17-01-2022

Databricks lanceert Data Lakehouse-oplossingen voor retail

Deel dit bericht

Databricks lanceert het Databricks Lakehouse for Retail, zijn eerste branchespecifieke data lakehouse voor de retail- en consumentengoederenindustrie. Met Databricks' Lakehouse for Retail beschikken datateams over een gecentraliseerd data- en AI-platform dat is toegesneden op kritieke data-uitdagingen waar retailers, partners en hun leveranciers mee kampen. Onder andere H&M Group en Wehkamp behoren tot de eerste gebruikers.

Innovaties komen volgens Ali Ghodsi, CEO en medeoprichter van Databricks, altijd voort uit behoeften van klanten en om hen te helpen. “Onze lakehouse-visie helpt veel van de uitdagingen op te lossen waar retailorganisaties tegenaan lopen. Dit is een belangrijke mijlpaal op onze weg organisaties te helpen real-time te werken, nauwkeurigere analyses te doen en al hun klantgegevens aan te wenden om waardevolle inzichten te ontdekken. Lakehouse for Retail zal data-gedreven samenwerking tussen bedrijven en partners in de retailbranche beter dan ooit faciliteren."

Lakehouse for Retail van Databricks biedt een open, flexibel dataplatform voor samenwerking en uitwisseling van gegevens, gecombineerd met een verzameling krachtige tools en partners voor de retail- en consumentengoederenindustrie. Nieuwe tools, de zogenaamde Lakehouse for Retail Solution Accelerators, zijn ontworpen om het analyseproces een jumpstart te geven. Deze tools bieden blauwdrukken van use cases voor data-analyse en machine learning en best practices die data-engineers en data scientists helpen weken of maanden aan ontwikkeltijd te besparen. Populaire Solution Accelerators voor Lakehouse for Retail-klanten van Databricks zijn onder meer: Real-time streaming data-ingestie; Forecasting van vraagveranderingen en tijdreeksanalyses; ML-gedreven aanbevelingen; Customer Lifetime Value.

Kant-en-klare analytics-oplossingen
Daarnaast ondersteunen Databricks-partners zoals Deloitte en Tredence de visie en toegevoegde waarde van het Retail Lakehouse, door kant-en-klare analytics-oplossingen direct op het Lakehouse-platform te leveren. Deze oplossingen en platforms zijn op maat gemaakt voor de retailbranche:
• Deloitte’s Trellis Solution Accelerator voor de retailbranche is een van de vele voorbeelden van hoe Deloitte en partners de Lakehouse-architectuur en het platform van Databricks gebruiken om gemakkelijk en kostenefficiënt end-to-end data- en AI/ML-functionaliteiten te leveren. Trellis biedt oplossingen voor de complexe uitdagingen van retailklanten omtrent forecasting, bevoorrading, inkoop, prijsstelling en promotie. Deloitte heeft zijn diepgaande kennis van zowel sector als klant aangewend om een geïntegreerde, beveiligde en multi-cloud-ready "as-a-service"-oplossing op het Lakehouse-platform van Databrick te bouwen. Deze oplossing kan snel worden aangepast aan de unieke behoeften van de klant. Trellis is een bewezen game-changer voor gezamenlijke klanten, omdat het ze laat concentreren op de huidige kritieke veranderingen aan zowel vraag- als aanbodzijde, met de mogelijkheid om aanbevelingen en de bijbehorende impact en inzichten in real-time te beoordelen. Het resultaat: een aanzienlijke verbetering van zowel winst- als verliescijfers.
• Tredence komt tegemoet aan de explosieve vraag naar enterprise Data, AI & ML en levert real-time, transformatieve waarde voor organisaties middels oplossingen voor Lakehouse for Retail. Databricks en Tredence lanceerden in augustus 2021 voor het eerst de On-Shelf Availability Solution (OSA) accelerator, waarbij de dataverwerkingscapaciteit van Databricks en de AI/ML-expertise van Tredence werden gecombineerd om kritieke bevoorradingsproblemen op te lossen. In het kader van Lakehouse for Retail zullen Tredence en Databricks gezamenlijk het portfolio van brancheoplossingen uitbreiden om andere uitdagingen van klanten aan te pakken en gezamenlijk wereldwijde schaalvergroting te faciliteren.

Partners