14-12-2021

Pon uitgeroepen tot Slimste bedrijf van Nederland

Deel dit bericht

De jury van de Dutch BI & Data Science Award 2021 heeft op 13 december Pon uitgeroepen tot de "Slimste Organisatie van Nederland". De bijbehorende trofee, een glazen uil, is uitgereikt in het Corporate Center van Pon dat zetelt aan het Amsterdamse Stadionplein.

Het mobiliteitsconcern liet in de finaleronde de Nationale Politie en het Eindhovense SpendLab achter zich. Met de oprichting van een centraal Datalab slaagde het management van Pon erin een sterk datagedreven en op de interne klant gerichte organisatiecultuur te realiseren. Dit leverde een enorme waaier aan innovatieve data science projecten op, inclusief een levensvatbare startup: Lensor.

Visionaire blik pakt goed uit
De Dutch BI & Data Science Award 2021 is op maandag 13 december voor de 11e keer uitgereikt aan Ralf de Haan, Director Data & Analytics binnen het Datalab, onderdeel van Pon. In het juryverslag roemt de jury van de Dutch BI & Data Science Award 2021 met name de visionaire blik en het lef van het management van Pon Holdings om zonder een business case en een uitgekristalliseerd toekomstbeeld fors te investeren in technologie, mensen en middelen. Het opgerichte Datalab, dat inmiddels 17 fte telt, kreeg alle ruimte om slimme oplossingen te bedenken voor de verschillende werkmaatschappen van Pon Holdings.

Gefaseerde en gedoseerde aanpak voor AI
De jury is onder de indruk van het volwassenheidsmodel voor het meten van datagedrevenheid en de roadmap die is opgesteld om de prioriteiten en voortgang van de verschillende data science projecten te monitoren. Hieruit blijkt volgens de jury dat het management een vinger aan de pols houdt en dat innovatie binnen het Datalab algoritmegedreven is, maar op een verantwoorde manier plaatsvindt: gefaseerd en gedoseerd. Hetzelfde geldt overigens voor de twee andere, gelijkwaardige finalisten, de Politie en SpendLab.

Algoritmes drijven de innovatie
Het management van Pon is volgens de jury niet in de valkuil gestapt om top down en organisatiebreed een digitale transformatie door te drukken. Zonder koudwatervrees is het Datalab pragmatisch aan de slag gegaan met de ontwikkeling van geavanceerde algoritmes vanuit de cloud.
Een concreet voorbeeld is een machine learning model dat het omzetpotentieel voor verschillende auto- en fietsmerken in geografische regio’s voorspelt. Hierbij is maximaal gebruikgemaakt van de kracht van externe data en verschillende algoritmes, zoals een forecasting en outlier algoritme, een productieplanningsalgoritme en een algoritme voor data cleaning.

Automatische schadedetectie door deep learning
Met de oprichting van de startup Lensor heeft het Datalab volgens de jury bewezen dat out-of-the-box-denken loont. Lensor voert inmiddels, in opdracht van een aantal grote externe klanten, met 16 camera’s en beeldherkenning op basis van deep learning automatische schadedetectie uit aan voertuigen. Hierdoor verloopt dit noodzakelijke inspectieproces minder arbeidsintensief en nauwkeuriger.

Volgens juryvoorzitter Menno Lanting heeft het Datalab, mede dankzij het vertrouwen van het management van Pon, een bijzonder puike prestatie geleverd. “Terwijl bij de meeste organisaties het concept van de digitale transformatie zwaar op de maag ligt, heeft Pon bewezen dat je met een gedurfde hands-on strategie en een scherpe focus op interne klanten een heel eind kunt komen, zonder dat je de hele organisatie overhoop hoeft te gooien of in een moeras belandt.”

Rooskleurige toekomst
De aanstaande oprichting van een nieuw AI Lab (naar analogie van het Datalab) in samenwerking met de Vrije Universiteit is volgens de jury het “levende bewijs” dat Pon niet op de lauweren gaat rusten na het winnen van de Dutch BI & Data Science Award 2021. De uitbreiding van een traineeship voor talentvolle data scientists en een trainingsprogramma gericht op Data & Analytics versterken die indruk alleen maar. Voor een mobiliteitsconcern is stilstand immers per definitie achteruitgang.

Over de Dutch BI & Data Science Award
De Dutch BI & Data Science Award wordt sinds 2004 uitgereikt. Eerdere winnaars waren onder meer KPN Mobiel (2005), Ahold (2008), Diakonessenhuis (2009), Coolblue (2012), Brandweer Amsterdam-Amstelland (2013), Veiligheidsregio NHN (2015) en fietsenwinkel.nl (2017). De Dutch BI & Data Science Award is een initiatief van onder meer Passionned Group. De prijs is bedoeld voor innovatieve, lerende organisaties waar de data leidend is en een solide basis vormt voor de dagelijkse bedrijfsbeslissingen. De finalist die de jury weet te overtuigen, mag zich twee jaar lang de ‘Slimste organisatie van Nederland’ noemen.

Partners