26-09-2019

SAS helpt KNVB met Customer Intelligence-oplossingen

Deel dit bericht

De KNVB en SAS hebben hun samenwerking verlengd. De afgelopen contractperiode hebben beide partijen samen het Voetbal Intelligence Platform ontwikkeld om beter inzicht te krijgen in de wensen, behoeften en het gedrag van de verschillende KNVB-voetbaldoelgroepen. De komende vier jaar gaat SAS met haar Customer Intelligence-oplossingen de KNVB en dochterorganisatie Voetbalmedia helpen om de miljoenen voetballiefhebbers nog persoonlijker te binden.

Met deze volgende stap hebben de KNVB en Voetbalmedia de ambitie om onder meer real-time inzichten te bieden aan alle amateurvoetballers die Voetbal.nl gebruiken, zoals het totaalaantal minuten dat zij gespeeld hebben, of de wedstrijd waarin zij meespeelden is gewonnen of verloren, of ze gescoord hebben en hoe vaak ze een assist hebben gegeven.

De KNVB maakt al gebruik van de campagnemanagement-oplossing van SAS, die ze nu gaan uitbreiden met de Customer Intelligence (CI) 360-oplossing. Hiermee wil de KNVB meer inzicht krijgen in de wensen, behoeften en het gedrag van de verschillende voetbaldoelgroepen om zo de voetbalbeleving te verhogen en ze beter te kunnen bedienen. Met de CI 360-oplossing kan de KNVB het gedrag op individueel niveau, van amateurvoetballer tot Oranjefan, van app- tot websitebezoeker, analyseren en gepersonaliseerd met de doelgroepen communiceren via de verschillende kanalen als email, mobile app en website.

Gepersonaliseerd communiceren
“De KNVB communiceert met verschillende voetbaldoelgroepen en daarbij is het belangrijk om de voetballer en voetballiefhebber goed te begrijpen”, aldus Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur bij de KNVB. “Eenzelfde persoon kan amateurvoetballer, trainer en Oranjefan zijn, de Voetbal.nl-app gebruiken, maar bijvoorbeeld ook kaarten aanschaffen via de webshop. Met de CI 360-oplossing van SAS kunnen we het gedrag van een individu analyseren en de voetballiefhebbers beter bereiken. Het is bijvoorbeeld heel logisch om iemand die vorige maand kaarten voor een interland heeft gekocht, nu te informeren over de aanstaande wedstrijd. De CI 360-oplossing geeft ons advies over de ‘next best action’. Dit om onze doelgroepen zo goed mogelijk te bedienen en gepersonaliseerd met hen te communiceren.”

Felix van der Kooi, directeur Voetbalmedia, onderschrijft deze mogelijkheden: “Aanvullend kijken we er vooral heel erg naar uit welke verrassende, aanvullende inzichten dit ons gaat bieden en hoe we die inzichten kunnen gebruiken om het voor de amateurvoetballer nog leuker en makkelijker te maken door van bijvoorbeeld de Voetbal.nl-app gebruik te maken.”

Volgende stap
Bert Boers, Regional Vice President bij SAS, is trots dat SAS de KNVB de komende jaren verder mag helpen om de interactie met de individuele amateurvoetballer, vrijwilliger en voetballiefhebber te optimaliseren. “Na de succesvolle implementatie van het Voetbal Intelligence Platform is de KNVB klaar voor de volgende stap op het gebied van klantrelaties. Bovendien hebben we de tijd om samen te werken aan een lange termijndoelstelling. Als Analytics Supporter van de KNVB helpen wij hen graag verder met het professionaliseren en personaliseren van de communicatie om de voetbaldoelgroepen te binden.”

Partners