18-04-2019

GE Aviation zet stap naar datademocratisatie met Dataiku

Deel dit bericht

Dataiku, leverancier van enterprise AI- en machine learning-platformen, kondigt een samenwerking aan met GE Aviation. De oplossing van Dataiku speelt een belangrijke rol in het self-service dataprogramma van GE Aviation waaraan tot op heden 1800 medewerkers deelnemen en maakt de stap naar datademocratisatie mogelijk.
 
Ondanks de hype van machine learning en AI, is het nog niet veel organisaties gelukt om een transformatie te realiseren met behulp van data. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat ze een deel van de puzzel missen: de transformatie van mensen en processen door middel van opleiding en training. GE Aviation vormt een uitzondering. Zij hebben ervoor gezorgd dat hun medewerkers technologie kunnen gebruiken, inclusief Dataiku, en de data die ze hebben kunnen verwerken, begrijpen en benutten om dagelijks beslissingen te nemen. Sinds maart 2017 zijn er binnen het GE Aviation self-service dataprogramma al meer dan 2000 dataproducten gecreëerd.
 
Zelf inzichten creëren zonder hulp van data scientist of IT
“We realiseerden ons dat we nooit voldoende data professionals zouden kunnen aannemen om tegemoet te komen aan de behoefte aan data vanuit de business”, vertelt Jonathan Tudor, Senior Manager, Self-Service Data & Analytics bij GE Aviation. “Dat is waarom ons self-service dataprogramma het levenslicht zag. Dankzij Dataiku kunnen medewerkers van onze supply chain-afdeling, ons engineering team en de financiële divisie de kracht van data benutten om inzichten te creëren in alle zaken die voor hen relevant zijn. Zonder daarbij hulp in te hoeven roepen van een data scientist of IT-team.”
 
“GE is een bedrijf dat 127 jaar bestaat. Er is veel voor nodig om te innoveren. De overgang van datasilo’s naar datademocratisatie was dan ook niet eenvoudig”, zegt Somesh Saxena, Product Owner van Dataiku en Alation bij GE Aviation. “Maar we hebben onze evolutie naar een datacultuur een impuls gegeven door een combinatie van verschillende technologieën - waaronder de oplossing van Dataiku - processen en mensen. Voornamelijk door hen meer mogelijkheden en training te geven. Gamification speelde ook een belangrijke rol in het succes van het programma. Hiermee hebben we een goede documentatie en een verhoging van de datakwaliteit kunnen realiseren.

Data wordt benut in alle lagen van de organisatie
Het self-service dataprogramma bij GE Aviation zorgt ervoor dat de hele organisatie profiteert van data. Niet alleen in de top, maar op alle lagen van het bedrijf op individueel niveau wordt data benut voor dagelijkse processen. Om te leren van de best practices van GE Aviation heeft Dataiku een white paper ontwikkeld waarin is beschreven:
• Hoe GE Aviation een self-service dataprogramma ontwikkelde door verschillende tools te gebruiken die medewerkers in staat stellen data te gebruiken waarmee zij sneller inzichten krijgen.
• Waar de technologie stack uit bestaat en hoe GE Aviation deze heeft geïmplementeerd en georganiseerd.
• Hoe de levenscyclus van een dataproduct bij GE Aviation eruit ziet.  
• Hoe GE Aviation omgaat met data governance en data-opleidingen (inclusief suggesties voor onboarding materiaal voor een self-service dataprogramma).
• Wat de ROI is van de data-initiatieven van GE Aviation.
 
“Zien hoe een van onze grootste klanten succes realiseert door data in de handen van duizenden mensen te leggen, is de reden waarom wij bestaan. Dat is waarom we Dataiku ontwikkeld hebben en vanaf de start de nadruk hebben gelegd op democratisatie en samenwerking”, zegt Florian Douetteau, CEO van Dataiku. “GE Aviation profiteert nu van inzichten die het voorheen niet had. Dit heeft de manier waarop zij zaken doen getransformeerd. We kijken ernaar uit om ook een dergelijke bijdrage te mogen leveren aan andere bedrijven.”
 
Lees meer over de transformatie die GE Aviation doormaakte in deze white paper.



https://pages.dataiku.com/ge-aviation-whitepaper

Partners