26-03-2019

Vijf lessen van topbedrijven over hun AI initiatieven

Deel dit bericht

Na de vele beloftes over AI snakken veel CIO's naar praktische handvatten. Gelukkig zijn die er steeds meer: inmiddels is er flink wat AI pionierswerk gedaan, waardoor het wiel niet hoeft te worden uitgevonden.

Logischerwijs zijn vooral bedrijven met hoge budgetten voor innovatie volop bezig met Artificial Intelligence en hebben zij van data hun belangrijkste raadgever gemaakt. Mooi natuurlijk, maar waar vind je al die succesverhalen en zijn ze wel toe te passen op jouw eigen organisatie? Om wat zoekwerk te besparen, bespreken we vijf belangrijke lessen van Fortune 1000 bedrijven die al bezig zijn met AI initiatieven. Hoe kijken zij naar AI, wat zien zij als hun grootste uitdagingen en welke rollen zijn er te verdelen?

Is het moment daar?
Voordat we aan de slag gaan met succesverhalen, meningen en adviezen, eerst even dit: is dit eigenlijk wel het moment? We kunnen ons voorstellen dat je als CIO wilt wachten tot er genoeg bekend is over Artificial Intelligence voordat je je hele IT-strategie overhoop gooit.  Als het aan de executives ligt die Forbes ondervroeg in een recent onderzoek kun je met een gerust hart beginnen. 91.6 procent van de ondervraagden geeft namelijk aan dat het tempo waarop binnen hun bedrijven geïnvesteerd wordt in Big Data en AI versnelt. 87,8 procent bericht zelfs over een grote noodzaak om te investeren. Dit staat haaks op de realiteit van veel bedrijven (ook topbedrijven!), die momenteel nog de grootste moeite hebben om data-gedreven te worden. Het is dus niet zozeer de vraag of AI er klaar voor is, maar of jij dat bent.

Les 1. Ga voor positieve doelen, niet voor kostenbesparing
Wat opvalt in het Forbes onderzoek is dat 92 procent van de ondervraagden vooral inzet op AI om iets positiefs op gang te brengen. Denk aan digitale transformatie, meer flexibiliteit of een concurrentievoordeel. Slechts 2 procent geeft aan met AI te zijn begonnen om kosten te besparen. Niet onlogisch, want kostenreductie an sich doet weinig voor de lange termijn winstgevendheid van je bedrijf. Innovatie doet dit wel, en levert uiteindelijk naast de positieve doelen ook die kostenbesparing op.

Les 2. Kijk naar data security, maar ook naar data ethics
Binnen de wet blijven is voor alle ondervraagden belangrijk, maar niet genoeg voor een succesvolle AI strategie. Het merendeel van de top executives geeft aan dat een intrinsieke motivatie om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens minstens zo belangrijk is. Alleen met die houding maak je je IT infrastructuur waterdicht, simpelweg omdat je beveiliging als absolute voorwaarde ziet in plaats van add-on. Met die instelling kan je ook aankomen bij je doelgroep.

Les 3. Verdeel het werk over een CIO en een CDO
Als moderne CIO heb je nogal wat aan zijn hoofd, ook zónder AI initiatieven. Jij stuurt de mensen aan die de IT backbone van het bedrijf beheren, praat mee met het hoger management over plannen rondom digitale transformatie en houdt je vervolgens bezig met de uitvoering ervan. Niet voor niets geeft 67 procent van de ondervraagden aan zowel een CIO als een CDO in huis te hebben. Als Chief Information Officer overzie jij de digitale transformatie en alles wat daaruit voortvloeit (Cloud, IoT, AI); de Chief Digital Officer zoomt in op die specifieke projecten en kan zich daarom focussen op de implementatie van het AI initiatief. Geen budget voor 2 C’s? Overweeg dan tijdelijke versterking. Problemen met de stroomlijning van processen, flexibiliteit en veerkracht worden voor 95 procent aan mensen en processen toegeschreven en slechts voor 5 procent aan technologie.

Les 4. Behandel cultuur als de grootste uitdaging
77,1 procent van de ondervraagde top executives geeft aan dat de adoptie van Big Data en AI technologieën een enorme uitdaging is. Problemen met de stroomlijning van processen, flexibiliteit en veerkracht worden voor 95 procent aan mensen en processen toegeschreven en slechts voor 5 procent aan technologie. Dit betekent dat je naast kennis en expertise vooral op zoek moet naar draagkracht op de werkvloer. Hoe vernieuwend je AI project ook is, als het de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers in de war schopt zonder hen iets terug te geven, kom je niet ver. Betrek medewerkers daarom vanaf het eerste uur. Vraag hen om feedback, wees bereikbaar en vooral niet bang je plannen bij te sturen als je op weerstand blijft stuiten.

Les 5. Durf geld uit te geven aan innovatie
91.6 procent van de ondervraagden geeft steeds meer geld uit aan Big Data en AI initiatieven. Ze geven hiervoor twee redenen. Ten eerste zijn de investeringen nodig om de concurrentie voor te blijven. Concurrenten investeren immers net als zij in AI en werken daarmee ook aan steeds betere producten en diensten. Ten tweede zijn de investeringen nodig om de eerder besproken “positieve doelen” te versnellen, zoals digitale transformatie, snelheid en flexibiliteit. Uit onderzoek van NVP in 2019 blijkt dat meer dan 55 procent van de ondervraagde top executives boven de 50 miljoen dollar per jaar besteedt aan AI, waarvan 21 procent zelfs boven de half miljard. Natuurlijk kun je deze getallen links laten liggen in jouw budgetbesprekingen, maar je begrijpt dat AI investeringen steeds groter zullen worden.

Lees de whitepaper Het ultieme dataplatform voor IoT toepassingen.

Partners