29-07-2020

Tengu maakt big data overzichtelijk met Data(Ops)-platform

Deel dit bericht

De Gentse start-up Tengu startte als een applicatie die CEO en oprichter Thomas Vanhove ontwikkelde tijdens zijn doctoraatsonderzoek om data gemakkelijker, en vooral ook sneller, te verwerken. Nu komt het product op de markt als oplossing voor bedrijven, die het werk van datateams vergemakkelijkt gebruikmakende van het opkomende DataOps framework.

Tengu richt zich op data scientists en engineers bij de problematiek van werken met big data. Met het platform helpt de startup datateams met het beheren van hun dataomgeving. Vanuit het platform kunnen datateams data integreren, analyses uitvoeren en data optimaal beheren. De focus van het platform ligt op het verbeteren van de samenwerking, en big data gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en toegankelijker maken voor iedereen.
Het platform zelf is in feite een grote graph, die het beheren en manipuleren van databronnen verenigt in een centraal platform. Tengu wil daarmee de manier waarop we dataomgevingen zien en kunnen benaderen innoveren. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de retail, banken, verzekeringen en logistieke sectoren, die met enorme hoeveelheden complexe en snel veranderende data omgaan.

DataOps-aanpak
Het Tengu-platform maakt gebruik van het DataOps framework, een methodologie die data verwerken efficiënter en waardevoller maakt. Het is een combinatie van de in software development opgekomen DevOps methodologie, een werkwijze die het proces van software uitbrengen versneld, agile werkmethodes die flexibiliteit bieden, en statistische proces controle dat de hoge kwaliteit van data verzekert. Hiervoor laat het platform toe dat het monitoren, controleren van de kwaliteit en bijwerken van data automatisch gebeurt. Het laat datateams toe om makkelijker in te grijpen en beter samen te werken. En het allerbelangrijkste, het laat de data voor jou werken, waardoor je sneller tot impactvolle inzichten komt en gericht acties kan ondernomen.

Tengu kent zijn oorsprong in een persoonlijk project van CEO en oprichter Thomas Vanhove die uit frustratie rond dataproblematiek tijdens zijn doctoraatsstudies een eigen applicatie ontwikkelde om zijn operationele taken te automatiseren. Dit project begon al snel zijn eigen leven te leiden. Samen met zijn promotor Gregory Van Seghbroeck startten ze in 2016 Tengu op. Samen zagen ze niet alleen het nut van een platform dat het werk van datateams vergemakkelijkt en moderniseert, maar ook van een visueel platform dat een brug slaat tussen datateams en management.
Het bedrijf is sinds 2016 met enkele pre-seed investeringen en verschillende partners, zoals Brussels Airport, Patronale Life en The Retail Factory geëvolueerd van twee naar een team van twaalf experts.

Partners