11-08-2020

SAS Retail & CPG Cloud Analytics Quickstart helpt bedrijven met vraagplanning

Deel dit bericht

De wereldwijde pandemie heeft de toeleveringsketens lamgelegd waardoor de detailhandel en fabrikanten van consumptiegoederen niet altijd kunnen voldoen aan de vraag van de consument. SAS biedt deze bedrijven 90 dagen lang hulp met de Retail & CPG Cloud Analytics Quickstart, een portfolio van software en diensten voor supply chain-analytics.

Met dit portfolio kunnen bedrijven het hoofd bieden aan disrupties veroorzaakt door COVID-19 en de vraagplanning verbeteren om optimale voorraad- en serviceniveaus te realiseren. SAS lanceert een standaard configuratie van het aanbod in de Microsoft Azure cloudomgeving.

Eerste succes voor Russische online retailer

"Met zoveel onzekerheid in de detailhandel als gevolg van COVID-19, willen consumenten er zeker van zijn dat hun favoriete retailers de artikelen op voorraad hebben op het moment dat ze deze willen kopen", zegt Mikhail Tolokonnikov, Chief Commercial Officer bij Utkonos, een bekende Russische online supermarktketen.

"Producten die niet op voorraad zijn, vormen een groot probleem voor retailers", vervolgt Tolokonnikov. "Voor online retailbedrijven, zoals Utkonos, leidt dit tot een daling van de klanttevredenheid, een toename van het aantal afgewezen leveringen en, uiteindelijk, een stijging van de churn rate. Onderzoek naar een manier om dit op te lossen, heeft Utkonos ertoe gebracht om de intelligente productvervangingsoplossing van SAS te gebruiken. Bovendien was het feit dat het kon worden geleverd door middel van een 'quick start'-programma, om snel bedrijfsresultaten te leveren, zeer aantrekkelijk en bovenal noodzakelijk".

Tolokonnikov zei dat gebruikers van Utkonos de flexibiliteit, het gebruiksgemak en de geavanceerde mogelijkheden van SAS waarderen. Ze waarderen ook de manier waarop de oplossing relevante productvervangingscombinaties inzichtelijk maakt.

Hij verwacht een stijging van de omzet en de winstmarges tot 0,8% en een stijging van de orderverwerking tot 75%, omdat het bedrijf SAS-oplossingen in alle productassortimenten toepast. Met flinterdunne marges in de online retail zijn deze winsten aanzienlijk.

"We hebben het proces geautomatiseerd en nu kunnen we ons out-of-stock probleem oplossen met behulp van innovatieve en intelligente oplossingen van SAS", aldus Tolokonnikov. "Dit is vooral van belang geweest vanaf het begin van de COVID-19 pandemie tot aan de herstelperiode."

Pakket van geavanceerde analytische software

Naast intelligente productvervanging biedt het Retail & CPG Cloud Analytics Quickstartaanbod gebruikers ook toegang tot SAS Viya,SAS Visual Forecasting, SAS Intelligent Planning Suite, SAS Intelligent Decisioning, en SAS Visual Data Miningb and Machine Learning. Niet alle klanten zullen dezelfde componenten of functies gebruiken, maar elke klant heeft toegang tot alle analyses, tools en oplossingen.

Na het verstrijken van de 90 dagen kunnen klanten een licentie nemen voor de onderdelen die ze nodig hebben. Bestaande SAS-klanten kunnen risicoloos experimenteren met SAS Intelligent Planning Suite in de cloud om hun huidige SAS-licenties uit te breiden. Voor bedrijven die nieuw zijn met SAS, biedt dit pakket een eenvoudige introductie tot krachtige analyses op kritische momenten.

Retail & CPG Cloud Analytics Quickstart automatiseert dataverbindingen die toegang bieden tot externe databronnen met COVID-19 gegevens en -gebeurtenissen. Deze real-time informatie, gecombineerd met verkoop- en voorraadgegevens, past de voorspellingsmodellen aan zodat de voorraad snel kan worden aangepast.

"Het gebruik van krachtige analytics kan een enorm verschil maken in hoe een bedrijf reageert op en herstelt van de pandemie en de daaruit voortvloeiende economische onrust", zegt Dan Mitchell, Global Business Director of Retail en CPG bij SAS. "Wanneer SAS Analytics strategisch wordt gebruikt, kan het in de Microsoft Azure cloudomgeving worden ingezet om een bedrijf te helpen het veranderende vraagpatroon voor te blijven en de plannen snel aan te passen om klanten op het juiste moment te helpen. Een flexibele respons tijdens de pandemie is van cruciaal belang, maar net zo belangrijk is dat we het toekomstige consumentengedrag op lange termijn in kaart brengen.

Lees meer over Retail & CPG Cloud Analytics

Company:

SAS

Partners