25-06-2020

Dataiku en Kayrros verrijken databronnen met geolocatiedata

Deel dit bericht

Dataiku, leverancier van het gelijknamige platform voor enterprise AI en machine learning, en Kayrros, platform voor asset observation analytics, gaan samenwerken om beslissers wereldwijd te voorzien van betere inzichten.  

Meer dan ooit hebben organisaties te maken met een paradigmaverschuiving. Enterprise AI wordt een cruciaal onderdeel van het herstelproces na de crisis en helpt bedrijven zich beter voor te bereiden op de toekomst. Samen bieden Dataiku en Kayrros mogelijkheden deze processen te versnellen door besluitvormingsmodellen bij organisaties te versterken met geolocatie data zoals satellietbeelden en NLP-signalen. Dit leidt tot beter gefundeerde beslissingen en concurrentievoordeel.

Meer flexibiliteit in dataprojecten
Het partnership combineert de expertise van Kayrros in de transformatie van geolocatie data naar hoogwaardige datapunten met Dataiku's end-to-end data science-platform. Dit platform biedt meer flexibiliteit in dataprojecten onder meer via een interface die het mogelijk maakt eenvoudig samen te werken met verschillende teams. Gezien de complexiteit bij het implementeren van een datastrategie, onderstrepen Kayrros en Dataiku het belang van uitlegbaarheid en transparantie bij de inzet van Enterprise AI. Hiermee wil men bedrijfswaarde genereren en geen risico’s.

"De wereldwijde coronacrisis heeft laten zien hoe waardevol externe data kan zijn om snel te kunnen reageren, zeer flexibel te zijn en krachtige inzichten te bieden”, zegt CEO Florian Douetteau van Dataiku. “We waren op zoek naar de juiste partner om het gebruik van data nog een stap verder te brengen en hebben deze in Kayrros gevonden.” CEO Antoine Rostand van Kayrros vult aan: “We zijn ervan overtuigd dat Dataiku de perfecte partner is om onze analytics-technologie voor geospatial asset observation als essentiële tool naar beslissers in snel dynamische omgevingen te brengen. Het partnership brengt talrijke mogelijkheden voor samenwerking tussen teams en de optie om verschillende technologiebronnen samen te brengen om zo nieuwe inzichten te creëren.”

De geolocatie data van Kayrros, gecombineerd met andere databronnen geven op verschillende gebieden belangrijke inzichten. Zo kan het inzicht bieden in vraag- en aanbodvoorspellingen in de retail, de energiesector en in alternatieve data in handel- en portfoliobeheer in de financiële dienstverlening. Voor de publieke sector kan het helpen afwijkende gebeurtenissen te monitoren en te observeren.

Test met supply chain
De integratie van de visuele interface en API van Kayrros die vanuit Dataiku kan worden opgeroepen, is onlangs getest. Om de impact van de coronacrisis op verschillende Amerikaanse fabrikanten en hun supply chains te vergelijken is er een bijna realtime activiteitenindex voor de supply chain van de automotive branche gebouwd.

Via een  API-call heeft Kayrros geanonimiseerde geolocatie data gekregen van 31 auto-assemblagefabrieken. Deze data gaat terug tot januari 2017. Bij het verwerken van de data in Dataiku, liet het model zien dat de productie op alle locaties is hervat. Wel gebeurde dit op verschillende snelheden, afhankelijk van het bedrijf en de locatie van de fabrieken. Bedrijven zoals Fiat Chrysler of General Motors komen bijvoorbeeld langzamer op hetzelfde niveau als voorheen, met een personeelsbestand dat 20 procent kleiner is in vergelijking tot juni 2019.

“Elke stap die gezet wordt om betrouwbare databronnen te vinden en deze te analyseren kost tijd. Tijd die organisaties niet hebben. Door eenvoudig nieuwe inzichten te ontdekken en dat werk te hergebruiken in andere projecten en regio’s, kunnen organisaties aanzienlijk flexibeler werken”, besluit Douetteau.

Lees hier meer over de integratie van Dataiku met Kayrros.

Partners