22-06-2020

Qlik: optimaliseren van data resulteert in omzetstijging

Deel dit bericht

Organisaties die investeren in data-to-insights mogelijkheden profiteren van betere beslissingen en een gemiddelde omzetstijging van 21 procent. Dat blijkt uit een wereldwijd IDC-onderzoek dat Qlik heeft publiceerd.

Het onderzoek onder 1.200 zakelijk leiders toont aan dat organisaties een aanzienlijke impact op de bedrijfsresultaten ervaren dankzij investeringen in data-to-insights mogelijkheden. Dit realiseren zij door middel van moderne data- en analysepijplijnen. Bedrijven met meer expertise in het identificeren, verzamelen, transformeren en analyseren van data profiteren van betere besluitvorming en betere bedrijfsresultaten.

Organisaties worden tegenwoordig overspoeld door data. Doordat bij veel organisaties data door niet-geïntegreerde en ‘lekkende’ datapijplijnen stromen, worstelen vele van hen om de waarde van die gegevens in te zetten. Daarbij toont het onderzoek een directe relatie aan tussen het creëren van sterkere data-to-insights mogelijkheden (door middel van het investeren in een betere datapijplijn) en besluitvorming die positieve bedrijfsresultaten stimuleert:
- 86 procent van de hoogst scorende organisaties op het gebied van beste data- en analysepijplijnen (beste 50% van de ondervraagden) behalen ook de hoogste besluitvormingsscores;
- 67 procent van de hoogst scorende organisaties op het gebied van hoogste besluitvormingsscores (beste 50% van de ondervraagden) had ook de hoogste scores voor bedrijfsresultaten.

Sterke datapijplijnen maken betere beslissingen mogelijk
"Zelfs in deze uitdagende economische tijden blijven CEO's van grote ondernemingen investeren in hun datapijplijnen om de gaten te dichten en hun organisaties te voorzien van meer hoogwaardige en waardevolle data voor besluitvorming", aldus Dan Vesset, Group Vice President Analytics and Information Management bij IDC. "Deze leiders verhogen hun bedrijfsintelligentiequotiënt door de data preparation cyclus met technologie te automatiseren, waardoor werknemers de essentiële tools en tijd krijgen die nodig zijn om gegevens te analyseren voor impactvolle inzichten die echte bedrijfswaarde creëren."

Bedrijven in de enquête met de hoogst aantoonbare data-to-insights mogelijkheden, wat zich uit in sterke datapijplijnen die betere beslissingen mogelijk maken, zien aanzienlijke impact op de bedrijfsresultaten:
- 76 procent gaf aan dat de operationele efficiëntie met gemiddeld 21 procent verbeterde;
- 75 procent gaf aan dat de omzet gemiddeld steeg met 21 procent;
- 74 procent gaf aan dat de winst gemiddeld steeg met 22 procent.

Het implementeren van datapijplijnen die betere beslissingen en bedrijfsresultaten mogelijk moet maken, kent aanzienlijke uitdagingen. Organisaties hebben te maken met complexe en gevarieerde datatypen en -bronnen. Deze kunnen ‘lekken’ door gaten in de data- en analysepijplijn: punten in de automatische verwerking van datastromen die de juistheid en vindbaarheid van data in gevaar brengen. Van de ondervraagden ondervond meer dan 60 procent aanzienlijke uitdagingen bij het beoordelen van de waarde van gegevens en het identificeren van waardevolle gegevensbronnen. Dit is vaak een gevolg van een gebrek aan een data catalogus. Meer dan 42 procent van de ondervraagden identificeerden het waarborgen van de juistheid van data als een grote uitdaging bij het verwerken of omzetten van gegevens voor analyse.

Datalekken elimineren
Zelfs als organisaties investeren in technieken als machine learning en artificial intelligence om het genereren en analyseren van inzichten te verbeteren, blijft er een kritische factor. De genoemde investeringen zijn sterk afhankelijk van het hebben van een flexibele, geautomatiseerde en agnostische datapijplijn die de gaten overbrugt door in real-time in elke cloud, elk systeem en elke gegevensbron te kunnen werken. Door deze datalekken te elimineren, kunnen organisaties hun datapijplijnen transformeren om continu betrouwbare, bedrijfsklare data te leveren die juiste besluitvorming en resultaten stimuleert.

"Organisaties moeten de gaten in hun lekkende datapijplijnen dichten om hun data consequent om te zetten in voortdurende en échte bedrijfswaarde", vertelt James Fisher, Chief Product Officer bij Qlik. "Onze unieke end-to-end-benadering van data-integratie en -analyse, geeft organisaties de mogelijkheid om hun data-to-insights-capaciteiten met de snelheid van het bedrijfsleven te verbeteren. Zo behalen ze meer reactievermogen en betere resultaten."

Meer informatie: Qlik

Partners