluiten op de applicaties en data/legacysystemen van klanten (40 procent). Beveiliging bleek ook een belangrijke uitdaging te zijn voor 40 procent van de respondenten, gevolgd door cloudondersteuning/multicloudimplementatie en -administratie (39 procent).

Het onderzoek onder meer dan 500 senior beslissers bij Fintech bedrijven in twaalf landen toonde aan dat cloud bovenaan de lijst staat voor meer dan de helft (51 procent) van de respondenten die in de komende 12 maanden nieuwe technologieën zullen invoeren. Dit wordt op de voet gevolgd door plannen om te investeren in datamanagementtechnologie (48 procent), kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) (45 procent) en datafabricagetechnologie (42 procent).

Data fabrics
"Hoewel de meerderheid van de Fintechs momenteel te maken heeft met aanzienlijke data-uitdagingen, is het bemoedigend om te zien dat vele van hen op zoek zijn naar de implementatie van datamanagementtechnologieën zoals data fabrics om deze uitdagingen te overwinnen", zegt Mike Hom, Head of Financial Services Solutions, InterSystems. "Dit is een belangrijke stap voor zowel gevestigde als opkomende Fintech bedrijven, omdat het op orde krijgen van hun data ervoor zal zorgen dat alle nieuwe datagerelateerde initiatieven die ze ondernemen, zoals het implementeren van AI of ML, effectief en de moeite waard blijken te zijn. Door de juiste datamanagementoplossingen te kiezen, kunnen Fintech bedrijven ook toegang krijgen tot die meer geavanceerde technologieën en analysecapaciteiten die zo wenselijk zijn."

De mate van investering in deze technologieën verschilt wel in relatie tot de volwassenheid van de organisatie, waarbij de meer gevestigde Fintech bedrijven zich meer richten op datamanagement (49 procent), cloud (54 procent) en data fabric initiatieven (44 procent). Ondertussen geven de Fintech bedrijven waarvan het aanbod zich nog in de vroege adoptiefase bevindt, vaker prioriteit aan investeringen in AI en ML (51 procent). Dit geeft aan dat meer gevestigde organisaties zich richten op het overwinnen van de dataproblemen waarmee ze kampen, voordat ze overwegen nieuwe technologieën zoals AI/ML te implementeren, die afhankelijk zijn van data.

Deze investeringen worden gedreven door een aantal verschillende initiatieven:
- 55 procent zegt klantvraag/concurrentievermogen verbeteren
- 52 procent wil schaalbaarheid en betrouwbaarheid verbeteren
- 48 procent hoopt wendbaarheid te vergroten
- 47 procent wil een betere integratie met klanten en derde partijen mogelijk maken

Belemmeringen bij implementatie
Er werd echter vastgesteld dat een aantal Fintechs nog steeds belemmeringen ondervindt bij het implementeren van nieuwe technologie, waarbij een gebrek aan flexibiliteit binnen hun huidige omgeving om nieuwe technologie te integreren (54 procent) en een gebrek aan interne expertise/vaardigheden (51 procent) als grootste worden genoemd. 39 procent van de ondervraagde Fintech bedrijven biedt een cloudgebaseerde managed service aan die beschikbaar is in meerdere publieke clouds en bijna een kwart (23 procent) biedt een hybride applicatie aan.

Dit is ondanks het feit dat 39 procent van de respondenten eerder aangaf dat cloudondersteuning een van hun grootste technische uitdagingen is. Dit is een probleem dat over de hele linie wordt gevoeld, van start-ups tot gevestigde spelers, wat zou kunnen wijzen op problemen zoals vendor lock-in, gebrek aan real-time beschikbaarheid van de cloud en een tekort aan expertise op het gebied van beveiliging, kostenbeheer, datalocatie en integratie van diensten.

"Hoewel de complexiteit van de cloud en de kosten ervan grote uitdagingen zijn voor Fintech bedrijven, vooral naarmate ze groeien, kunnen deze organisaties, als ze de juiste benadering kiezen voor cloudimplementaties, aanzienlijke voordelen behalen en die terugleveren aan hun eindklanten", voegt Hom toe. "Het stimuleren van training en kennis, samen met het bouwen van hun aanbod op cloud-first oplossingen die vendor lock-in vermijden en die geïmplementeerd kunnen worden binnen een hybride omgeving, zullen Fintech bedrijven in staat stellen om de wendbaarheid, schaalbaarheid en veiligheid te vergroten en ervoor te zorgen dat hun oplossingen een bredere klantenbasis aanspreken."

Lees hier meer over het onderzoek The Global Fintech Landscape

Partners