30-01-2019

Tableau Software biedt International Bike Group visual analytics

Deel dit bericht

Internationale fietsenretailer International Bike Group (IBG), in Nederland bekend van Fietsenwinkel.nl, heeft Tableau geselecteerd om hun data beter te kunnen zien en begrijpen. IBG heeft als doelstelling meer data-gedreven te opereren en verzamelt data van haar on- en offlinekanalen in verschillende landen. Met de oplossingen van Tableau kunnen IBG-medewerkers data visualiseren en analyseren zonder externe ondersteuning.

Onder de namen Fietsenwinkel.nl in de Benelux en HelloRider in Scandinavië biedt IBG volledig geïntegreerde on- en offline verkoop in combinatie met een uitgebreid aftersales servicenetwerk.  Met een jaarlijks groeipercentage van meer dan 70 procent vindt het bedrijf de conservatieve fietsenmarkt opnieuw uit en mag het zich bij de snelst groeiende e-commercebedrijven van Europa rekenen. Na het behalen van de eerste voordelen van een data-gedreven bedrijfscultuur wilde het bedrijf deze graag naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werd het essentieel dat naast de bedrijfsdata-analisten ook andere medewerkers hun eigen data voor inzichten aan zouden kunnen spreken.

Interactieve dashboards
Terwijl het datawarehouse onder het bestaande gegevensplatform op het Google Cloud Platform werd herbouwd, startte IBG een grondig selectieproces om een oplossing te vinden waar zowel de analisten als andere zakelijker gebruikers mee uit de voeten konden. De oplossing moest met name eenvoudig te gebruiken zijn en beschikken over hoogstaande visualisaties om beslissingen te optimaliseren en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Het feit dat IBG-medewerkers met Tableau in staat zouden zijn om zonder de hulp van externe experts dashboards te maken en ermee te werken, zodat zakelijke gebruikers zelfstandig naar antwoorden konden zoeken, besliste in het voordeel van Tableau.

Bij de eerste implementatie zullen 80 IBG-medewerkers en 40 winkels aan de slag gaan met Tableau, vanuit verschillende afdelingen zoals marketing, verkoop, logistiek en strategie. Via Tableau zullen ze gemakkelijker en effectiever nieuwe inzichten kunnen verwerven, analyses maken en samenwerken. In de interactieve dashboards (‘Vizzes’) kunnen meer gegevens en correlaties worden opgenomen en iedereen kan erop vertrouwen dat collega's naar dezelfde gegevens kijken. Tableau Gold partner The Information Lab zal IBG helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het trainen van het team en verdere ondersteuning verzorgen.

Selfservice en visualisatie
Volgens Gijs Louter, Head of Business Intelligence & Pricing bij IBG, heeft International Bike Group ambitieuze doelen voor de toekomst gesteld. “Onze data spelen een sleutelrol in die weg naar succes. We hebben voor Tableau gekozen op basis van hun uitstekende en intuïtieve mogelijkheden voor selfservice, visualisatie en samenwerking. Met het genereren van meer inzichten uit voorraad, klantenservice of winkelprestaties maken we IBG elke dag een beetje slimmer, wat ons doel ondersteunt om de beste omnichannel fietsenwinkel in Europa te worden."

Succesvolle omnichannel-benadering
Sales director Benelux Diederick Beels van Tableau concludeert dat IBG's schaalgrootte en succesvolle omnichannel-benadering van International Bike Group een indrukwekkende marktspeler maakt. “Hun datagedreven benadering is inspirerend en we kijken ernaar uit, samen met The Information Lab, hen te helpen bij het democratiseren van visual analytics in het hele bedrijf om hun bedrijfsdoelen te ondersteunen."

IBG, opgericht in 2009, telt meer dan 500 medewerkers in de Benelux en Scandinavië en heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam. Naast hun onlinekanalen kunnen klanten bij meer dan 50 experience stores en meer dan 250 servicepartners terecht.

Partners