26-01-2022

SAS helpt retailers en CPG-bedrijven anticiperen op veranderende consumentenbehoeften

Deel dit bericht

Na de drukte van de feestdagen is het tijd voor retailers van over de hele wereld om samen te komen voor de jaarlijkse toonaangevende retailconferentie NRF (National Retail Federation). SAS is een van de vele technologiebedrijven die dit jaar virtueel heeft deelgenomen aan het evenement. Tijdens NRF in New York van 16-18 januari heeft SAS de nieuwe SAS Cloud for Intelligent Planning oplossing gelanceerd. Met de wereldwijde supply chain crisis die nog steeds gaande is, neemt de behoefte aan een flexibele en nauwkeurige demand planning steeds verder toe. Met SAS Cloud for Intelligent Planning kunnen retailers en fabrikanten van consumentengoederen effectiever inspelen op de behoeften van de consument en verstoringen in de supply chain.

De software-as-a-service oplossing is nu beschikbaar als private preview, exclusief op Microsoft Azure. SAS Intelligent Planning is nu onderdeel van Microsoft Cloud for Retail, waarmee bedrijven hun supply chains beduidend flexibeler kunnen maken.

SAS helpt retailers beter in te spelen op consumentenvraag
Brian Kilcourse, Managing Partner bij Retail Systems Research, legt uit dat de pandemie retailers en CPG-bedrijven tot het uiterste heeft gedreven als het gaat om het inspelen op de klantvraag. "Retailers staan onder grote druk om snel te reageren op plotselinge veranderingen in zowel vraag als aanbod", vervolgt Kilcourse. "De samenwerking van SAS met Microsoft is erop gericht bedrijven flexibiliteit te bieden met een use-as-needed delivery model. Met de voordelen van deze industrie-specifieke cloud oplossing kunnen retailers toegang krijgen tot actuele data, waardoor ze meer inzicht krijgen in de supply chain."

SAS Cloud for Intelligent Planning helpt gebruikers met:
• De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) om de planning automatisch aan te passen. Hierdoor wordt gezorgd dat de juiste producten op het juiste moment op de juiste plaats zijn.
• De consument voor te blijven: met behulp van korte-termijn demand sensing wordt inzicht omgezet in actie.
• Het harmoniseren en opschalen van commerciële doelen binnen elke afdeling van de organisatie.
• Visualiseren van voorspellingen op elke gewenste manier en op elk apparaat - spreadsheets, rapporten, dashboards, tablets, smartphones.

De SAS-oplossing kan de vraag in een vroegtijdig stadium voorspellen : Wanneer, waar en hoe de verkoop zal plaatsvinden. Door gebruik te maken van uitgebreide klantgegevens doet de software aanbevelingen voor evenwichtige, winstgevende commerciële verkoopplannen voor alle kanalen en klanten van een retailer. Het cloud-aanbod is geautomatiseerd met behulp van machine learning en altijd up-to-date; zodat gebruikers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in hun bedrijf.

Retail vraagt om maatwerk
Richard Widdowson, SAS Vice President of Global Retail & Consumer Goods Solutions, zegt dat SAS een retailer kan helpen tot wel 5 procent omzetverbetering te realiseren vanwege de wendbare, korte-termijn voorspellingsmogelijkheden. "In de praktijk betekent dit een betere beschikbaarheid van producten in de schappen en een maximaal rendement op de investering in je winkelvoorraad, voegt Widdowson toe. "De oplossing die nu beschikbaar is op Microsoft Azure helpt om de performance van de schapruimte tot 50 procent te verbeteren, en reduceert de tijd die nodig is om een voorspelling te maken enorm." Ronald Breedveld, Retail en CPG Director bij SAS voegt toe: “Retail vraagt steeds meer om maatwerk. De toch al moeilijke taak om de producten tegen optimale kosten op tijd in de schappen brengen, is de laatste twee jaar nog lastiger geworden. Dit wordt met name veroorzaakt door de fluctuerende vraag en supply chain problemen. Predictive Analytics in combinatie met Machine Learning helpt deze problematiek efficiënt het hoofd te bieden. Retailers die hier nu in investeren zijn de winnaars van morgen.”

Partners