Auth0 heeft de resultaten gepubliceerd van haar wereldwijd onderzoek How Development Teams Purchase SaaS, in samenwerking met Bessemer Venture Partners. Het onderzoek is uitgevoerd onder respondenten uit grote en kleine(re) bedrijven, uit verschillende sectoren en regio's en met verschillende rollen binnen een applicatieontwikkelingsteam. Het onderzoek onthulde twee trends: bedrijven die SaaS-componenten implementeren, innoveren sneller dan bedrijven die dat niet doen; en bedrijven die sneller innoveren, vertrouwen meer op de inbreng van ontwikkelteams voor de aankoop van SaaS-componenten.
Het bouwen van software is noodzakelijk geworden voor bedrijven om te kunnen concurreren in de huidige, door de cloud gedomineerde markt. SaaS-componenten zoals authenticatie, monitoring en betalingsverwerking zijn zeer waardevolle bouwstenen voor ontwikkelteams, waarmee ze sneller en slimmer applicaties bouwen. De bevindingen uit het onderzoek laten een correlatie zien tussen het gebruik van SaaS-componenten en de snelheid en frequentie van het vrijgeven van nieuwe diensten:
• Meer dan de helft van de respondenten (51 procent) die een keer per maand of vaker nieuwe functies vrijgeven, maakt in meer dan de helft van hun applicaties gebruik van SaaS-componenten.
• 80 procent van de respondenten die nieuwe functies langzamer vrijgeven (een keer per maand tot een keer per twaalf maanden), gebruikt in het merendeel van zijn applicaties geen SaaS-componenten.
• 'Tijdbesparing en wendbaarheid' werd als belangrijkste reden genoemd (76 procent) voor het gebruik van SaaS-componenten, gevolgd door 'functies en functionaliteit' en 'de inzet van technische expertise'.
Er zijn nog steeds enorme marktkansen voor de integratie van SaaS-componenten die onbenut blijven, en 58 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf de investeringen in externe SaaS-diensten komend jaar zal verhogen. De applicatiecomponenten die worden genoemd als het lastigst om zelf te bouwen zijn: 1. betalingsverwerking; 2. authenticatie; 3. databeheer en -opslag. In elke functie SaaS-componenten implementeren is de investering meer dan waard. Van alle respondenten die een SaaS-platform voor authenticatie gebruiken, geeft 83 procent aan een kortere time-to-market te hebben.
SaaS-aankoopbeslissingen
De manier waarop SaaS-componenten worden geselecteerd was ook een hoofdthema van het onderzoek. Het blijkt dat ontwikkelaars er veel belang aan hechten om geraadpleegd te worden bij de aankoop van SaaS-componenten. Het onderzoek leverde daarnaast duidelijke resultaten over de manier waarop deze bedrijven de feedback van de ontwikkelingsteams meenemen in hun SaaS-aankoopbeslissingen. Het hebben van inspraak in de selectie van SaaS-componenten is belangrijk voor 91 procent van de ontwikkelaars. Wanneer ze inspraak hebben resulteert dat in meer werktevredenheid (88 procent) en productiviteit (87 procent).
Shiven Ramji, Chief Product Officer bij Auth0: "Auth0 is gebaseerd op het idee dat ontwikkelaars zich moeten kunnen focussen op de innovaties die belangrijk zijn voor hun klanten. Dit onderzoek versterkt die overtuiging alleen maar, en het is fantastisch om te zien dat ontwikkelaars een steeds grotere invloed hebben binnen hun bedrijven bij het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen. Deze enquête bevestigt de grote invloed van SaaS-componenten op de algehele productiviteit en de samenwerking tussen teams. We bevinden ons nog in de beginfase van de adoptie, en diensten zoals authenticatie zullen steeds vaker worden ingezet, vooral omdat SaaS-componenten steeds wijdverspreider zijn.”
Over het onderzoek
Het onderzoek werd door SD Times online blind uitgevoerd onder 352 respondenten. 64 procent hiervan is afkomstig uit Noord-Amerika, 20 procent uit EMEA, 15 procent uit APAC en 1 procent uit Zuid-Amerika. De enquête How Development Teams Purchase SaaS is hier te downloaden.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht