Voor retailers zijn er maar weinig uitdagingen zo complex en cruciaal als het voorspellen van de vraag. Om hen hierbij te helpen kondigen AI-pioniers DataRobot en Palantir Technologies een nieuwe samenwerking aan gericht op het creëren van flexibele en realtime oplossingen voor het oplossen van de meest urgente problemen in demand forecasting.
Demand forecasting-modellen zijn vaak verouderd, rigide en niet in staat om in te spelen op veranderingen. De snelheid waarmee supply chains de vraag van de consument en de scheepvaartlogistiek het afgelopen jaar hebben veranderd, heeft organisaties gedwongen hun werkwijze voor demand forecasting te heroverwegen. Om retailers te ondersteunen bij deze uitdaging, hebben DataRobot en Palantir een raamwerk ontwikkeld. Hiermee kunnen bedrijven een slimmere strategie voor demand forecasting inzetten waardoor ze tijd en middelen kunnen besparen die worden besteed aan het handmatig opschonen van data en eenmalige modellering.
Het raamwerk combineert het beste van Palantir Foundry en modelontwikkeling van DataRobot zodat klanten binnen enkele minuten in plaats van maanden, op één platform datagedreven, eenvoudig te updaten prognosemodellen kunnen creëren en testen. Met een holistische kijk op het retail-ecosysteem kunnen merken eerdere blinde vlekken vermijden en betere beslissingen nemen die meer impact hebben.
Nauwkeurigheid van prognoses verbeteren
“In ons wereldwijde ‘2021 BuyerView-onderzoek’ noemt 35 procent van de bedrijven beperkte AI-expertise en 33 procent toenemende datacomplexiteit en silo's, als belemmeringen voor succesvolle AI-adoptie”, zegt Ritu Jyoti, Program Vice President, WW AI & Automation Research Practice bij IDC. “Traditionele modellen voor demand forecasting raken verouderd door de toegenomen hoeveelheid data die wordt gegenereerd door bedrijven en externe bronnen. Met behulp van rijke datasets en de implementatie van moderne machine learning-algoritmen in supply chain management, kunnen bedrijven de nauwkeurigheid van prognoses verbeteren en hun plannen voor bevoorrading optimaliseren. Deze nieuwe samenwerking brengt complementaire oplossingen samen en zal retailklanten helpen de transformatieve kracht van AI te ontsluiten. Zo zullen nauwkeuriger voorspellingen leiden tot een vermindering van verloren verkopen doordat de voorraad op is en helpen de magazijnkosten te verlagen.”
Om deze modellen te creëren en uit te voeren, gebruikt de oplossing Palantir Foundry's Software Defined Data Integration om meerdere grootschalige bestaande datasets te integreren, waardoor snel een hoogwaardige data-asset ontstaat. Deze geïntegreerde data-asset wordt vervolgens ingevoerd in de Augmented Intelligence-technologie van DataRobot, die honderden voorspellingsmodellen traint en produceert in de tijd die een data scientist nodig zou hebben om er slechts één te produceren. Het vermogen van DataRobot om Time Series-modellen te ontwikkelen en meerdere datatypen te combineren in modelontwikkeling, zorgt ervoor dat de vraag aanzienlijk beter kan worden voorspeld.
De beste modellen worden vervolgens teruggebracht naar Foundry en voorzien van operationele workflows, waardoor zakelijke gebruikers data en AI op grote schaal krijgen. De modellen worden voortdurend bijgewerkt en getraind door DataRobot om ze relevant te houden en terug te voeren naar de geïntegreerde data-asset van de organisatie. Modellering wordt in de toekomst nog sneller, waardoor elk volgend project kan profiteren van de data-activa van Foundry en eerdere modellering resultaten.
27 maart 2024 (Face-to-face én Live Video Stream) Schrijf in voor al weer de elfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Data Architectuur, D...
28 maart 2024 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op ...
28 maart 2023 Dit seminar met Mike Ferguson gaat dieper in op de ontwikkeling van dataproducten en ook hoe je een datamarktplaats kunt gebruiken om het delen van dataproducten in de hele organisatie te regelen en te delen om de time-to-value te ver...
28 maart 2023 Dit seminar behandelt de strategische implementatie van Knowledge Graph-initiatieven binnen organisaties en biedt een uitgebreid raamwerk waarin geavanceerde technieken worden gecombineerd met praktijkcases. Het voorziet deelneme...
9 april 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met inno...
11 april 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
16 april 2024 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een herontw...
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
Deel dit bericht