Elke beslissing die in een bedrijf wordt genomen, moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Er is geen ruimte meer voor verzet, afwachten, of beslissingen op gevoel. Bedrijven moeten zich aanpassen en snel reageren. Dit vraagt om datagedreven beslissingen en gemakkelijke inzichten uit data.
Yann Toutant, country manager Benelux bij Toucan Toco, specialist in data storytelling, ziet vijf manieren waarop Business Intelligence verandert zodat iedereen in een organisatie in staat gesteld wordt om datagedreven beslissingen te nemen.
1. Dagelijkse KPI-inzichten, op elk device
Bedrijven zijn eraan gewend om KPI's op kwartaalbasis te analyseren. Door de uitdagingen die het afgelopen jaar ontstonden, bleek dit echter niet voldoende: organisaties hebben nu behoefte aan wekelijkse, of zelfs dagelijkse analyses en communicatie voor broodnodige inzichten en bijsturing. Dit betekent een hogere productiesnelheid van rapportages. Niet alle organisaties zijn hier al op voorbereid. Zeker wanneer rapportages nog worden opgemaakt in Excel en via PowerPoint of mail worden gedeeld, ontstaat vertraging. Dit onderstreept de behoefte aan BI-tools, waarin inzichten bovendien real time beschikbaar moeten zijn, op alle devices.
2. Snackable data
IT-afdelingen, BI-tools en data experts maken de in een organisatie aanwezige data beschikbaar voor de rest van de organisatie. Deze data worden als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door de enorme keuze verliezen de eindgebruikers van die data echter het overzicht. Ze verdrinken in data en, naarmate de complexiteit ervan toeneemt, worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen. Wat zij eigenlijk willen, is een snack in plaats van een buffet: een op hun behoefte afgestemde portie op een door hen zelf te bepalen moment.
Hierin is context cruciaal. Door alleen de belangrijkste informatie beschikbaar te maken en deze in de juiste context te visualiseren, kan iedereen in één oogopslag zien wat de prestaties zijn.
3. Eén scherm, één inzicht
In het dagelijks leven zijn mensen gewend aan het gebruik van apps zoals Uber en Spotify. Deze zijn zo intuïtief vormgegeven dat gebruikers niet getraind hoeven te worden in de werking ervan. In het bedrijfsleven worden echter nog gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt die een groot zoekplaatje vormen. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot (snelle) inzichten. Een effectieve datapresentatie moet dus net zo intuïtief zijn als de apps die we dagelijks gebruiken. Een duidelijke regel daarbij is ‘één scherm, één inzicht’.
4. Focus op datacommunicatie
Ondanks moderne analyse- en BI-platforms zijn inzichten uit data niet gecontextualiseerd, gemakkelijk te consumeren of bruikbaar voor de meerderheid van de zakelijke gebruikers. Dit komt doordat business intelligence tools zijn gebouwd voor data exploratie, niet voor datacommunicatie. Datacommunicatie is de laatste stap in de data-uitdaging van organisaties. Het doel is om eindgebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is. Data storytelling maakt dit mogelijk door context toe te voegen aan datavisualisatie, zodat inzichten uit data gemakkelijk en organisatiebreed beschikbaar worden.
De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren naar de eindgebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans succesvol te zijn.
5. Afname van dashboard-gebruik
Het gebruik van dashboards en rapporten gericht op visuele verkenning nam meer dan 20 jaar toe, maar neemt de laatste tijd juist af. Dashboards zijn complex en niet gemaakt voor gebruikers die geen analist zijn. Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarin de focus verschuift van data-analisten naar de eindgebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij de eindgebruiker. Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met inzicht monitoring en analyse.
In 2021 moet elke beslissing datagedreven zijn en moeten alle medewerkers snel toegang hebben tot data. Doordat datavisualisatie en datacommunicatie eindgebruikers steeds meer te bieden hebben, verwacht Toutant dat organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter weten te benutten en onverwachte inzichten kunnen blootleggen.
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne (Native-Cloud) Data Architecturen, Datawarehouse Desi...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
Deel dit bericht