Internationale fietsenretailer International Bike Group (IBG), in Nederland bekend van Fietsenwinkel.nl, heeft Tableau geselecteerd om hun data beter te kunnen zien en begrijpen. IBG heeft als doelstelling meer data-gedreven te opereren en verzamelt data van haar on- en offlinekanalen in verschillende landen. Met de oplossingen van Tableau kunnen IBG-medewerkers data visualiseren en analyseren zonder externe ondersteuning.
Onder de namen Fietsenwinkel.nl in de Benelux en HelloRider in Scandinavië biedt IBG volledig geïntegreerde on- en offline verkoop in combinatie met een uitgebreid aftersales servicenetwerk. Met een jaarlijks groeipercentage van meer dan 70 procent vindt het bedrijf de conservatieve fietsenmarkt opnieuw uit en mag het zich bij de snelst groeiende e-commercebedrijven van Europa rekenen. Na het behalen van de eerste voordelen van een data-gedreven bedrijfscultuur wilde het bedrijf deze graag naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werd het essentieel dat naast de bedrijfsdata-analisten ook andere medewerkers hun eigen data voor inzichten aan zouden kunnen spreken.
Interactieve dashboards
Terwijl het datawarehouse onder het bestaande gegevensplatform op het Google Cloud Platform werd herbouwd, startte IBG een grondig selectieproces om een oplossing te vinden waar zowel de analisten als andere zakelijker gebruikers mee uit de voeten konden. De oplossing moest met name eenvoudig te gebruiken zijn en beschikken over hoogstaande visualisaties om beslissingen te optimaliseren en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Het feit dat IBG-medewerkers met Tableau in staat zouden zijn om zonder de hulp van externe experts dashboards te maken en ermee te werken, zodat zakelijke gebruikers zelfstandig naar antwoorden konden zoeken, besliste in het voordeel van Tableau.
Bij de eerste implementatie zullen 80 IBG-medewerkers en 40 winkels aan de slag gaan met Tableau, vanuit verschillende afdelingen zoals marketing, verkoop, logistiek en strategie. Via Tableau zullen ze gemakkelijker en effectiever nieuwe inzichten kunnen verwerven, analyses maken en samenwerken. In de interactieve dashboards (‘Vizzes’) kunnen meer gegevens en correlaties worden opgenomen en iedereen kan erop vertrouwen dat collega's naar dezelfde gegevens kijken. Tableau Gold partner The Information Lab zal IBG helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het trainen van het team en verdere ondersteuning verzorgen.
Selfservice en visualisatie
Volgens Gijs Louter, Head of Business Intelligence & Pricing bij IBG, heeft International Bike Group ambitieuze doelen voor de toekomst gesteld. “Onze data spelen een sleutelrol in die weg naar succes. We hebben voor Tableau gekozen op basis van hun uitstekende en intuïtieve mogelijkheden voor selfservice, visualisatie en samenwerking. Met het genereren van meer inzichten uit voorraad, klantenservice of winkelprestaties maken we IBG elke dag een beetje slimmer, wat ons doel ondersteunt om de beste omnichannel fietsenwinkel in Europa te worden."
Succesvolle omnichannel-benadering
Sales director Benelux Diederick Beels van Tableau concludeert dat IBG's schaalgrootte en succesvolle omnichannel-benadering van International Bike Group een indrukwekkende marktspeler maakt. “Hun datagedreven benadering is inspirerend en we kijken ernaar uit, samen met The Information Lab, hen te helpen bij het democratiseren van visual analytics in het hele bedrijf om hun bedrijfsdoelen te ondersteunen."
IBG, opgericht in 2009, telt meer dan 500 medewerkers in de Benelux en Scandinavië en heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam. Naast hun onlinekanalen kunnen klanten bij meer dan 50 experience stores en meer dan 250 servicepartners terecht.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht